Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1012196
Inom 3 år kan vi alltså se en "riktig" elbil från Volvo! Mycket intressant! :)

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... gsstrategi
Volvo Car Group presenterar global elektrifieringsstrategi

Volvo Car Group har presenterat en av bilindustrins mest omfattande elektrifieringsstrategier, med laddhybrider tillgängliga över hela modellprogrammet. Företaget kommer att ta fram ett helt nytt sortiment elektrifierade mindre bilar och man utvecklar dessutom en helt elektrisk bil som börjar säljas efter 2019.

Som en del av den nya strategin meddelade den svenska biltillverkaren att man räknar med att de elektrifierade varianterna på medellång sikt kommer att stå för upp till 10 procent av den totala försäljningen.

Det första steget i den nya elektrifieringsstrategin inkluderar laddhybrider i 90-serien och 60-seriens större bilar, som är byggda på bolagets nya Scalable Product Architecture (SPA). Processen har redan inletts genom lanseringen av nya XC90 T8 Twin Engine med fyrhjulsdrift. Den fortsätter inom kort med Twin Engine-versioner av den nya premiumsedanen S90 och kommande modeller.
Volvo Cars kommer också att bredda laddhybridutbudet med en ny framhjulsdriven Twin Engine-variant.

Den svenska biltillverkaren kommer även att bredda produkterbjudandet med en helt ny serie mindre bilar i 40-serien. Dessa blir baserade på företagets nyutvecklade Compact Modular Architecture (CMA), som i likhet med SPA redan från början är förberedd för elektrifiering. Detta innebär att Volvo Car Group är en av få biltillverkare i världen med två helt nya arkitekturer som täcker in både laddhybrider och helt elektriska drivlinor.

Volvo Cars bekräftar dessutom att företaget utvecklar en helt elektrisk bil som ska börja säljas 2019. Mer information kommer vid ett senare tillfälle. Håkan Samuelsson, President och CEO för Volvo Cars, säger:

– Vi tycker att det är dags att sluta betrakta elektrifiering som en nischteknik. På ett par års sikt är vi övertygade om att elektrifierade bilar kommer att stå för tio procent av Volvo Cars globala försäljning.
Volvo Cars strategi bygger på att laddhybrider ger kunderna den bästa kombinationen av effektivitet, räckvidd och komfort.

Som exempel är Volvo XC90 T8 Twin Engine en av de renaste och mest kraftfulla sjusitsiga SUV:erna på marknaden: mer än 407 hästkrafter, CO2 -utsläpp på bara 49 g/km, elräckvidd på 43 km, branschledande bränsleekonomi på 2,1 l/100 km och acceleration 0-100 km/h på bara 5,6 sekunder.

Den här kombinationen av kraft, effektivitet och miljövänlighet kommer att bli adelsmärket för samtliga Volvo Cars kommande elektrifierade modeller.

– Vårt redan lanserade laddhybrider har lärt oss mycket om hur människor använder elektrifierade bilar. Vårs studier visar att förarna i våra Twin Engine-bilar kör ungefär halva tiden på eldrift. Detta innebär att våra laddhybrider redan är ett starkt alternativ till konventionella drivlinor, säger Dr Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development vid Volvo Car Group.
Han tillägger:

– Med nästan 40 års erfarenhet inom elektrifiering har Volvo lärt sig mycket om batterihantering och i dag ger vi våra kunder branschens bästa räckvidd per kilowattimme. Vi har kommit till en punkt där kalkylen av kostnad kontra fördelarna nästan är positiv. Batteritekniken har förbättrats, kostnaderna är på väg ner och allmänhetens acceptans för elektrifiering är inte längre ett problem.

Står också om det här:
http://www.dn.se/ekonomi/volvo-bygger-elbil-2019/
Användarvisningsbild
av joel80
#1012212
Och GP har fått med lite ytterligare info!
http://www.gp.se/ekonomi/1.2864955-volv ... h-hybrider

Mest intressanta enligt mig:
Vilken modell som ska lanseras med eldrift är inte bestämt. Men det blir någon i 60- eller 90-serierna, och räckvidden måste vara konkurrenskraftig.
-Man ska komma minst 50 mil på en laddning, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1012223
Hur hänger det här ihop ? Dålig tajming känns det som. På dagen när Volvo släpper elbilar stänger vi ner mycket av el-produktionen.

Det var vid en extra bolagsstämma i Ringhals på torsdagen som besluten fattades om när Ringhals 1 och Ringhals 2 kommer att tas ur drift.
"Vi har idag på en extra bolagsstämma i Ringhals AB, utifrån de analyser som gjorts under sommaren, godkänt att ta Ringhals 2 ur drift 2019 och Ringhals 1 2020", säger Torbjörn Wahlborg.

