Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Audixx
Har lånat min pappas Audi A6 -01 över sommaren, vilket jag brukar göra. Motorlampan har lyst till och från några år och började lysa tidigt i somras, gult såklart. Körde på som vanligt eftersom den brukar slockna efter ett tag.

Sedan efter någon vecka upptäckte jag att bilen började strula vid uppstart på varm motor. Varje gång jag kört bilen ett tag och sedan låtit den stå bara en stund, ca 15-20 min, så gick startmotorn igång för att sedan dö efter bara ett par sekunder. Vid andra nyckelomvridningen startade bilen men motorn gick orent några sekunder innan den kickande igång som vanligt. Bilen har sedan detta hände första gången betett sig precis likadant varje gång den ska startas med varm motor, mycket förutsägbar. Aldrig skett på kall motor. Totalt har det skett kanske 7 gånger, innan jag hann lämna in den på verkstan. I övrigt går bilen bra, det enda är att enligt pappa har motorn någon gång gått lite orent och vid två tillfällen (för flera år sedan) har gasen slutat tagit på motorväg, bilen dött men sedan kickat igång igen som vanligt om den fått stå några minuter och "återhämta sig".

Väl på verkstan upptäcker de att katalysatorn är slut och trasig, men de tror att startproblemen hänger ihop med ett glapp i nyckelns chip, så vi ska pröva den andra nyckeln och se om det blir bättre. Om startproblemen hänger ihop med nyckeln, är det då vanskligt att köra bilen med en katalysator som är slut? Kan vi bli stående, fastna på motorvägen etc? Eller är det enda att det är bmiljösvineri att köra med trasig katalysator, och att allt annat rullar på som vanligt?

Pappa säger att jag får låna bilen resten av sommaren om jag vill. Helst vill jag, men inte om risken att den ger upp mitt på motorvägen finns. Bilen kommer kommande veckor då köras ca 50 mil motorväg, ca 15 mil landsväg och sedan kanske 10 mil stadskörning, vill ju gärna att den ska hålla för det.
Ingen fara skulle jag vilja säga, om det nu verkligen är konstaterat att den lysande motorlampan beror på katalysatorn. Alltså att bilen använder två lambda-sonder, där den ena (diagnossonden) sitter efter katten. Annars så kan ju styrsystemet omöjligtvis veta hur katten mår, och den lysande lampan beror då ev. på något allvarligare som i sin tur kan ha lett till att katalysatorn blivit förstörd.

Kör med dålig katalysator är mest en oangelägenhet för bakomvarande bilister (avgaslukt), samt i stadstrafik. Det katten gör är att den oxiderar oförbrända kolväten och kväveoxider i avgaserna till mer harmlösa ämnen som koldioxid och vatten. Samma process sker i naturen efter ett tag med hjälp av solljus bl.a. så katalysatorproblem påverkar som sagt bara närmiljön.

Blir man stoppad i en kontroll med lysande motorlampa så blir det dock ombesiktning. Det bästa är givetvis att åtgärda problemet nu eller så snart det finns möjlighet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En kass kisse påverkar inte funktionen av bilen så till vida. Men sitter det en diagnossond på eller efter katten så kan det påverka insprutningen, och då tända motorlampan. Men det enda som händer då är att du får fel blandning så bilen går magert eller fett, som i sin tur mestadels skadar katten. Eller ja visst, kör du onormalt hört med bilen och den går magert så kan den ju börja spika, vilket kan leda till betydligt värre konsekvenser.
Givetvis är det inte optimalt med varken kass kisse eller lysande motorlampa, men att bli stående pga. det låter långsökt. Även audis har ju någon form av 'limp home' om komponenter skulle gå sönder/inte bete sig rätt(t ex lmm eller lambda).

Startspärren är ju ett känt problem med audis, speciellt 90-tals och tidiga 2000-tal.
Det brukar väl dock inte vara nyckeln som det är fel på, utan snarare nå kablage till tändningslåset som är kasst. Googla lite om det så får du säkert hundratals resultat :P , tydligen brukar det (ibland) hjälpa att vrida på ratten samtidigt som man försöker starta...
... Men jag är allt annat än insatt i audis, det är bara nått jag råkat snappat upp under åren :roll:
av rid54
Hmm... Min 965 från '96 hade två syresonder ("Lambdasonder"), en före och en efter katalysatorn. Den före katen styr motorns bränslehantering (motorstyrning), den efter katen kollar att katen fungerar. Om det går att se att det handlar om att katen har dålig effektivitet eller liknande (felkod!) så har det inget med motorstyrning att göra. Det är då den bakre sonden som rapporterar att katen inte funkar som den ska (eller så är bakre sonden slut). En Audi från '01 bör ha ett liknande system. En hjälp du borde kunna få av en verktstad är ju riktig, begriplig tolkning av felkoder, tycker jag... Det är nämligen olika koder för om det är bränslestyrningsproblem eller om det är katalysatorproblem och dessa koder är dessutom helt generiska (samma för alla bilar), så det ska en vettig verkstad klara utan problem.
av llesrof
He he he... vilken entré "Audixx" gör. Första och hittills enda inlägget handlar om en Audi. På ett volvoforum. Antingen har killen gått fel eller så vill han nog väldigt gärna ha en Volvo. Säger jag som kör Skoda numera :D
av rid54
llesrof skrev:He he he... vilken entré "Audixx" gör. Första och hittills enda inlägget handlar om en Audi. På ett volvoforum. Antingen har killen gått fel eller så vill han nog väldigt gärna ha en Volvo. Säger jag som kör Skoda numera :D
Eller så har forumkompetensen gott rykte? :D Många här är oerhört pålästa!

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]