Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
Jag har ungefär räknat ut vilken design jag vill ha, men vissa funderingar återstår.

-måste dragstången vara fast eller kan den vara fastbultad i resten av dollyramen. (vill kunna stoppa den i bak på bilen)?
-gäller 30 km/h vid olastad dolly?

-tänkte använda mestadels fyrkantsrör 60 mm (samma som dragstången). duger 5 mm materialtjocklek?

-vilken belastning måste var hjul kunna tåla? har hittat 8" hjul med max belastning 265 kg på jula. ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
-gäller 30 km/h vid olastad dolly?
Som jag har fattat det för - ja.

-vilken belastning måste var hjul kunna tåla? har hittat 8" hjul med max belastning 265 kg på jula. ?
Rent logiskt borde det vara axelvikt på efterfordonet + dolly'ns vikt / 2.

Släng gärna upp en projekttråd om bygget, har själv funderat på dolly :)
Användarvisningsbild
av Tek2kale
Lucif3r skrev:-gäller 30 km/h vid olastad dolly?
Som jag har fattat det för - ja.

Rent logiskt borde det vara axelvikt på efterfordonet + dolly'ns vikt / 2.

Släng gärna upp en projekttråd om bygget, har själv funderat på dolly :)
-tror jag också, just därför den ska ligga i bagaget (eller lastburen om man har det).

-låt oss ta en volvo 745 som efterfordon 1460 kg.... 730 kg på framaxel?

-projekttråd lär nog dröja....när man har många projekt går alla långsamt :shock:
Användarvisningsbild
av vetten
Fick en gammal skrotbil hämtad en gång och den killen hade bara en smart dragstång som han satte fast i framvagnen på skrotet sen i med nyckeln i tändningslåset påslagen och bilen följde med helt obehindrat. Han hade dragsången liggande i skuffen på sin bil. Mycket enkel och bra "Dolly"
Användarvisningsbild
av Tek2kale
vetten skrev:Fick en gammal skrotbil hämtad en gång och den killen hade bara en smart dragstång som han satte fast i framvagnen på skrotet sen i med nyckeln i tändningslåset påslagen och bilen följde med helt obehindrat. Han hade dragsången liggande i skuffen på sin bil. Mycket enkel och bra "Dolly"
"dragstång" är just vad dom kallas. Tydligen finns det oklarhet nuförtiden (hos polisen) om dom ens är lagliga, eller om ekipaget ska räknas som efterfordon eller en vanlig bogsering. För mig blir det vanlig dolly.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]