Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Har idag genomfört ett byte av kamrem samt vattenpump på en Seat Ibiza 98 med 1,6L AEE motor.

Fy fan vad dåligt konstruerat allt var.. Fick lov att ta bort en motorkudde och sänka motorn 4-5 cm för att få bort spännaren till kamremmen. Sen när vattenpumpen skulle bort så var man egentligen tvungen att ta bort kamdrevet för att få väck bakre kamremskåpan. Det gick dock med en kraftigt upphöjd motor och våld. Som hobbymek va jag inte sugen på att demontera kamdrev och riskera att förstöra läget på den. Dessa två saker gjorde ett två timmars jobb till kanske 4-5 timmars mekande... Varför gör man såhär? Varför gömmer man en vattenpump bakom en kamremskåpa? Varför gör man en gängad stång till spännaren 1cm för lång så det krävs att man sänker motorn för att få ut den?

Har bara bytt kamrem på Volvo 740 med b230F och en Volvo 850 GLT ifrån 93 förut. Så jag kanske inte har jättestor kunskap om kamremsbyten. Men just de här konstruktionerna som VW uppfunnit störde jag mig på nåt jävulskt :-(O)

Vad har ni för erfarenheter av kamremsbyten av andra bilmärken än just Volvo?
av volvo244gle
Har för vana att endast befatta mig med Volvo, men trots det åkt på att byta remmen på en Golf -93, bensin. :P
Ingen aning om vilken motor den hade, men bytet gick som en dans! Klart enklare än på en B230 eller vilken annan Volvo-motor som helst.
Men byta kylare på samma jädra Golf var minst tio resor värre trots att jag rev i princip hela fronten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kanske glömde berätta för bilen att det var "labb-läge" som gällde, då klarar dom visst vad som helst utan några som helst problem de där folkvagnarna... ;)
Användarvisningsbild
av erikn
Bytte på dotterns Polo -98 för ett par år sedan. Kommer ihåg just det där att man var tvungen att lossa motorfästet, sedan hålla på att hissa motorn upp och ner för att komma åt. Men det där med kåpan har jag inget minne av, kommer ihåg att det var ganska lätt att komma åt allt förutom att man måste hissa motorn upp och ner hela tiden. Tror att det var AEE på den också, vi har den inte kvar (växellådan gick sönder) så jag kan inte kolla.
Användarvisningsbild
av andreasw
erikn skrev:Bytte på dotterns Polo -98 för ett par år sedan. Kommer ihåg just det där att man var tvungen att lossa motorfästet, sedan hålla på att hissa motorn upp och ner för att komma åt. Men det där med kåpan har jag inget minne av, kommer ihåg att det var ganska lätt att komma åt allt förutom att man måste hissa motorn upp och ner hela tiden. Tror att det var AEE på den också, vi har den inte kvar (växellådan gick sönder) så jag kan inte kolla.
Bytte du vattenpumpen då också? För det var bara då det blev drygt. Ja dessa växellådor verkar inte klara sig bra alls. Hade du också trög koppling?
MartinS skrev:Du kanske glömde berätta för bilen att det var "labb-läge" som gällde, då klarar dom visst vad som helst utan några som helst problem de där folkvagnarna... ;)
Haha precis, om jag bara sagt till i förväg... Kanske hade förvandlats till en transformer :p
av Wizzman
Jag har bytt på en hel del olika vw/Audi och tycker det är rätt smidigt. Man får hissa ner motorn på de med tvärställd motor men det är ju lätt gjort. Har aldrig behövt ta bort den inre kåpan för att byta vattenpump vad jag minns. Har bytt på 1.9tdi, 2.0tdi, 1.6 och 2.0 fsi och 1.8. Audin med rakställd motor är lite meck, man får ta bort fronten men det är faktiskt också rätt lätt.
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, jag bytte vattenpump. Inget minne att just det momentet var krångligt.

