Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Någon som har en bra teknik att kränga av däcken själv hemma i garaget? Typ vilka verktyg behövs?
Vill inte ha några onödiga kommentarer om att åka till en däckfirma.
av Rådlös
Det finns "hobbyutföranden" av proffsmaskiner. Ungefär handkraft i stället för tryckluft. Det var en tråd om detta för några år sedan. Dom debattörer som skall gälla för att vara lite mer erfarna dömde ut dom. (Vi tar inga signaturnamn nu, men dom aktuella verktygen ansågs vara under den mesta kritiken) Annars säljer bl.a amazon.uk.com Tullfritt som EU-land. Och jag vill minnas att jag också har sett några filmer på YouTube om dom.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo_740_GLT
Vill bara få bort däcken ska använda fälgarna bara inte däcken.
av JohnB
Jag och teamkamraterna har krängt en del däck själva till tävlingsbilen och det är rätt slitsamt och väldigt lätt att skada fälgarna. Vi köpte en så kallad beadbreaker för att lossa däcken från fälgen men ska man bara kränga 4 däck blir det billigare med gummigubben på hörnet. Det går göra en hyfsad sådan med en lång planka, en träkloss och sedan använda något lämpligt som mothåll. Biltema har bra däckjärn men dom är ju inte gratis. Enklaste om man inte på något sätt vill ha kvar däcken är väl att ta vinkelslipen och försiktigt kapa bort däcken.

/John
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag har kränkt av däck, fasiken vad motigt det är. Slutade med att man tog vinkelslipen o skar av däcket tvärs över.....och däck, det är både hårt o segt, så kapskivan för metall blev hälften så stor av endast 1 däck
av Volvo_740_GLT
vill även ha svar på om jag ska spara på däcken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har "krängt" många däck lnnan dom "moderna" däckrängarna fans. Vi hade en c:a 25 -30 cm bit av en bladfjäder från en lastbil som vi svetsat ett 11/2" typ grovväggigt rör (typ vattenledningsrör som fanns på den tiden). En fick hålla i röret så fjäderbladet vilar på däcket precis i fälgkanten, nästa man "klappar till" på änden av fjäderbladet med en 10kg slägga. En eller två gånger på framsidan och 3 - 5 gånger på baksidan. Detta gäller för en 4 - 41/2" fälg. Man får nog dubbla antal slag för varje tum bredare fälgen är. Sedan använder man däckjärn och kränger av och på det nya däcket. Aluniniumfäljar rekomenderas inte denna "behandling", en enda "miss" och fälgen är skrot. På detta sätt bytte vi däck till både personbilar, lastbilar, traktorer, entrepenadmaskiner och liknande. Men som sagt, rekomenderas inte..... :roll:

Mvh
Lennart
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är[…]

Har gjort det och de vill ta in bilen för f[…]

Modulen heter PHM (PHoneModule).

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ L[…]