Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hej!

Tänkte lyfta en "het potatis"!

Egentligen är det intressant att detta med Volvos "manualer" Vadis & Vida blivit en så känslig fråga på många forum då det inte finns ngt som helst olagligt i att äga dessa skivor eller diskutera originalskivor av programmet.
Det är skicklig "skrämselpropaganda" från Volvo som skapat detta då Volvo inte vill att programmen skall läggas ut på Torrentsajter (vilket ju är olagligt). Men som sagt att köpa dessa för eget bruk (om man lyckas hitta dylika) är alltså inte olagligt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&start=48

Nåväl, frågan blir således var kan jag få tag på original Vadis Cd skivor (ej Vida) på svenska? Det dräller ju av dom på e-Bay (då den sajten fattat att det inte är olagligt med försäljning mellan privatpersoner av detta program) men det är ju bara engelska versioner. Visst jag är bra på engelska men det är ändå smidigare att ha det på svenska. Än en gång - Det är inte olagligt att köpa och inneha dessa så länge man inte masskopierar och säljer/laddar upp.
Någon som har skivor att sälja eller vet var man kan hitta detta från Volvos sida officiellt "skrotade" program?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är lite som windows 95, det är olagligt att kopiera och distribuera kopior av det, men ingen bryr sig pga dess höga ålder och att det saknar relevant värde.
av *pettson*
Samtliga program är flerspråkiga.
Att folk laddar ner/ köper/säljer engelska eller använder engelska varianter är mest ett mått på att dom aldrig ens försökt få tag på och läst installationsmanualen till det som ska installeras, så ointresserade brukar folk uppenbarligen vara.
Ovanstående gäller givetvis en orginalskivas konfiguration.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Samtliga program är flerspråkiga.
Att folk laddar ner/ köper/säljer engelska eller använder engelska varianter är mest ett mått på att dom aldrig ens försökt få tag på och läst installationsmanualen till det som ska installeras, så ointresserade brukar folk uppenbarligen vara.
Ovanstående gäller givetvis en orginalskivas konfiguration.

.... Eller helt enkelt föredrar engelska framför svenska, som jag ;-//
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Det är förjävligt att man måste ha ett special-program som kanske inte ens funkar på ens dator för att hitta artikelnummer på reservdelar och tillbehör till våra Volvos.

Man kan ju tycka att de kunde ha en öppen databas med sprängskisser och art nr för alla modeller... Eller iallafall till de vanligaste... Men det kostar väl för mycket pengar att fixa en sådan nu när de aldrig haft en tidigare..? :???: Galet drygt att stå på Volvo och förklara alla saker man ska ha som de sen måste söka reda på. :-(O) (S) Hade gått betydligt fortare om man redan haft art numren klara.
av Droopy
SHO skrev:Hej!

Tänkte lyfta en "het potatis"!

Egentligen är det intressant att detta med Volvos "manualer" Vadis & Vida blivit en så känslig fråga på många forum då det inte finns ngt som helst olagligt i att äga dessa skivor eller diskutera originalskivor av programmet.
Det är skicklig "skrämselpropaganda" från Volvo som skapat detta då Volvo inte vill att programmen skall läggas ut på Torrentsajter (vilket ju är olagligt). Men som sagt att köpa dessa för eget bruk (om man lyckas hitta dylika) är alltså inte olagligt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&start=48

Nåväl, frågan blir således var kan jag få tag på original Vadis Cd skivor (ej Vida) på svenska? Det dräller ju av dom på e-Bay (då den sajten fattat att det inte är olagligt med försäljning mellan privatpersoner av detta program) men det är ju bara engelska versioner. Visst jag är bra på engelska men det är ändå smidigare att ha det på svenska. Än en gång - Det är inte olagligt att köpa och inneha dessa så länge man inte masskopierar och säljer/laddar upp.
Någon som har skivor att sälja eller vet var man kan hitta detta från Volvos sida officiellt "skrotade" program?

