- lör 25 jul 2015, 08:18
#991754
Har lånat min pappas Audi A6 -01 över sommaren, vilket jag brukar göra. Motorlampan har lyst till och från några år och började lysa tidigt i somras, gult såklart. Körde på som vanligt eftersom den brukar slockna efter ett tag.
Sedan efter någon vecka upptäckte jag att bilen började strula vid uppstart på varm motor. Varje gång jag kört bilen ett tag och sedan låtit den stå bara en stund, ca 15-20 min, så gick startmotorn igång för att sedan dö efter bara ett par sekunder. Vid andra nyckelomvridningen startade bilen men motorn gick orent några sekunder innan den kickande igång som vanligt. Bilen har sedan detta hände första gången betett sig precis likadant varje gång den ska startas med varm motor, mycket förutsägbar. Aldrig skett på kall motor. Totalt har det skett kanske 7 gånger, innan jag hann lämna in den på verkstan. I övrigt går bilen bra, det enda är att enligt pappa har motorn någon gång gått lite orent och vid två tillfällen (för flera år sedan) har gasen slutat tagit på motorväg, bilen dött men sedan kickat igång igen som vanligt om den fått stå några minuter och "återhämta sig".
Väl på verkstan upptäcker de att katalysatorn är slut och trasig, men de tror att startproblemen hänger ihop med ett glapp i nyckelns chip, så vi ska pröva den andra nyckeln och se om det blir bättre. Om startproblemen hänger ihop med nyckeln, är det då vanskligt att köra bilen med en katalysator som är slut? Kan vi bli stående, fastna på motorvägen etc? Eller är det enda att det är bmiljösvineri att köra med trasig katalysator, och att allt annat rullar på som vanligt?
Pappa säger att jag får låna bilen resten av sommaren om jag vill. Helst vill jag, men inte om risken att den ger upp mitt på motorvägen finns. Bilen kommer kommande veckor då köras ca 50 mil motorväg, ca 15 mil landsväg och sedan kanske 10 mil stadskörning, vill ju gärna att den ska hålla för det.
Sedan efter någon vecka upptäckte jag att bilen började strula vid uppstart på varm motor. Varje gång jag kört bilen ett tag och sedan låtit den stå bara en stund, ca 15-20 min, så gick startmotorn igång för att sedan dö efter bara ett par sekunder. Vid andra nyckelomvridningen startade bilen men motorn gick orent några sekunder innan den kickande igång som vanligt. Bilen har sedan detta hände första gången betett sig precis likadant varje gång den ska startas med varm motor, mycket förutsägbar. Aldrig skett på kall motor. Totalt har det skett kanske 7 gånger, innan jag hann lämna in den på verkstan. I övrigt går bilen bra, det enda är att enligt pappa har motorn någon gång gått lite orent och vid två tillfällen (för flera år sedan) har gasen slutat tagit på motorväg, bilen dött men sedan kickat igång igen som vanligt om den fått stå några minuter och "återhämta sig".
Väl på verkstan upptäcker de att katalysatorn är slut och trasig, men de tror att startproblemen hänger ihop med ett glapp i nyckelns chip, så vi ska pröva den andra nyckeln och se om det blir bättre. Om startproblemen hänger ihop med nyckeln, är det då vanskligt att köra bilen med en katalysator som är slut? Kan vi bli stående, fastna på motorvägen etc? Eller är det enda att det är bmiljösvineri att köra med trasig katalysator, och att allt annat rullar på som vanligt?
Pappa säger att jag får låna bilen resten av sommaren om jag vill. Helst vill jag, men inte om risken att den ger upp mitt på motorvägen finns. Bilen kommer kommande veckor då köras ca 50 mil motorväg, ca 15 mil landsväg och sedan kanske 10 mil stadskörning, vill ju gärna att den ska hålla för det.