Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som frågan lyder, vilka automatliknande växellådorna har bästa egenskaperna för vilka ändamål.

CVT med steglös växling som vi hittar i Subaru toyota bla, dubbelkopplingslåda som bla VAG använder och de automater med momentomvandlare som BMW Lexus Volvo (geartronic) använder.

Personligen har svårt för CVT lådornas karaktär.
CVT, eller snöskoterautomat funkar enbart till små lätta fordon med lågt vridmoment eftersom den inte kan överföra höga moment. Även "remjohan" hade denna lösningen och krävde regelbundna justeringar.
Fördelen är att den är lätt att driva så den saknar de stora effektförlusterna som de konventionella automatlådorna har.
Passar bara små bilar med liten bensinmotor.

lamellkopplingslåda(dubbdelkopplingslåda är fel namn då det finns med bara en koppling också) är en kanonbra lösning. Den kan överföra mycket höga vridmoment och är mycket bränslesnål. Dess svaghet är, liksom hos manuella lådor, lamellkopplingen vilket är en slitagedel. Använder man bilen fel så kan lamellerna bli överhettade eller utslitna, t ex bärga bilar ur diket, rangera tunga släp osv.
Passar alla bilar, men inte användningsområden som har högt kopplingsslitage så som släprangering.

Den konventionella lådan som funnits sedan urminnes tider har bara fått fler steg och ett barnsligt tillägg om tronic, allt för att lura kunderna i stället för att upplysa om att det är en gammaldags bränsleslukande växellåda.
Visserligen har de blivit bättre genom år, fler utväxlingar, lock-up, mindre momentomvandlar osv.
Fördelarna är att den är mycket bra till att rangera släp och dra upp bilar med då den saknar lamellslitage, vilket också blir dess nackdel eftersom det drar upp förbrukningen kring 10%.
Passar större bilar och större motorer med lite mer vridmoment än småbilarna. Passar all sorts använding.
Jag är rätt säker på att momentomvandlarautomat kommer att vara dominerande ett tag till. I takt med bättre styrning och fler växelsteg är det inte ovanligt att förbrukningen _sjunker_ mot motsvarande manuell så den inneboende nackdelen är försumbar numera. Bra hållbarhet dessutom.

Dubbelkopplingslådornas storhetstid tror jag är på väg bort annat än i sportbilar. De håller helt enkelt inte när dumma bilointresserade släpar upp en två tons båt uppför rampen. En del behöver inte ens den typen av slitage, DSG7 klarar inte ens stadskörning längre perioder.

CVT tar bort så mycket av känslan att köra bil att jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till den. Egentligen är den ju den mest komfortabla lösningen men känslan av att motorn inte är kopplad till hjulen är svårt att vänja sig av med och då har jag ändå kört en hel del, främst Audi multitronic.
Milktrucker beskriver läget hyfsat men med några års eftersläpning.
Först och främst får vi skilja på enkel och dubbelkopplade lådor, där enkelkopplade nästan är helt frånvarande från personbilssidan förutom ett par franska och italienska modeller. Tror även VW Up har en sån lösning som ingen köper. En dubbelkopplad låda har två ingående axlar till skillnad från sina enkelkopplade motsvarigheter med bara en axel. Blixtsnabba växlingar om man växlar sekventiellt enkelstegat kännetecknar dessa men kopplingarna är mindre än enkelkopplade och tål tyvärr ofta mindre stryk. Lite dyrare lösningar med oljebadade kopplingar löser detta rätt snyggt. Hade fortfarande aldrig kört en bil för tunga släp med denna typ av låda.

Vad gäller CVT:er fixar de i dagsläget ofta rätt bra med vridmoment men de fantastiska fördelarna med "precis rätt varvtal hela tiden" är i princip utraderade i och med tätstegade 8-9-växlade lådor som i princip också låter motorn arbeta vid rätt intervall hela tiden. Fördelen torde vara komfort och egentligen inget mer. Konceptet är krångligt och felbenäget, de drar mer soppa än sina automatmotsvarigheter.