Halvtrög på den bilen. Det är mycket värre på andra dotterns Polo, den är trög som sjutton. Ska prova att byta kopplingsvajer, men det får bli till våren när det är lite varmare.

Kul grej, äldsta dottern (som växellådan gick sönder för) började då leta bil, lite nyare. Men hon gillade sin gamla och kunde inte bestämma sig för vad hon ville ha, vi var och provkörde lite olika. Så bara för att hon skulle ha något att åka i så länge så hittade vi en -95 för 7500. Hon är helnöjd med den, där är växellåda och koppling betydligt bättre. Leta annan bil har helt tappat intresset.

Men hon ringde i somras på väg till jobbet och sa att bilen började låta i en rondell och tappa kraft så hon stannade direkt efter rondellen. Jag och frugan åker dit i varsin bil, dottern ska ta den ena till jobbet och sedan tänkte vi bogsera med den andra hem till dottern. Men ville höra vad det var för något. Provade att starta och det brölade under huven.

Öppnade och kollade och det var fullt blås upp vid ett tändstift. Började skruva lite i vägkanten och hela tändstiftet hade åkt ur. Lätt tänkte jag och skulle skruva i det igen, förstod problemet när jag skulle dra åt... Gick inte, det bara snurrade.

Med tändstiftet sittande löst i hålet lyckades jag åka dryga 5 mil hem till oss, väldigt lite gaspådrag och inga höga varv. Biltemas verktyg för reparation av tändstiftsgänga är inte riktigt lika bra som annat jag sett film om på nätet, men jag lyckades få dit ny gänga. Lite snett, klarade precis väggen med tändstiftsnyckeln sedan när man skulle dit med stiftet. Än så länge går bilen bra, men vet inte hur länge.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021790/
Användarvisningsbild
av andreasw
erikn skrev:Ja, jag bytte vattenpump. Inget minne att just det momentet var krångligt.

Halvtrög på den bilen. Det är mycket värre på andra dotterns Polo, den är trög som sjutton. Ska prova att byta kopplingsvajer, men det får bli till våren när det är lite varmare.

Kul grej, äldsta dottern (som växellådan gick sönder för) började då leta bil, lite nyare. Men hon gillade sin gamla och kunde inte bestämma sig för vad hon ville ha, vi var och provkörde lite olika. Så bara för att hon skulle ha något att åka i så länge så hittade vi en -95 för 7500. Hon är helnöjd med den, där är växellåda och koppling betydligt bättre. Leta annan bil har helt tappat intresset.

Men hon ringde i somras på väg till jobbet och sa att bilen började låta i en rondell och tappa kraft så hon stannade direkt efter rondellen. Jag och frugan åker dit i varsin bil, dottern ska ta den ena till jobbet och sedan tänkte vi bogsera med den andra hem till dottern. Men ville höra vad det var för något. Provade att starta och det brölade under huven.

Öppnade och kollade och det var fullt blås upp vid ett tändstift. Började skruva lite i vägkanten och hela tändstiftet hade åkt ur. Lätt tänkte jag och skulle skruva i det igen, förstod problemet när jag skulle dra åt... Gick inte, det bara snurrade.

Med tändstiftet sittande löst i hålet lyckades jag åka dryga 5 mil hem till oss, väldigt lite gaspådrag och inga höga varv. Biltemas verktyg för reparation av tändstiftsgänga är inte riktigt lika bra som annat jag sett film om på nätet, men jag lyckades få dit ny gänga. Lite snett, klarade precis väggen med tändstiftsnyckeln sedan när man skulle dit med stiftet. Än så länge går bilen bra, men vet inte hur länge.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021790/
Om kopplingen känns trög och knarrar kan du se över pedalstället. Kolla också om pedalerna sitter snett/ olika i höjd. Tydligen vanligt problem att pedalstället knäcks i en svetsfog. Nu finns det förstärkta att köpa!
Användarvisningsbild
av erikn
Tack för tipset. Det ska jag kolla.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det