Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Ingen lär väl ha missat senaste dagarnas skriverier om VWs bluffhärva gällande avgasrening på sina bilar.

Jag tänker byta in min V70 kommande vår, och hade börjat snegla på både Golf Alltrack och Skoda Superb som ett par av alternativen. Men nu vill jag inte köpa någon bil från den koncernen över huvud taget! Som tur är finns det mycket annat att välja mellan :D

Jag undrar om många potentiella kunder tänker som jag? Det här kan bli ett jätteras för VW!
Användarvisningsbild
av Mabuse
Aktien föll tydligen över 20% i USA på bara en dag. Det kommer svida hårt för VW.

Igår såg jag ett videoklipp på någon höjdare inom VW-koncernen som inte kunde erkänna att de hade gjort något fel egentligen. Det han kom med lät mest som en massa ursäkter, som att det egentligen inte var något allvarligt och att det borde vara okej.

Många huvuden måste rulla innan VW klarar av att återupprätta sitt numera raserade rykte. Om de inte har några problem med att fuska här, på vilka andra ställen fuskar de?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kasta inte sten i glashus ......

VW är inte först ut, Volvo (Trucks) har gjort precis samma tidigare och åkt fast.

Och Volvo och VW är inte ensamma på listan, där finns också Caterpillar, Inc., Cummins Engine Company, Detroit Diesel Corporation, Mack Trucks, Inc., Navistar International Transportation Corporation, Renault Vehicules Industriels

Volvo trucks tex hade väl mjukvara som drog ned utsläppen när Volvo-lastbilen kördes på rullarna vi avgasproven.
Användarvisningsbild
av V9097
Det var en nyhet för mig. Lika skandalöst! Dock ingår ju inte Volvo Cars i Volvo AB sedan 1999, och Volvo Cars nekar till att de har sådana system i sina bilar i en artikel i DN idag. Hoppas den uppgiften stämmer!

http://www.dn.se/ekonomi/fusket-med-bil ... i-sverige/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Detta är lite löjligt tycker ja, Det är väl ingen rocket-science och har varit allmänt känt länge-

VW motorer lägger inte på fullt turbotryck innan motorstyrningen känner att bilen börjar rulla. De som tex själva konverterat och monterat VW motorer i sina båtar vet att man får inte ut full effekt om man inte lurar motorstyrningen att bilen(båten) har fått fart.

Det gör ju även att motorn inte maxxar turbotrycket om bilen går på rullar bara på drivhjulen och därav inte maxxar utsläppen i bromsbänken.

Finns det en regel som säger att det är förbjudet minska vridmomentet innan bilen kommit upp i fart för att skona drivlinan tex, och det är 100.000.000.000 i böter på det.

Man kan ju lika gärna hävda att certifieringsutrutsningen är undermålig då den inte efterliknar verkligheten utan står still och bara simulerar rörelse.

Volvo har ju ett liknande system på sina personbilar, men man begränsar på aktuell växel istället för på hastighet. (vridmomentsbegränsning för att spara volvos automater),
av Hisingspaddan
NilsO skrev:Vad är det man har gjort, rent tekniskt?
Enligt experter som uttalat sig i Ny Teknik (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 932714.ece) har man antigen senarelagt insprutningstidpunkten och/eller ökat avgasinblandningen via EGR-ventilen. Bägge åtgärderna leder till sänkta NOx-utsläpp men lägre effekt och högre förbrukning. Att göra en programvara som identifierar när bilen är i ett certifieringslab kan inte vara så svårt, man vet ju exakt hur testerna går till, t.ex. att de sker vid exakt 25.0 grader. Det kan vara så enkelt som att "specialprogrammet" bara aktiveras vid exakt 25 graders temp.
Säkert har fler (alla?) tillverkare använt liknande metoder. Jag har många gånger häpnat över hur snabbt dieselmotorerna "utvecklats" med lägre förbrukning och utsläpp och, på samma gång, mycket högre effekter. Det är ju inte utan att man misstänkt att det varit något skumt med det hela.
Är detta början till slutet för personbilsdieseln?
Personligen tror jag det, åtminstone vad gäller USA-marknaden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]