Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Stod två bilar parkerad i varsin ruta bredvid vägen intill en butik. Jag ställer mig bakom dessa som om det vore en ruta till, smidigt tänkte jag eftersom jag bara skulle hoppa in i butiken och hämta en sak för att sedan åka vidare efter en minut. Vet att det inte är helt rätt att stå där men man står inte i vägen direkt. Om det hade varit t.ex. en handikapplats där hade jag absolut inte ställt där bara så ni vet vilket plan jag ligger på.

Nu står jag i butiken som ligger två meter från bilen och ser en person sätta sig i den bakre bilen och backar rakt på min bil. Personen märker vad den har gjort för den kliver ut och går och tittar på bilen för att sedan sätta sig i bilen och åka direkt därifrån. Hade kunnat springa ut men hade barn med mig så tog det lugnt och bad de i butiken skriva ner registreringsnumret, de två i butiken såg personen och vet vem det är.

Har inte hunnit kolla bilen noga i fronten då sambon behövde den. Extraljusen och stagen fick ta en del av kraften.

Vad tycker ni jag ska göra?

Om jag fixar det som är trasigt själv och bara gör en polisanmälan. Vad händer då?
Senast redigerad av 1 pjaar, redigerad totalt 0 gånger.
Tartryffel skrev:Polisanmäla såklart. Vad annars?
Jag står inte i någon ruta men kommer förmodligen gå vinnare ur detta. Om det hade varit jag så hade jag lämnat en lapp, först gått in i butiken och frågat om det var någon där som känner till bilen. Att bara åka därifrån irriterar mig, personen måste ju förstå att kanske någon har kanske sett något.
Man får inte köra på någon bara för att den står felparkerad.
Polisanmäl, se till att ha kontaktuppgifter till vittnena, dokumentera redan nu vad som hänt så du inte glömmer något.

Du kan stryka "förmodligen", du kommer att få rätt och han kommer sannolikt dessutom att åka dit för smitning.
Tartryffel skrev:Man får inte köra på någon bara för att den står felparkerad.
Polisanmäl, se till att ha kontaktuppgifter till vittnena, dokumentera redan nu vad som hänt så du inte glömmer något.

Du kan stryka "förmodligen", du kommer att få rätt och han kommer sannolikt dessutom att åka dit för smitning.
Förmodligen så är det bara stagen och kanske skydden till extraljusen som tagit lite skada, inga "större" kostnader. Det är som sagt smitningen i sig jag blir förbannad på, vet att saker kan hända och det är inte det materiella skadorna jag blir arg på.
Enklast är att ringa personen och se till att skadeanmälan skrivs ikväll.

Problem?
Polisanmäl och skriv en egen anmälan...
Daniel73 skrev:Enklast är att ringa personen och se till att skadeanmälan skrivs ikväll.

Problem?
Polisanmäl och skriv en egen anmälan...
Ja... motparten brukar bli väldigt medgörlig när man berättar att man har vittne osv... är dom inte medgörliga så polisanmäler man bara saken, bara att välja för motparten vilket det blir.
P210 skrev:Jag hade polisanmält direkt, låt det bli en läxa, smiter gör man inte. Kanske tar lite bättre om de får brev från Polisen istället för att du ringer upp!
Tänk på att det kan ta flera månader samt att risken finns att det blir nerlagt.

"Frivilligt" via skadeblankett är alltid snabbaste och bästa lösningen.

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]