Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Nu är tiden inne för ett upplyft i fordonsparken, det är dags att köpa nytt.
Har hittat en bil som verkar väldigt bra och skulle passa mig utmärkt. Efter lite efterforskningar har jag dock insett att på bilens 12 000 mil och 8år har den hunnit ha 8 ägare. Är detta rimligt eller ska man ana ugglor i mossen?
1 ägare per år i snitt. Kanske kan de vara 1-2 handlare också. Det låter inte så farligt men detta är ett landsväglsok, en större kombi, någon borde använt den till längre turer?
Hur många ägare skulle ni säga vara rimligt på max 10 år och 10-12 000 mil?

/// Waiz
av Rådlös
Det är väl svårt att säga vad som är rimligt med ägarantal. Det kan ju vara en mycket speciell bil som har använts för något speciellt syfte och råkar ha fått många ägare.

Hursomhelst, jag skulle nog lägga en del energi på att kontrollera körsträckan. I alla fall om det i nuläget är en åtråvärd bil för dig.
av Malmstroem
Jag har haft en bil med mer än 20 ägare. Så länge pris och skick är OK så kan jag tänka mig att köpa.

Men visst är flera ägare på kort tid en varningsflagg. Så du får undersöka bilen noga.
Användarvisningsbild
av grillchips
Det behöver förstås inte vara något konstigt, min kärra har genomgått ett par ägarbyten på kort tid. Bilen hade från början gått som firmabil som sedan "löstes in" av Kvarndammen, en medelålders herre köpte den varpå han efter några månader bytte bil med sin far och därmed ytterligare ett ägarbyte. När jag köpte den av fadern så stod jag som ägare men med min sambo på försäkringen, något som inte gillades av försäkringsbolaget (miss av mig) så även här blev det ett nytt ägarbyte. Alltså var det på någon vecka 3 olika ägare på bilen, inga konstigheter såsett men kan såklart se "suspekt" ut på pappret.
av PTV
En av de bästa bilarna jag ägt var en 850 GLT som bara rullade och rullade helt utan problem i min egen ägo och den hade haft tretton ägare när jag köpte den för många år sedan.
Användarvisningsbild
av wissel
Min nuvarande xc90 har haft 7 ägare, men jag är den 3dje i verkligheten.
Skobes Bil "knuffade" runt de i egna företagen med Skobes Sydväöst, Skobes Norr osv.
Hade en Mercedes C klass med 23 ägare, den användes som avskrivningsobjekt då den var dyyyr. Jag var ägare/brukar nr 2 i verkligheten.
Så anledningarna kan vara många.
av Waizguy
Jag har kollat lite efterforskningar på bilen och det är ett par äldre människor som ägd den = de kanske inte kört så långt :)
Det är inte antalet ägare i sig som gör mig fundersam, jag har haft gamla bilar med 10+ ägare och det anses ändå som ok.
Det är när relativt "nya" stora kombibilar haft många ägare på få mil som jag känner lite att varför köper man en stor kombi för att köra max 1000mil per år. Men som i detta fall var det 2st 70+'are som varit ägare och de kanske bara åker till
affären eller liknande. Blir nog att jag slår till :)

/// Waiz
Användarvisningsbild
av wissel
Ägare/Brukare nr 2 på min körde aldrig mer än 500/år.
Så det är en intressant frågeställning....:-)
av Lövet
Inget konstigt alls med nya bilar att de får 2-3 nya ägare vid ett och samma ägarbyte. Lösen från finansbolag, inbyte till handlare 1, handlare 1 säljer vidare till handlare 2 som är begagnatfilialen osv.

Om du ger mig regnumret kan du få alla ägare

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]