- ons 22 jul 2015, 01:36
#990952
Eller mer utförlig artikel här;
http://www.wired.com/2015/07/hackers-re ... p-highway/
Det här kanske var förutspått tidigare allt eftersom bilarna blir mer och mer som rullande datorer.
I Artikeln står det att över 470.000 bilar är drabbade varav märken som Fiat, Jeep och Chrysler.
Hur ska de gardera sig mot dessa problem?
Vad kan/kommer Volvo göra?
/// Waiz
Aftonbladet skrev: Hackare tog kontrollen över och kraschade en bil på flera kilometers avstånd.
Hundratusentals bilar är i riskzonen.
– Det här kan gå riktigt illa. Det kanske inte händer på riktigt, men det är fruktansvärt att det går att göra, säger datasäkerhetsexperten Anders Nilsson.
Aftonbladet skrev: Bilen använde softvaran Uconnect som byggts in på flera hundratusentals bilar av tillverkaren sedan 2013. Softvaran styr underhållningssystemet som bland annat sköter navigering, gör telefonsamtal och gör att ägaren kan fjärrstarta bilen.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21150372.ab
Det enda de behöver få tag i är bilens ip-adress.
– Om din bil går att öppna, låsa upp eller att hitta via mobiltelefonen så har den uppkoppling till internet. Det betyder också att någon annan kan ta över det och i värsta fall också göra andra saker, säger han.
Eller mer utförlig artikel här;
http://www.wired.com/2015/07/hackers-re ... p-highway/
Det här kanske var förutspått tidigare allt eftersom bilarna blir mer och mer som rullande datorer.
I Artikeln står det att över 470.000 bilar är drabbade varav märken som Fiat, Jeep och Chrysler.
Hur ska de gardera sig mot dessa problem?
Vad kan/kommer Volvo göra?
/// Waiz
Senast redigerad av 1 Waizguy, redigerad totalt 0 gånger.
RWD - Real Winter Drivers