Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Bild

Jag känner igen de här, men har ingen jättekoll. Nån som vet vilka dessa är, vilka bilar de suttit på och vad de kan vara värda med fina däck på? En kompis sålde sin gamla 740 men hade kvar dessa och frågade mig men jag bara känner igen dem, vet inte vad de heter och allt sånt.
av Waizguy
De där var väldigt vanliga på sin tid. Försvinner mer och mer dock i bra skick.
Jag köpte sånna fälgar för 2år sedan i bra skick och på nästintill nya Gislaved Nord Frost dubbdäck för 1700kr, så de är ju värt någon krona i vilket fall.
Såg bra ut på bilden.

// Waiz
Användarvisningsbild
av crumpets
Tack för svaren! Nu när jag tänker efter är det nog bara namnet turbofälg jag hört förut. Kul att få ett riktigt namn på dem :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom var väl standard på alla 740 turbo vad jag kan minnas, och var ju otroligt vanliga på 80 och 90talet. Sen allt eftersom 740's började rosta bort(årsmod. <88) så försvann fälgarna lika fort :roll:
Är ju samma sak som med 940 turbo fälgarna, eller 850/x70 T5 fälgarna. Otroligt vanliga än så länge, men kommer säkert vara "sällsynta" om sisådär 10år allt eftersom bilmodellerna "dör ut".

Hade inte 240T också draco förresten? Eller något liknande iaf? Eller minns jag helt åt skogen nu? :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V -88B. Dom var originalmonterade, e.v ingick dom i GLT paketet. Jag "kom i samspråk" med en äldre herre utanför Biltema?! :shock: (lika gammal som jag) som hade en -90 GLT utan 16V motorn. Han hade samma fälgar också, han hade haft den sedan ny, och ångrat många gånger att han inte köpte 16V motorn också. Jag har sedan några år likadana till vinterhjulen också, bytte till mig av en jobbarkompis mot mina Shellby 500 fälgar (som suttit på en Ford Mustang) som jag hade på min PV. Dom fälgarna sitter numera på en Opel Kadett -38 med Volvo Amazon framvagn, bakaxel och en B18 motor med automatlåda. Denna bil rullar numera i Mellansverige. Det ska gå runt, runt med bra grejer,
särskilt fälgar... vol:-)

Mvh
Lennart
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]