Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det någon mer än jag som har gett en/flera av sina bilar något smeknamn? Vaddå i sådana fall?

Kan ju passa på att börja själv.
Familjens Skoda Octavia Combi kallar jag för Bez. Någon som kan gissa vad den har för bokstäver på plåten? :wink:
Mitt 940-vrak går under namnet Doddan. Och nej, den heter inte "DDD" om någon undrar, haha.
En tidigare BMW som familjen hade kallade jag för Uyo. Undra vad den kan tänkas ha haft för reg.nr? ;-//

Så, eran tur att berätta! :mrgreen:
Klars som korvspad att bilen har ett namn

Förra bilen S40 hette "Sotis" för att den var svart.

Nuvarande V50 fick efter att fantasiakademin samlats "Sotis Zwei" (zwei = två på tyska för den som inte vet)
Bland. Min första bil var en Mazda och den fick helt enkelt heta "Mazadan" efter det där fortet Masada judarna förskansade sig i och som vart belägrat av romarna år 72.

Andra bilen, en Volvo 440, hade en ett par lustiga fel så den fick heta "Magica" efter trollpackan Magica de Hex i Kalle Anka.

Tredje bilen, en Volvo 850, hade ägts av en rektor så vid några tillfällen benämnde jag den som "Skinner" efter rektorn i The Simpsosn.

Fjärde bilen vart en Volvo S70 och den kallade jag nog aldrig något.

Femte bilen vart min XC70 och den hade jag heller inget namn på. Jag kallade den mest för "krysskontryn".

Min nuvarande bil är en Skoda Superb Alldrive och den kallar jag heller inget speciellt mer än att jag omnämnt den som "diesellokomotivet" ibland.
Om reg-nummret är nått passande brukar det få ge namnet.. Hade en tidigare med RXH.. Den fick heta Roxannah.
Annars kan det vara på färg också.. En "silvelpil" har vi väl alla som haft en silverfärgad bil haft?
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]