Lumen säger inget om nåt relevant, det enda du får reda på är hur mycket ljus källan i teorin kan spotta ur sig, inte var det hamnar. Det man vill veta är lux på x avstånd så man kan av detta bilda sig en uppfattning om hur ljuset presterar och ljusbilden.
Tex så har LED ramper teoretiska värden i himlen men i verkligheten inte lika imponerande delvis pga placeringen antingen på tok för lågt(nere under nummerskylten och det har aldrig fungerat något vidare för annat än dimljus) eller på taket vilket bara fungerar i stjärnklart väder och vid regn/snöfall så kommer man bli galen på detta när man sitter mitt i detta och har man snålat och struntat i knappen så ångrar man sig. Priset följer ofta kvalitet och jag ratar allt utom 3-4 välkända märken av ramper som inte (än) dragit sig med fake diodtrenden där man säger att det är äkta cree topp of the line och sen har billig variant som inte kan mäta sig med ens en enklare cree.
Xenonkonverterade extraljus som tex NBB Alpha 225 ger "bara"4400lumen(50W) eller 7000lumen(75W) vilket kan jämföras med en ramp som kan spotta ur sig 22000lumen och sälja ett antal produkter pga dernna siffra. I verkligheten kommer 2-3 extraljus med xenon bli bättre då det lyser både längre och mera behagligt ljus då man väljer 4300K för optimalt ljus medans ramper ligger på 6000-6500K, dvs blåstickigt sken och man passerat den effektiva delen av ljusspektrumet och är snabbt på väg neråt igen.
Lucif3r skrev:6000k är inte blått, det är så vitt det bara kan bli. Det brukar dock se lite lite blått ut på bild, varför vet jag inte riktigt.
Typ 7500k och uppåt därimot är rätt rejält blått, och 4300k är i det närmaste pissgult(även kallat 'varmvit'). Klassiska halogen ligger väl runt 4500k om jag minns rätt, beroende på märke och ålder/slitage.
En annan sak att tänka på som inte många tänker på är att man bör inte har FÖR bra helljus/extraljus. Varför? Därför att när du stänger av dom kommer det bli bäcksvart innan dina ögen hinner justera sig, då skillnaden mellan hel- och halvljus blir som dag och natt(bokstavligen :roll: ).
Med andra ord ska extraljusen vara lagom starka i förhållande till halvljusen på bilen.
Jag håller med tomas, större men färre extra ljus är bättre än en massa små. 3 normalstora vid grillen är lagom tycker jag, 2 vinklade lite åt sidan och det i mitten rakt fram.
Men ja, tycke och smak var det ja... Bästa är ju helt enkelt att experimentera själv tills man hittar en setup som fungerar bäst med ens ögon, bil och omgivning.
En halogenlampa ligger på ca 2700 och i bästa fall 3000K fast jag har haft dimljus med 3000K xenon på S60:n och det var äkta LeMans gult för dom som vet vad det innebär, 4300K är inte pissgult, inte ens 4150K är pissgult, det är vitt med inslag av mycket svagt gult= mest effektiva ljuset då man ligger i peaken av spektrumet.
5000K är färglöst= naturligt ljus som dagsljuset fast något sämre sprutt i än 4300K.
6000K är svagt blåaktigt och snabbt neråt i ljusflöde med betydligt sämre ljusutbyte än 4300K då man ligger i det blåa spektrumet och bäst lämpat på sommartorra vägar utan väta eller novemberväder med både mörker och väta.
Sen spelar det ingen roll hur långt man lyser för så fort mötande ser ljuskällan så SKA man blända ner till halvljus så att stänga av extraljusen då risk för bländning föreligger och fortsätta på helljuset är bara idioti då man likförbaskat bländar mötande då dom ser helljusets källa och då bländar det ovasett om man kastar ljuset dit. Så heller att man lyst upp denna sträcka rejält innan än att tvingas blända av utan att veta vad som finns på denna sträcka pga svagare ljus.
Har inga problem med 3x75w xenon@21000lumen som blåser ramper på 35000lumen av banan i både bredd och längd och med mindre förbrukning av ström, fast då har halvljuset fått sitt också i form av Nightbreaker Unlimited Xenarc vilket är ett bra komplement och värsta lagliga då man aldrig kan få för mycket ljus med undantag av dimljus/DRL nerdimmat eller inte ihop med halvljuset vilket aldrig fungerar.
Diskret, stilrent samt smakfull montering på taket och det krävs att man vet att den sitter där för att se den i alla vinklar.
http://merljus.se/butik/40-49-1016-1245 ... m-ledramp/
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..