Geartronic/vanlig sketen automat lär som lövet gissar vara kung fram tills elbilen kommer och slukar oss alla. ZF:s nya 8 och 9-stegade lådor har motsvarande förbrukningsvinst som en DCT-låda och med betydligt mer robust koncept. Nackdelar med dessa lådor är att man nu har så många kopplingar i dem att det bidrar till hyfsat höga släpförluster och pumpar som behöver pumpa olja genom en massa oanvända ledningar hela tiden. På senare tid har man lagt mycket tid på det och ZF släpper faktiskt en "facelift" med släpmomentsoptimerade kopplingar. Vad gäller pumpförlusterna är det mer eller mindre standard med separerade hög och lågtryckssystem eller åtminstone variabelt deplacement på pumparna. Fortfarande inte 100% men man har slipat bort de värsta energitjuvarna.

Det enda steg jag förutser som kan komma att hinna sättas i produktion innan elbilen är E-cvt:er likt de som lexus och toyota kör. Kombinationer av dessa ihop med konventionell låda eller till och med automatlåda är redan under utveckling på många håll i världen men frågan är om man hinner få kostnad och livslängd fullt på plats. Särskilt kostnad kan bli en maffig puck när man tvingas betala för alla de normala transmissionskostnaderna men utöver det introducera ett nytt planetset eller två och minst en elmotor.
I en jämföresle mellan svenskt och tyskt föredrar jag faktiskt Audis S-tronic framför Volvos 6-stegade. Orsak? Man märker knappt växlingarna i Audin. Volvon upplevs som ryckig, som att den "kastar" i och ur växlarna vid en jämförelse mellan dessa lådor...
Lövet skrev:Jag är rätt säker på att momentomvandlarautomat kommer att vara dominerande ett tag till. I takt med bättre styrning och fler växelsteg är det inte ovanligt att förbrukningen _sjunker_ mot motsvarande manuell så den inneboende nackdelen är försumbar numera. Bra hållbarhet dessutom.

Dubbelkopplingslådornas storhetstid tror jag är på väg bort annat än i sportbilar. De håller helt enkelt inte när dumma bilointresserade släpar upp en två tons båt uppför rampen. En del behöver inte ens den typen av slitage, DSG7 klarar inte ens stadskörning längre perioder.

CVT tar bort så mycket av känslan att köra bil att jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till den. Egentligen är den ju den mest komfortabla lösningen men känslan av att motorn inte är kopplad till hjulen är svårt att vänja sig av med och då har jag ändå kört en hel del, främst Audi multitronic.
och så är vi tillbaka på ruta 1 igen. Vissa momentomvandlaren kan inte överföra så mycket moment som motorn ger. Det slutar med att båten aldrig kommer upp med den konventionella automatlådan, medan kopplingslådorna kan överföra 100% av motorn vridmoment och båten kommer upp.
Ja det har hänt med en Santa Fe och det är inget roligt läge när bilen börjar rulla bakåt trots att motorn ger allt den har. Det blir så när moderna momentomvandlare är mindre för att slippa effektförluster. Volvo's 5-stegade AW55-50/51 är en sådan låda med en liten o svagare momentomvandlare.
Nej det där kan inte stämma. En momentomvandlarlåda kan ju ge _mer_ vrid än motorn ger genom att hydrauliskt växla ner (slir). Volvo själva anger högre dragvikt på XC70 med automatlåda än manuell exempelvis. Apersson850 kommer snart antagligen med en lång utläggning om detta.
Innan jag köpte min D4a tittade jag på kombi modell större med Diesel och Automat.
Till min förvåning hade tex Toyota avensis inte automat i sina dieslar. Subarus Lineatronic gav ett märkligt samspel mellan motor och transmissionen, ett ändlös varvande utan att farten ökade nämnvärt var känslan. Dessa föll bort ganska snabbt

BMW X3 med 8vxl var det jag gillade bäst men förvånat var Volvos 8vxl Geartronic i samma klass som premiumbilen. Konstaterar att i Volvos XC90 MY16 sitter samma geartronic från Japanska Aisin.

Passat föll bort bla pga att jag hört en del negativt om DSG lådorna. Hört att Volvos Powershift (5cyl har geartronic) är också av dubbel kopplingstyp och har lameller? som kan slitas ut. Men som jag förstått verkar Volvos låda klarat sig bra med VW haft problem?

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]