Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Nu har jag i flera veckor letat efter en V70 MY 1999-2003.
Jag har nog varit över flera läni jakt på en någorlunda välskött bil,
men vad upptäcker jag, det ena "vraket" efter det andra.
Sällsynt med bilar där allt funkar eller där det mesta är med, tänker på detta
med fjärrkontroller o antal nycklar till exempel. Inte en enda bil har haft 3 nycklar o 2 fjärrisar!!!
Börjar med att titta på Bromsskivorna runt om startar upp o kollar under huven.
Oljelocket av o möts av svart gegga i samtliga fall. ACn är sällan fungerande, övertryck i Vevhusventilationen,
handbromsar som lagt av. Lysen som pekar åt Tjootaheiti om det öht. lyser. Dokumentation på vad som gjorts de senaste 5 åren...finns inte.
Jag tror ni förstår.....
Är det lika illa för samtliga bilar eller är rentav V70 ägarna värre än den "normala" bilisten?
Kan det till och med vara Bilfirmorna som fullständigt ger blanka den i enkla saker som bilnycklar ?
Jag menar ju att en bil som det bara finns 1 nyckel till utan fjärr är osäljbar då vi alla vet priset på nycklar o fjärrkontroller
med inprogrammering osv.
Ja mina funderingar går till "idiothandlare" som inget begriper eller nonchalant V70 ägare ?
Hur är era erfarenheter vid köp av "begagnad" bil?
Jag förstår att det rör sig om 12-15 år gamla bilar men sköts dom så illa i huvudsak?
Jaja tankarna far o kanske skall man leta annat bilmärke men tror utan att veta att det är änn värre med gamla Cittror, Peugeot, Toyotas osv ?
av fdkelf
I vilken prisklass letar du? I 40 000 - 50 000 kr klassen verkar det finnas en del bilar som är "välskötta", i alla fall baserat på bilder och text i annonserna. Sen kan ju verkligheten vara en annan, men alla V70 är nog inte vrak.
av Lövet
V70 är en bruksbil och sköts därefter. Det är ett extremt fåtal som ser sin V70 som entusiastbil och du tittar på 13-16 år gamla bilar.
Användarvisningsbild
av wissel
Lövet skrev:V70 är en bruksbil och sköts därefter. Det är ett extremt fåtal som ser sin V70 som entusiastbil och du tittar på 13-16 år gamla bilar.
Lite svar på min fundering: Dom sköts inte, orkar inte ens hålla reda på Nycklar, Glödlampor, Oljebyten, bromsbelägg osv.
Det görs tydligen bara på Entusiastbilar....:-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det ligger något i det lövet säger. V70 är dessutom en populär bruksbil, vilket betyder att antalet misskötta ökar.
Att leta efter en helt felfri gammal bil är nog tämligen meningslöst, såvida du inte köper en helrenoverad för en jäkla hög pengar.

Jag kan ju bara ta mig själv och min V70 som exempel. Den hade varit avställd flera månader med några 2or, utsidan var/är väl inget att skryta med, dock näst intill rostfri, och såg(ser) ut "som ny" under(förutom dom obligatoriskt fastrostade bultarna så klart), inte gått så mycket (strax under 23k).
Fick den billigt iom. felen, lagade den för en 500ing ungefär(ny styrled, lite 5-56 och en skvätt glykol) och seglade igenom besiktningen prickfritt :)
Det var 3år sen. Upp tills idag har jag bara behövt köpa ett nytt hjullager, ett motorfäste(nedre höger, standard) och nya strålkastare. Allt annat har jag köpt på eget bevåg s.a.s och inte för att det behövdes.
Visst finns det fortfarande småfel på den för den petige, men inget som påverkar funktionen på bilen.

Det jag vill ha sagt är att även en till synes risig bil kan vara ett riktigt kap.

f.ö. fick jag med 3 nycklar och 2 fjärrisar till 855an(-95), 27k eller 28k mil, riktigt risig i karossen(anledning till att jag valde att skrota den), kass toppackning, och gud vet hur mycket andra dålda fel det fanns på den.
V70in hade bara 2 nycklar dock, och gamla 945an hade bara 1(!)(som givetvis gick av...).
Men, det behövs ju bara 2 nycklar. Den 3e är ju bara en service nyckel som bara fungerar till vissa lås på bilen.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag letar inte felfri bil men med tanke på vad bara en nyckel kostar så tycker iaf jag att det vore ide
att försöka hålla reda på den! Oljebyten osv är väl fullt i faen om man sköter...har sett luftfilter som troligen inte bytts
efter sista garantiservicen, bromsskivor utan en mm. blank yta för beläggen, OK som ligger på så det svartdammar....
på "välservade" bilar "nybesiktade" visserligen i Juli 2014 men ändå....jag trodde inte det var så illa faktiskt....men det är värre.....
av llesrof
Det står en fin XC70 på Atteviks i Jönköping. Alla tre nycklarna är med till den :roll: 79000:- vill de ha för den.
Användarvisningsbild
av wissel
:D :-O) :-)-)
llesrof skrev:Det står en fin XC70 på Atteviks i Jönköping. Alla tre nycklarna är med till den :roll: 79000:- vill de ha för den.
Användarvisningsbild
av Micce1980
En tanke är att leta efter en med få ägare. Iaf lättare hänt att allt som ska vara med är med då. Ac:n behöver ofta provas och fyllas på alt. shimsas.

Sålde en S40 -00 2013 där jag var andra ägaren, alla och då menar jag ALLA kvitton hade första ägaren sparat i en mapp som jag fortsatt fylla på och skickade med köparen. Allt fungerade med även om rosten lite börjat komma samt att ac:n för full komfort behövde fyllas på men den hade klarat en sommar till om det ska snålas. Den var mycket lättsåld.

Det finns hopp men det är inte så ofta dessa dyker upp.
av LOB
En välskött v70 -01 med 7000-10000 mil säljs på blocket för 70-80 000. En välskött 850/v70 -95 -00 med samma miltal säljs för ca 25000. För samma pris som en sliten V70 II får du en riktigt fin 850/v70. Den kanske inte imponerar några grannar (850/v70 ser omodern ut medan v70 II håller sig fortfarande) men du får ett mer problemfritt och billigt bilägande! Det enda jag saknar på min bil jämfört med en 2015 modell är ett modernt antispinn (inte TRACS).
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]