Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Lasse Evertson är milt uttryckt missnöjd med sin Volkswagen Passatkombi från 2009.
Den är så rostig att den behöver repareras för minst 80.000 kronor.
:-O)

http://www.dn.se/ekonomi/rosten-ater-up ... gamla-bil/

Man kan ju fundera på om den senaste tidens kaos inom VW är orsaken till att dom tar på sig detta... :roll:
Hm, 80papp... Inte ens en gammal 240(eller äldre modeller) med obefintligt golv kostar så mycket att laga upp :shock: Visst, lackeringen kostar ju bortåt 20papp, och den summan är väl rätt svår att komma undan, såvida man inte har kontakter eller garagelackar(vilket man knappast vill på en bara 7år gammal bil).
Problemet här är ju att även om bilen blir lagad, så kommer den ju börja rosta lika jävligt igen... En lagning/lappning blir i regel aldrig lika hållbar som orginalplåten, om man inte doppar hela karossen i ett galv-bad(vilket dom knappast kommer göra).

Volvo 7/945 har ju också problem med att lacken släppte... Men det är på bakluckan som är av alu, och alu rostar ju iaf inte :roll:
Att lack släpper ifrån plåt måste dock ändå tillhöra ovanligheten, galvat eller ej.
Dom gör allt för att plocka på sig pluspoäng. :) :roll: :wink:

Men detta är många år sedan, en bekant i periferin hade en Mazda där framskärmarna bokstavligen höll på att rosta bort. Han fick nya skärmar utan något utlägg. Detta var på 70-talet.
Lucif3r skrev:Problemet här är ju att även om bilen blir lagad, så kommer den ju börja rosta lika jävligt igen... En lagning/lappning blir i regel aldrig lika hållbar som orginalplåten, om man inte doppar hela karossen i ett galv-bad(vilket dom knappast kommer göra).
Spruta bilen med olja. Vegetabilist olja typ linolja eller rapsoljebasead olja, jag höll på med detta i 15 år och många av dom bilarna rullade länge, länge. Det är nu mer ä 10 år sedan jag slutade, men i alla fall en bil rullar än. Min egen 745-a, min svåger ägde den då och den är fortfarande helt rostfri, trots år av misshandel av mig. Det är dels (hyfsat) miljövänligt och det "kryper in" överallt och hindrar effektivt fortsatta rostangrepp. Nackdelen är att man får göra om det varje eller vart annat år men bilen blir outslitlig, vad gäller rost i alla fall. All behandling med "erkända" rostskyddsmedel är av ondo på en gammal bil. Det "stänger in" fukt och "påbörjad" rost. Det är kanske detta som hänt med denna bil.

Mvh
Lennart
Att en reparerad bil skulle vara sämre är en skröna, i alla fall så länge bilen repareras hos en auktoriserad verkstad som gör reparationen efter konstens (och fabrikantens) alla regler!
Dessutom har ju en omlackerad bil ett tjockare skydd mot yttre påverkan.
Att det blir dyrt är inte heller speciellt konstigt, betänk att en dörr kostar i runda slängar 4-4500:- bara plåten, sen tillkommer klistrade lister osv och sen jobb och lack så förstår man att det drar iväg i kostnader om man ska byta stora delar av bilen.

Att det rostar beror på att ytskikten idag är så pass tunna, om man räknar på alla lager som galv, grund, bas och klarlack så är dessa lager runt 100My på en ny bil, då förstår ni hur pass tunt och utsatt det är!
Att det då uppstår rost (som faktiskt i detta fall mestadles beror på yttre påverkan) är inte alls konstigt!
Och trots att det blir dyrt att fixa all rost på garantin så kostar det mer att ändra på produktionslinjen, därför är det många bilar som är drabbade!
Så att börja med att "olja in" bilarna gör ingen större skillnad när det gäller dessa fel!

Rådlös skrev: Men detta är många år sedan, en bekant i periferin hade en Mazda där framskärmarna bokstavligen höll på att rosta bort. Han fick nya skärmar utan något utlägg. Detta var på 70-talet.
En tidigare arbetsgivare till mig höll på med bl a Honda när dom kom hit på 70-talet, bilarna kom direkt från båtarna till verkstan och det byttes skärmar och tak på löpande band. Det fanns överhuvudtaget inget rostskydd när dom.
Detta har tack och lov blivit bättre med åren! ;)
Lucif3r skrev:Hm, 80papp... Inte ens en gammal 240(eller äldre modeller) med obefintligt golv kostar så mycket att laga upp :shock: Visst, lackeringen kostar ju bortåt 20papp, och den summan är väl rätt svår att komma undan, såvida man inte har kontakter eller garagelackar(vilket man knappast vill på en bara 7år gammal bil).
Problemet här är ju att även om bilen blir lagad, så kommer den ju börja rosta lika jävligt igen... En lagning/lappning blir i regel aldrig lika hållbar som orginalplåten, om man inte doppar hela karossen i ett galv-bad(vilket dom knappast kommer göra).

Volvo 7/945 har ju också problem med att lacken släppte... Men det är på bakluckan som är av alu, och alu rostar ju iaf inte :roll:
Att lack släpper ifrån plåt måste dock ändå tillhöra ovanligheten, galvat eller ej.
Hmmm, vad sägs om ett pris på 120.000 för att rädda en uppäten Volvo 440? Ägaren var beredd att betala nästan vad som helst men avstod.
När jag hörde vad som behövdes bytas så insåg jag att det var en ny bil som behövdes byggas upp av en ratt och fyra hjul.
Att köpa en donatorbil var uteslutet. Så det kan nog kosta vad som helst när även balkar och torped är uppätet.
Lucif3r skrev:Spruta bilen med olja...? Ok, och hur lackar man över det? :shock:
Att man kan använda olja på underreden vet jag, men aldrig hört att man använt det på karossen.
Kanske rolla asfalt på bilen, mattsvart är ju så modernt :D
Hilmer skrev: Och trots att det blir dyrt att fixa all rost på garantin så kostar det mer att ändra på produktionslinjen, därför är det många bilar som är drabbade!
Så att börja med att "olja in" bilarna gör ingen större skillnad när det gäller dessa fel!
Men vad kostar det i marknadsföring att märket är känt som "den rullande rosthögen"?
Hur många Opel kadett från 80-talet överlevde 90-talet och vad är folks omdömme om Opel idag?
Mercedes rosthögar från 2000 som kostade fläsk med AMG på bakluckan som är skrotade nu.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]