Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Brukar inte komma ihåg att ha bilen på tomgång efter ha kommit fram, rekomenderas några minuter för att kyla turbon vad Jag förstår.
Vilka skador kan denna glömska åstadkomma? :cry:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nja, det är ju bara om man kör RIKTIGT hårt och sen bara stänger av som det kan skada... Men, kylfläkten kan gå upp till uhm... 7min tror jag, efter det att bilen stängts av...

Så det är nog ingen större fara, iaf inte på 85x70.
Användarvisningsbild
av Perra83
Förr var ja noga att avkyla så inte snigeln var röd när ja slog av.

Nu med en diesel går det inte ens att köra hårt.

Köper ja något skoj igen så får grejerna kallna innan ja stänger av.
av Droopy
fins inget behov av att kyla av en vanlig svenssonbil, jag kylde inet ens av Supran i min ungdom, man gasar tills det rasar
av Mwi
Droopy skrev:fins inget behov av att kyla av en vanlig svenssonbil, jag kylde inet ens av Supran i min ungdom, man gasar tills det rasar
(W) Äntligen någon som har fattat skillnaden mellan en bil och en altartavla.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StefanN skrev:Innan vattenkylda turbo fanns kunde det hända.....

Ja, precis. Turbon på 85x70(nu antar jag ju att TS undrade över sin 850T5) är vattenkylda, så att oljan ska "koxa igen" är rätt långsökt. Och jag kan väl aldrig tro att nyare (volvo) bilar inte har vattenkyld turbo.

Men som sagt, det SKADAR ju inte att låta bilen gå en liten stund innan stänger av den, speciellt om man "kört skiten" ur den så att säga.
Men jag tycker det är mer effektivt att köra lugnt en liten bit innan man stänger av än att låta bilen stå på tomgång, då får man mycket hjälp utav fartvinden. Jag brukar köra lugnt sista kilometern hem om jag varit lite väl gasglad, eller kört om en jäkla massa sniglar :roll: (givetvis aldrig över hastighetsbegränsningen....... för det är väl MPH som står på skyltarna? *host* :mrgreen: )
av osla
jag tror faktiskt det gör ganska stor skillnad på livslängd om den får stå och kyla av sig en stund. på L90:arna jag kör på jobbet varnar dom för het turbo avstängning om man vrider av dom på en gång, får dom stå någon minut så varnar det inte
Användarvisningsbild
av Alfredo
OK, ska försöka bättra mig i detta!
Antagligen viktigt efter långkörningar.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]