Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Har märkt att en hel del Volvo av senare modell är utrustade med taklucka. Det var ju populärt på 80-talet men har väl i princip inte synts till förrän nu. Vad har de egentligen för funktion nu när alla bilar har klimatanläggning, bara ett mode?
av Petzzon
För min del enbart för det är trevligt med ljusinsläpp, och det faktum att du inte betalar många kronor när du köper det i paket tillsammans med annan utrustning.
av Droopy
Sceptic skrev:Har märkt att en hel del Volvo av senare modell är utrustade med taklucka. Det var ju populärt på 80-talet men har väl i princip inte synts till förrän nu. Vad har de egentligen för funktion nu när alla bilar har klimatanläggning, bara ett mode?

Har aldrig heller fattat det där, och det dumma är att det går inte att välja bort heller, då jag köpte min V70 fick jag erbjudande om något teknikpaket där tacklucka ingick, och det gick inet heller att välja bort den.

Men det borde vara på väg att försvinna, kan aldrig tänka mig något annat, det fyller ju som sagt ingen funktion idag med AC. Tycker det borde bara kosta pengar för tillverkarna, för jag tror inet många kunder idag ens efterfrågar tacklucka.
Användarvisningsbild
av SagaPer
Det er herlig med soltak i bilen. Man får ekstra mye lys i kupeen, man kan åpne taket på en fin sommerdag og kjenne vinden i håret, og man kan lufte ut bilen når den står parkert i solen (mer tyverisikkert enn med et åpent vindu).

Bild
Senast redigerad av 1 SagaPer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Taklucka har ju inte ett smack att göra med att släppa ut värme. Det är ju att antingen få in solljus i kupén, eller få lite vindbrus i håret utan att behöva ha cab. Jag älskar taklucka, tycker det gör sjukt mycket på bil med plåttak. Skulle verkligen försöka få in det i budgeten om jag köpte bil där panorama ej var valbart bara pga solljuset.

Sagaper: Håller helt klart med dig! Underbart!
av Droopy
crumpets skrev:Taklucka har ju inte ett smack att göra med att släppa ut värme. Det är ju att antingen få in solljus i kupén, eller få lite vindbrus i håret utan att behöva ha cab. Jag älskar taklucka, tycker det gör sjukt mycket på bil med plåttak. Skulle verkligen försöka få in det i budgeten om jag köpte bil där panorama ej var valbart bara pga solljuset.

Usprungligen var tackluckan för att ventilera/släppa ut värmen. och i takt med att allt fler bilar fick AC/ECC/ACC försvann tácklucan.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Droopy skrev:
crumpets skrev:Taklucka har ju inte ett smack att göra med att släppa ut värme. Det är ju att antingen få in solljus i kupén, eller få lite vindbrus i håret utan att behöva ha cab. Jag älskar taklucka, tycker det gör sjukt mycket på bil med plåttak. Skulle verkligen försöka få in det i budgeten om jag köpte bil där panorama ej var valbart bara pga solljuset.

Usprungligen var tackluckan för att ventilera/släppa ut värmen. och i takt med att allt fler bilar fick AC/ECC/ACC försvann tácklucan.
240 var ju perfekt i det läget, öppnade luckan i taket och sen öppnade man spjällen vid fotpanelerna så blev där ett ordentligt luftdrag i bilen :)
Användarvisningsbild
av SagaPer
Leafs skrev:Ljusinsläpp vs att tappa en väldans massa takhöjd i kupén. Jag föredrar att behålla all takhöjd.
Jeg er 187 cm høy og det er fortsatt god margin opp til taket. XC70 med soltak har god plass til høye personer.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]