Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Körde igår V60 idag med sommarhjul och 16" fälgar från Hässleholm till Göteborg. I höjd med Falkenberg och några mil söderut kom det en sträcka på några mil med en vägbeläggning som gav ifrån sig ett öronbedövande susande/brummande som inte var utav denna värld. Det blev liksom en resonans i bilen och jag fick höja radion 5 steg för att höra vad som sades. Riktigt jobbigt. Den såg ut som typ grå betong med ett svart streck i mitten och på många sträckor såg det även ut som svarta sprickor i vägen. Viss, svenska motorvägar brukar vara som att köra på en tvättbräda och högt vägljud är vanligt oavsett bil, men detta tog priset och var efter en stund riktigt obehagligt och jobbigt.

Är nyfiken vad detta är för skit de har lagt på här. Har aldrig sett det innan eller kört på det.

Edit: http://www.vti.se/sv/forskningsomraden/ ... -material/

Är tydligen betong, hoppas inte vi får se mer av detta i Sverige, då blir det öronproppar som standardutrustning.

/H
MrNorth skrev:Är tydligen betong, hoppas inte vi får se mer av detta i Sverige, då blir det öronproppar som standardutrustning.
Samma norr om Uppsala. Inte mysigt ihop med sportchassi!
Var det inte där de provade "tyst" asfalt men det fungerade inte alls som det var tänkt efter några år. Vill minnas att det var så iaf
"Tyst asfalt" testades bland annat utanför Hallunda i Stockholm. Den var helt underbar att åka på, det kändes som att det slog lock på öronen så tyst blev det. Tyvärr höll den inte tillräckligt bra och den ljuddämpande effekten minskade när den slets.
Har för mig att den delen av E6 är byggd efter Tysk förebild. E.v med tysk hjälp, var mycket skriverier om det när det byggdes. Det är den enda vägdelen här omkring där dom inte har fått göra om för slitage efter tung trafik och dubbdäck. Så det är mycket slitstarkare än asfalt.

Mvh
Lennart
Vi körde just den sträckan igår (Ullared och handlade vinter kläder, jag tror nog att alla bilar i hela Västra Sverige var parkerade där) och jag märkte inte att det skulle höras mer vägljud. Där är sprickor och och skarvar som hörs, men annars upplevde jag det som tystare. Alla broar är asfalterade, och det hördes mer där än mellan broarna. Vi körde med frugans VW Passat 1,8T -04 med original alu.fälgar och 205/55-16 Nankang Rennex-615. Dessa däck är relativt finmönstrade och köpta för dom är tysta. Det kan vara det som skiljer, kanske.

Mvh
Lennart
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]