Ska kolla i helgen om jag har kvar skivan, men misstänker att den slängts för länge sedan, men kollar i källaren i helgen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Håller med, tycker gott dom kunde slänga in VIDA på en server som är online. VIDA är webbaserat, så det enda man egentligen behöver göra är att installera VIDA, skapa konto, öppna port i brandväggen och sätta upp en domän.

Det är ju ändå 2015 nu. Att det inte finns en databas online, där man både kan leta delar och kolla lagerstatus, eller rent av beställa delarna(antingen hem eller till volvo-handlaren), är sorgligt.
Det är ju riktigt drygt att åka till volvo bara för att få reda på att det man vill ha inte finns i lager, så man måste återkomma om några dagar...
av *pettson*
Även om där fanns onlinedatabaser, vilket det i alla fall finns för Volvo, Gm, Toyota med flera som privatpersoner kan nå lagligt, så är folk så konstigt snåla att dom ändå inte vill betala för ett abonnemang, som för övrigt oftast finns för 6 timmar, ett dygn, en vecka, en månad med mera. När man är registrerad och godkänd så får man tillgång till rubbet mot en struntsumma. Eller i formen att man får betala när man laddar ned information.
Trots detta är folk inte intresserade av att betala. Då blir det som det blir, man annonserar inte, baserna kommer upp och försvinner med jämna mellanrum och så struntar biltillverkaren mest i om det kommer folk till portalerna eller inte, det finns noll kronor i vinst för dom. Det finns alltså ingen flashig reklam om dom baserna och man får således använda en sökmotor och hitta dom själv.
Så skitsnacket om att volvo inte har någon bas online..? Varsegod.. http://tis.volvocars.biz/tis/main.do Registrera er och betala vad det kostar.
Kanske nåt för mod att lägga under nån klistrad flik så folk hittar.

Enligt Eu lag har du som privatperson också rätten att köpa allt som en verkstad får köpa. Dvs du får också köpa en prenumeration på VIDA online i Sverige med skiva, du får köpa alla verktyg. Du får också givetvis betala det som det kostar samtidigt. Alla företag är högst motvilliga men MÅSTE sälja till dej.

Det finns egentligen ingenting i livet som är totalt gratis, nåt man faktiskt förstått i hela världen utom i några få länder. Sverige är ett av dom länderna. Jag kan förstå att man hittar alternativa sätt att få tag i saker, när saker kostar oskäligt med pengar. Men här i landet.. kan dom flesta tänka sej att ladda ner en haynesbok på holländska i så låg upplösning att det är gryn eller nåt, för att det är en haynesbok. Mest ska man inte betala just för att det ordet är fult. Att man inte fattar ett ord av boken som är nedladdad gör inget. Man har ju hittat den boken GRATIS!
Att man kan köpa den för under 200spänn på rätt språk i bra upplösning i bokform, ne.. det är för dyrt. Om inget annat är det bara fel.
Trots det kan 99,5% av folket aldrig tänka sej att börja jobba helt gratis för en främling, oavsett om det handlar om en timma eller en dag eller vecka eller månad.
Nope.. då ska man ha BRA betalt.
Skumt det där...

Jag gillar också BILLIGA saker, där man inte lagt på oskäligt med vinstpengar. Men jag förväntar mej mycket sällan att nåt ska vara GRATIS.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skoj att dom faktiskt hade en databas online, men det jag menade var ju mer eller mindre i stil med en webbutik.
Om jag inte minns galet så är det IPD i USA som har något i stil med vad jag tänkte på, med sprängskisser osv där man lätt kan identifiera komponenten man behöver.
Givetvis kan man göra det utan större mankemang i VADIS/VIDA också, men det är ändock mer omständigt än vad vi har blivit bortskämda med sedan internet tog över världen.

Men Volvos prislistor finns inte att tillgå för en privatperson, eller?
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]