Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Cellen85
Är ny inom diesel träsket och tänkte kolla vilken diesel som ni rekommendera att tanka? Hörde något om att okq8 diesel försöka bränslefiltret, stämmer detta?

Och isf, är inte det samma diesel hos tanka som hos okq8?

Betalar hellre lite extra för bättre diesel, om det nu är någon skillnad på kvalitén.

Kör en v60 d3
av skrothögen
Nu kör jag inte diesel personbil men du behöver nog inte vara rädd för OKQ8's diesel längre
http://www.aftonbladet.se/bil/article20642191.ab
Aftonbladet skrev: OKQ8 slutar med skandalbränslet
Efter tuffa kritiken – nu agerar OKQ8.

Bränslejätten drar tillbaka sin miljödiesel RME med omedelbar verkan, avslöjar Svenska Dagbladet.
Bränslebolaget OKQ8 har de senaste månaderna fått hård kritik från såväl biltillverkararen Kia som branschorganisationen Bil Sweden som hävdat att bolagets diesel sätter igen bränslefilter.
Enligt Bil Sweden har så många som 2 000 bränslefilter i dieselbilar förstörts och tvingas bytas ut, vilket både drabbat bilägare och generalagenter ekonomiskt. Ett igensatt filter kan få bilar att tappa kraft och till sist stanna helt och hållet, vilket Bil Sweden klassat som en säkerhetsrisk.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Jag tankar uteslutande på Tanka och har gjort det under det året jag har kört diesel och har hittills inte haft några bekymmer :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har tankat OK/Q8 i mer än ett år utan problem.
Användarvisningsbild
av fjohan82
I Sverige har jag bara tankat på Jet/Ingo, min bil har rullat utan problem på deras soppa sen jag hämtade ut den för 4,5 år sen.
Utomlands blir det en massa andra lustiga tankstationer, provade tex. Gazprom sommaren-14.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag kör Tankas diesel och det är samma som OKQ8 men det blir ofta statoil också.
Har inte gjort någon större undersökning men har fått för mig att den dricker mindre med Statoils.
Har aldrig haft problem på snar 1.5 år med V70 D3. 2013.
av Cellen85
Magnus-B skrev:Jag kör Tankas diesel och det är samma som OKQ8 men det blir ofta statoil också.
Har inte gjort någon större undersökning men har fått för mig att den dricker mindre med Statoils.
Har aldrig haft problem på snar 1.5 år med V70 D3. 2013.
Har samma upplevelse med statoil, upplevde det som om att den drog mindre. Dock har jag bara kört en tank av varje, men exakt samma väg. Så for väl kanske fortsätta köra statoil :)
av Exquattro
Preem ACP Evolution Diesel med tallolja för mindre miljöbelastning eftersom jag kör mycket. Med Volvo har jag nu kört 15000 mil med denna och innnan 25000 mil med Audi. Klockrent bränsle. Drar inte en droppe mer än när jag tankade Statoil vilket innebär i snitt 6,5 för en D4AWD i pump. :)
av Alx
Jag tankar oftast på Tanka. Någon gång kan det bli Statoil. Jag pendlar 110 mil i veckan och när jag tankar på Statoil räcker inte en fulltank för hela veckan. När jag tankar på Tanka kommer jag ca 118 mil på en tank och statoil 105 - 110 mil. Jag har en S60 D5 AWD -12.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Byta spridare

Går ju inte att jämföra glö[…]

Jag lider med dig. Jä**a typer. Hoppas att d[…]

Första året jag hade VOC kostade det 12[…]

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]