Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dkps
Har köpt en vida-dice och har märkt att min nuvarande laddare inte orkar med utan jag måste ha motorn igång.
Någon här som vet hur kraftig laddare man minst måste ha. Har för tillfället en black and decker som är på 1,5A.
Jula har just nu lite rabatt på den här, http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608067/
Skulle den räcka?
av Rådlös
En "normal" laddare ger det dubbla, alltså 6 - 7 Ampere. Så snåla inte när du ändå behöver något för att det skall fungera.
Det finns tumregler för hur stor en laddare bör vara, men just nu har jag inte dom tillgängliga. Jag skall försöka Googla lite. Jag återkommer om jag hittar något.
av Rådlös
Här är lite fakta: Laddströmmen till ett blybatteri får inte överstiga batteriets kapacitet x 0,3. Exempel: Ett 50 Ah batteri får inte laddas med högre ström än 15 Ampere. Så du ser, du har en bra marginal kvar.
av *pettson*
Sen gällde riktlinjerna LADDARE. Inte understöd vid arbete.
Ska enheten du kopplar upp stödja bilen vid arbete med den så bör enheten ge extremt fin laddtröm uppåt 30 ampere vid behov. Enheten skall alltså ge så fin likspänning som möjligt. Den höga strömmen är för att bilen tar rejält med ström när tändningen är på. Samtliga datorer är på, eventuella förbrukare som testas är på osv.
Notera alltså skillnaden mellan supportaggregat och laddningsaggregat.
av dkps
Känns som att då får motorn vara igång för laddare av den kalibern motsvarar inte kalibern på min plånbok.
Tackar för era utförliga svar :)
Användarvisningsbild
av P210
Tror inte du får ut det bästa av VIDA om du ska stå med motorn på hela tiden, felkoder mm läses bäst med motorn av, sedan startar man igen för att se om de kommer tillbaks!
En bra batteriladdare behöver inte kosta skjortan, en 5amperes laddare räcker långt under användning av VIDA, jag har en CTEK MXS 5.0 som är användbar till mer än så, med AGM laddning och rekonditionering mm.
Volvo brukar ha erbjudanden på den:
http://webshop.bilia.se/kampanjer/bilia ... are-mxs-50
Bara snäppet dyrare än CTEKs billighetsvariant Zafir 45 (3,6 A) som Jula säljer.
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
av dkps
Räcker 5A så får det bli en sån. Har märkt som du säger att det inte är optimalt att sitta med motorn igång.
Användarvisningsbild
av Funk
Som Pettson skriver uppåt 30A för en nyare Volvo är inget ovanligt behov. En påhängd CTEK MXS 25 (25A) räcker inte till vid längre arbete med VIDA på en ny XC90 som exempel..

/Thomas
Användarvisningsbild
av P210
Kan bara uttala mig för de biler jag kopplat VIDA på; V50/S60/V70, där har det räckt långt med en 5A laddare ansluten, man ser ju på volttalet i VIDA om spänningen störtdyker, står man en halvtimma med tändning på och parkeringsljus brukar vilaspänningen sjunka ett par tiondels volt med laddaren ansluten, oftast passar jag sedan på att toppladda batteriet när laddaren ändå är ansluten!
Bild
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]