Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Igår fick jag ett brev ifrån Transportstyrelsen där det står att min bil har passerat göteborg en gång i Februari 2015. Jag har aldrig ens varit i göteborg och bilen har varit avställd i säkert två år. Hur kan jag ha fått hem det här? Har dom något system som automatiskt läser av reg skyltar?

Sen blev det inte bättre av att vi har flyttat och får brevet efter sista inbetalningsdatum har infallit. Vad gör man? Finns det någon chans att överklaga?

Har ni varit med om samma sak?
andreasw skrev:Hej!

Igår fick jag ett brev ifrån Transportstyrelsen där det står att min bil har passerat göteborg en gång i Februari 2015. Jag har aldrig ens varit i göteborg och bilen har varit avställd i säkert två år. Hur kan jag ha fått hem det här? Har dom något system som automatiskt läser av reg skyltar?

Sen blev det inte bättre av att vi har flyttat och får brevet efter sista inbetalningsdatum har infallit. Vad gör man? Finns det någon chans att överklaga?

Har ni varit med om samma sak?
Har väl vart problem med bilar från öst som har likadana skyltar som vi har. Prata med transportstyrelsen och se vad dom kan göra, alternativt bestrider fakturan. Tänk på att du får betala 500 spänn extra om du inte betalar fakturan i tid (om du inte bestrider).
Det går även ett liknande fall genom kvällspressen just nu. En åldrig kvinna i obygden i Norrland har en snöskoter avställd i sitt uthus sedan många år. Hon får P-böter på den och den sägs vara felparkerad någonstans i södra Sverige!!! :shock: :shock: :shock:

Kontakta den som har skrivit ut avgiften. Nöj dig inte med detta. Kontakta även polis och kronofogden etc. etc. Och glöm inte att ta kopior på alla papper. Lämna bara ut kopiorna, behåll originalen. Skriv gärna i marginalen att "Detta är en kopia av xxx yyy"

Det kan mycket väl vara kriminalitet och skumraskaffärer som ligger bakom detta, men det kan också vara rena missförstånd eller byråkratisk tröghet. Så agera nu medan det är tid. Vänta inte, det kan kosta alldeles för mycket även om alla inblandade inser att det är fel. Av ren prestige kan inte en Svensk myndighet erkänna att dom har gjort fel även om det är ett solklart klavertramp eller maktmissbruk.

Ett tillägg: Ja, en kamera jäser av nummerskylten när du kör in och ut i betalzonerna.
Gör kamerorna en elektronisk avscanning av registreringsnumret s a s eller tar de ett foto av alla skyltar som passerar? I det senare fallet borde man ju se vad det är för märke och typ av fordon och stämmer inte det så borde det va lätt att få en korrigering.
semmelman skrev:Gör kamerorna en elektronisk avscanning av registreringsnumret s a s eller tar de ett foto av alla skyltar som passerar? I det senare fallet borde man ju se vad det är för märke och typ av fordon och stämmer inte det så borde det va lätt att få en korrigering.
Kamerorna är infraröda och läser bara av skyltarna. De fotar inte hela bilen.
andreasw skrev:Eftersom jag flyttat fick jag det här brevet 14-dagar efter sista förfallodatum har jag redan fått 500krs påslag. Känns helt sjukt att det kan bli såhär!
Trängselskatt är just en skatt, inte en avgift. Därför skiljer sig processen för överklagande en smula från felparkering osv. Läs här hur du gör: http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 00277.html
Du är inte den första direkt (det stjäls tusentals regskyltar om året) som fått en felaktigt trängselskatt så det löser sig säkert.
Lövet skrev:
semmelman skrev:Gör kamerorna en elektronisk avscanning av registreringsnumret s a s eller tar de ett foto av alla skyltar som passerar? I det senare fallet borde man ju se vad det är för märke och typ av fordon och stämmer inte det så borde det va lätt att få en korrigering.
Kamerorna är infraröda och läser bara av skyltarna. De fotar inte hela bilen.
andreasw skrev:Eftersom jag flyttat fick jag det här brevet 14-dagar efter sista förfallodatum har jag redan fått 500krs påslag. Känns helt sjukt att det kan bli såhär!
Trängselskatt är just en skatt, inte en avgift. Därför skiljer sig processen för överklagande en smula från felparkering osv. Läs här hur du gör: http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 00277.html
Du är inte den första direkt (det stjäls tusentals regskyltar om året) som fått en felaktigt trängselskatt så det löser sig säkert.
Sista dagen för överklagan är tyvärr över. Fick brevet en dag efter överklagan skulle varit inne. Jag har skickat iväg en överklagan nu iaf. Får väl se vad dom säger. Konstigt att vi inte fått brevet tidigare, det står att beslutet är taget 2015-03-11, vi anmälde flytt from 2015-04-01. Ska det verkligen ta nästan tre veckor för ett brev att komma hit? Kopian dom skickade tillbaka till vår nya adress tog bara 2 dagar...
Du kan polisanmäla händelsen, då tror jag du har en chans.
Tills dess ska du betala för att undvika ytterligare kostnader.

Min brors kompis fick sin avställda sportbil, placerad i fel riktning på flaket på en bärgningsbil, transporterad genom Göteborg. Transportstyrelsen krävde honom på trängselskatt. Han överklagade och fick till svar att det bara gick att se att ett registreringsnummer hade passerat vägtullen, och att det inte fanns några sparade fotografier som kunde bevisa motsatsen, då systemet inte fungerar så. Alltså skulle han betala, vilket han också fick snällt göra.

Nu till det roliga. Printa ut reg-skyltar och sätt i bakrutan på bilen när ni kör förbi tullarna. Förslagsvis regskylten till ett fordon som den ansvariga politikern som instiftade trängselskatten äger. Då kommer den personen tvingas betala trängselskatt för att ni har kört förbi med en falsk skylt. Dålig system? Jajjemen! :-)-)
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]