Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Läste om parkeringsljus i en granntråd som handlar om att ljuset inte stängdes av när man vrider av tändningsnyckeln, har aldrig funderat så mycket över parkeringsljus men det slog mig att jag troligen aldrig nånsin använt det under de typ tretti år jag kört bil, jag var tvungen att googla vad tusan man använder parkeringsljuset till för jag vart lite tveksam, så här står det på ett ställe:

""Om du stannar eller parkerar under mörka förhållanden ska parkeringsljuset vara tänt. Till mörka förhållanden räknas inte bara rent mörker, utan även skymning, gryning och/eller svåra väderförhållanden. Om vägen är tillfredsställande belyst krävs det dock inte. "

- För det första jag parkerar sällan på vägar, det försöker man undvika för det kan komma en bil eller långtradare som vinglar på vägrenen och då är det färdigkört finito, och är det nåt man ändå måste göra akut som att kissa, fylla på bensin eller stanna vid en olycka så har jag alltid haft halvjuset på för då syns man bättre antar jag, och tänder varningsblinkers om det krävs. Parkerar jag på en stadsgata i en ficka så inte fan låter man nåt ljus stå på då startar inte bilen när man ska ha den på morronen, å parkera hemma likaså det vore ju vansinne, så vad har man det då till? Är det nån som använt det överhuvudtaget förutom när man ställt ljusreglaget fel av misstag och vad var det för trafiksituation? I mitt bilförarliv känns det alla fall som en helt onödig finess men det är ju bara jag förstås så då blir man lite nyfiken om det finns de som har användning för det och i så fall till vad.
Du har en poäng där! Att det överhuvudtaget finns kvar är väl ett lagkrav..
Heller aldrig känt att jag hamnat i en trafiksituation där det kunde behövas.
Men som sagt, antingen står man så illa till att man har varningsblinkers på annars ser man till att stanna så långt bort från vägen att inget ljus behövs.
Att inte använda denna fantastiska funktion är för mig oförståeligt, antagligen lika oförståeligt som för TS att man skulle använda det. :wink:

Använder det ett par gånger varje månad.

Säg att man ska stanna i en p-ficka och slå en sjua lite snabbt när det är mörkt då åker det på. Fördel att man syns och de mötande ser bättre och slipper få ens halvljus i ögonen samt att de om de är normalt funtade :wink: förstår att det står en bil parkerad där och kan där med fortsätta köra med helljus på om möjligt.

Kanske ska man släppa av en vän när det är mörkt, p-ljus på om det tar lite mer tid än att bara hoppa ur då denne kanske ska lasta ur lite väskor mm. Fördel, en mötande bilist ser då bättre folk som rör sig runt bilen då denne slipper ha mitt halvljus som motljus.

Ibland parkerar jag på gatan där jag bor för att springa in och hämta något lite snabbt, där får man enbart stanna för av/påstigning vilket jag är medveten om men trafiken är i alla fall otroligt gles. Men för att inte bli påkörd i onödan för att de lätt missat bilen så denne får betala självrisk för att jag felparkerat där, p-plus på.
Mötande problem om man står i p-ficka... svårt förstå riktigt, i parkeringsficka är man ju ur trafik s a s.
Släppa av vän på gatan, tja iofs kanske en liten fördel men jag upplever parkeringsljuset för svagt vill väl då varna mer å ha halvljuset på, nu ska säga att jag är osäker på hur olika de lyser bak på bilen, men rimligt men jag ska säga att jag skulle nog aldrig komma på den tanken i den situationen, men jag kanske är lite trög.
Okej, den är rimlig, jag hade kanske haft halvjuset på, svårt om man vill låsa då kan det funka, här skulle jag kunna tänka mig använda parkeringsljuset, har dock aldrig varit i den situationen vad jag kan minnas, har parkeringplats hemma på gården.
Använder parkljuset på många långresor, då jag då använder dimljusen fram. (under dagtid)

men även om man parkerar tillfälligt på en mörk väg.

håller med om det som
Micce1980 skrev:Säg att man ska stanna i en p-ficka och slå en sjua lite snabbt när det är mörkt då åker det på. Fördel att man syns och de mötande ser bättre och slipper få ens halvljus i ögonen
Försöker tillämpa detta själv och önskade att fler gjorde det, för det är som det sas att det underlättar då mötande slipper blända av .
och skulle man släcka lyset helt när man har stannat efter en landsväg, så kan det vare svårt för övrig trafik att uppmärksamma i tid när man rör sig runt bilen.
Jaha nu gick polletten ner vad ni mena med parkeringsficka, en sån där typ busshållplats utmed länsväg ungefär, jag tänkte först på ritade parkeringsfickor där man stannar för rast eller bara en ficka i stan, men okej det är rimligt, jag brukar förstås bara ha halvljuset på, dels tar det en minut att kissa och dels så inte är det så mycket trafik i mina trakter på bonnalandet när det är mörkt och dels så riskerar man väl blända mötande trafik mycket mindre eftersom man står fyra meter längre ut till höger än om jag körde på vägen så då träffas de mindre av ljuskäglan. Däremot om jag nån gång parkerat så och märker att det var ojämnt underlag så min bil lutar uppåt och då skulle kunna blända då har jag flyttat på bilen så det inte ska ske, då hade det ju vart bättre å sätta på parkeringsljuset, det ska jag komma ihåg. :D
Jag fick lära mig när jag tog körkort att alltid ha på parkeringsljus istället för halvlljus om jag stannar någonstans utmed vägen eller parkeringsficka eller liknande, detta för att andra bilar ska förstå att det är en bil som står still och inte rör sig/rör sig sakta.

Så det har jag alltid tillämpat.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]