Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu står man där med en trasig låsmutter som var så förbenat hårt maskindragen så den både mutter och nyckel gick sönder. Däckverkstan hade ett jäkla jobb att lossa dem och lyckades bara lossa tre muttrar. Den fjärde pajade allt och de sa att det bara är att rulla till verkstad och svetsa.
Tycker det är ett otyg att maskindra så förbaskat hårt. Låsmuttrar skall väl aldrig maskindras överhuvudtaget? Nu åker man på en kostnad för att få bort den trasiga muttern och därtill köpa en ny sats med låsmuttar. grrr.
av *pettson*
Det skulle vara ett icke existerande problem om man använde dom moment som det ska vara.
Men för att kunderna ska ha bilen inom 10 minuter och likväl för att klämma så mycket pengar som möjligt så använder dom flesta däcknasare en maskin som ska köras på 6.5kilo. Men man kör den nånstans mellan 8-10kilo.
Så anser man man att smörjmedel och momentstav är namn i uruguay. Då blir det dom det blir.

Vag koncernen inkl audi däremot är så urbota körda att dom med jämna mellanrum kör med ihåliga skallar på däckbultarna, nåt som gör dom svagt koniska med tiden. Sen har man bonusen att får borra bort bultarna trots att man använder rätt tryck, bra smörjmedel och momentstav..
Användarvisningsbild
av leiwi
Att dra hjulmuttrar/bultar utan kontroll på momentet tyder på TOTAL okunskap i mekanik och borde inte få förekomma på en däckverkstad. Bortsett från att låsmuttrar inte går att få loss och blir förstörda spår det så att bulten blir längre och längre för värre gång den dras åt utanför sitt moment vilket gjorde att den inte bara uttmattas och hållfastheten minskar utan att det blir "lättare "att få gängorna att skära med byte som följd :D
Ställ högre krav på verkstäderna!!
Byter varje år på en uppställd däckfirma på P-platsen ICA Maxi. Samma firma varje år,
jag berättar för dom att jag själv drar bultarna 30 meter bort och DIREKT. Så dom snurrar
dit dom bara o jag drar mina hjulbultar själv.
Förstår att dom drar för kung o fosterland då kanske majoriteten
av bilägarna bara kör direkt efter montering tills nästa skiftning av hjulen.
För skulle ett hjul lossna så blir det åxå "liv i luckan".
Känns lite som om dom väljer mellan pest o kolera !
volvo har 140 Nm i åtdragningsmoment på bultarna, så jag köpte en stav på 135 Nm, men får en känslan av att den drar långt över 135 Nm.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]