På onsdagen meddelade OKG att två av de tre reaktorerna i Oskarshamn ska stängas i förtid. Med Ringhals 1 och 2 på väg att stänga de närmaste åren återstår därmed bara sex reaktorer.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1012256
Tror inte dom kommer sälja ett par hundra tusen redan första månaden så det ska nog inte bli så stor skillnad i elnätet p.g.a några elbilar.

Jag ska ha en! Sen om jag kanske får vänta några år om priset är lite för högt får vi se. :)
av Mwi
#1012340
Är inte laddhybrider en av de större miljöbluffarna?

”Som exempel är Volvo XC90 T8 Twin Engine en av de renaste och mest kraftfulla sjusitsiga SUV:erna på marknaden: mer än 407 hästkrafter, CO2 -utsläpp på bara 49 g/km, elräckvidd på 43 km, branschledande bränsleekonomi på 2,1 l/100 km och acceleration 0-100 km/h på bara 5,6 sekunder.”

XC90 T6 vid blandad körning 8l/100 km CO2 186g/km tjänstevikt 2125 kg.

Öka vikten på en T6 med 218 kg genom att montera en elmotor och batterier, helt plötsligt har man gjort sig en miljöbil ??:-/

Jag förstår att man köper en laddhybrid för att man gillar ny teknik och kanske övervägande kör korta sträckor i städer, även att man vill ha ett lågt förmånsvärde på en tjänstebil. Men något måste blivit fel när myndigheterna utformade körcykeln för testet. Troligtvis kommer T8:an ha en högre bränsleförbrukning jämfört med T6 för de allra flesta i verklig körning på grund av högre vikt, utom för de som kör korta sträckor på batteri.
Personligen tror jag mer på lättare bilar för att minska förbrukning och alternativa bränsle för att minska miljöpåverkan.
Att en personbil som väger över 2 ton och har 320 hästkrafter från en bensinmotor, kan bli klassad som miljöbil är ju ett tydligt tecken på att något är fel på utformningen av testet.
Läs gärna lite olika tester av laddhybrider på http://www.gronabilister.se/biltester och se deras testförbrukning jämfört med den uppgivna från tillverkaren.
av valln
#1012346
Mwi, mycket bra inlägg!
Till dina synpunkter skulle jag vilja addera bränsleeffektiv körning och det inkluderar inte köra som Agda 90, men dock undvika att bromsa bort energi mm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1012378
Med laddhybrid bromsar man inte bort lika mycket energi.. Bromsar man inte hårt regenereras energin när du bromsar.. Först när du trycker lite småhårt på bromsen går skivorna in.
Volvlo har samlat data på sina hybrider och över 50% av körningarna med dem görs på el. Kollar man sina egna körmönster och hur korts resorna är tror jag det skulle stämma för de flesta.

Vissa här på forumet ligger ju också en bra bit under deklarerade förbrukningen på 1.8l/100km med sina V60 D6.

Hybriddrift är i många fall ett väldigt effektivt sätt att minska utsläppen... Speciellt i städer. De flesta diesel-milen sker på motorväg utanför tätort.

Den extra tyngden hämtas igen utan problem med regenereringar vid inbromsning, samt bättre utnyttjande av motorerna där elen hjälper till vid acceleration även i hybridläge där dieselmotorn går.

Jag tycker bara det är synd att dom inte kombinerat med ännu mindre diesel och bensinmotorer.. En D2a skulle ju bli riktigt rapp och trevlig att köra med 70 eller 90hk elmotor samt de 200 extra Nm.
Men det kommer kanske nu snart. :)
Användarvisningsbild
av Jahaja
#1012434
Kan det bero på att en D2 inte pallar att både driva bilen och ladda batteriet? Dock kan det ju räcka att endast kunna ladda från eluttag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1012445
Det tror jag knappats..
Sen är ju det en rätt sekundär funktion.. Att motorn laddar batterierna är ju helt meningslöst för det mesta.. det går åt lika mkt soppa till det som om man skulle använt den för att köra den sträckan som batterierna laddar. Anledningen till att funktionen finns är för att kunna ladda upp en viss procent när man kör motorväg eller så för att kunna köra fossilfritt i stadsmiljö.

Det man vinner på med en hybrid är ju att se till att ladda när man kan och att den har regenerering på inbromsning..

Sen klarar man att dra en husvagn med en D2:a (om än ansträngt i uppförsbackarna) så nog klarar den att ladda ett batteri.

Model 3 har 1000 kg dragvikt, model Y har 1600 kg.[…]

NGK tändstift fake/kopior???

Gjorde en service på bilen (S70 GLT 1997) B[…]

Trevligt, finns det nya armaturer att köpa tr[…]

Felande låskista, vanligt problem på d[…]