Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Hejsan!

Har ett problem som jag har försökt googla fram men utan framgång.

Det är så att jag har en släpet som rubriken antyder, men dragstången på detta släp har börjat och glappa, det sitter som 2 st bultar på dragstången både uppe och under,

Trodde dessa var genomgående bultar, men icke, den övre är som typ 15 m.m lång och går att skruva loss för hand, Jättekonstigt, det är ingen genomgående bult som jag trodde, men eftersom det inte är det, Vad gör den då för nytta.

När man tar tag i dragstången och i handsken och juckar upp och ner så känner man att det glappar. Det ska de ju inte göra, Vad tror ni, är det någon lager som är helt slut eller? Men framför allt vad gör den muttern där när det inte finns några gängor i hålet på dragstången där den satt, Kan ta ett kort så får ni se hur det ser ut.

Enligt typskylten på släpet så står det GSAR 1.5 (1300)
75
---
109

Mvh Martin
av osla
har själv ett brännanvagn av liknande års modell. dom 4 bultarna du pratar om drar fast bussningen i påskjuten, alltså ska det vara gängor i bussningen, och dom kan ju vara slut, på min vagn finns det nästan inga gängor i bussningen. men då känner du ju om det går att dra åt bultarna eller om det bara snurrar. sitter bussningen så är det själva bussningen som är slut, och det finns säkert att köpa, men var vet jag inte
Användarvisningsbild
av lennarte
Man måste veta vilket påskjutssystem man har, sedan finns grejer att köpa, t.ex här
http://valeryd.se/search_art_resultlist ... rt&hkey=7a
Denna hittade jag "på stört". Det finns säkert fler. Jag har skrivit ut en reservdelslista till min båttrailer från en annan sida (AL-KO påskjut)

Mvh
Lennart
av Uthil
Hej igen!

Den övre bulten närmast gummibälgen snurrar bara, den går ej att dra fast, och den rakt under den bult som snurra, gick det att dra fast lite och då slutade det att glappa, så jag tror den främre bussningen är slut, men en fråga till, i och med att jag byter denna så tänkte jag byta påskutsdämpen den som sitter inne i tryckstången, men jag får jävlar i mig inte ut den, det tar som stopp, tittat man på sprängskissen över bromssystemet jag har vilket är TSV 194P så är den gängad med en mutter inne i tryckstången.

Har tittat över funderat, men får inte rätsida på det hur jag får ut dämpen.

Sen en fråga helt off, men på släpvagnsdelar så säljer dom denna pryl till just mitt bromssystem, hitter ej denna i sprängskissen, men vad är det?

http://sdilab.se/axeltapp-for-40mm-fot
av osla
jag gick också bet då jag skulle ut med dämparen, nu lossade jag dock bara på det jag såg som "kunde" vara det som höll fast dämparen, sen ides jag inte nå mer.

delen i länken är en axeltapp, alltså till hjulaxeln
av Uthil
Samma här, Gick bet på dämparen jag också, den fungerar och så, men skulle kännas grymt skönt att ha en helt ny, då jag ej vet hur gammal den som sitter är. Så slänger ut frågan igen om det är någon som vet hur jag ska få loss dämpen, Har sprängskiss på allt innehåll.
Pilarna med som är svarta har jag lossat, och den röda är gängad i denna järnbit som jag ej får ut, enligt sprängskissen så tycker jag att den är bara att dra ut den men icke.

Nu funkar inte forumbilder, men kommer in med en skiss lite senare.
Vad tror ni.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har bytt på båda mina kärror (1800kg båttrailer och ett 750 kg släp) med AL-KO koppling och kommer inte ihåg att det skulle varit några problem. Jag bytte kulhandske samtidig, vet dock inte om der skulle göra någon skillnad. Har för mig att en av bultarna som håller handsken går igenom änden på dämparen också. Var dock "lite strul" att få ihop det igen, men som sagt, kommer inte ihåg att det var "besvärligt". Detta är "min" trailer,
bild51 (1).gif
bild51 (1).gif (43 KiB) Visad 3479 gånger
Kolla här,
http://www.recambio.se/amoxords/handla.asp
Det finns ur mycket info som helst
Mvh
Lennart
av osla
vi har inte denna typ av påskjut, iaf inte jag. jag har bara en rund dragbalk som sitter centrerad, och i den sitter påskjutsdämparen, sen sitter den även i ena bulten genom handsken som du säger. men iaf mitt problem var att få ur den ur dragstången på vagnen
av Uthil
Hejsan igen.

Nu funkar forumbilder igen så

http://forumbilder.se/EBJ7Q/tsv-194p.

Men har en till fråga ang. främre bussningen, hur får jag på den? Kanske verkar dum, får på den en bit in i dragröret, sen tar det jävlart stopp, det blir att köpa en ny kan jag säga för denna jag hade demolerade jag totalt, måste ju ha något glidmedel eller nåt, provade med hjullager fett. men icke, provade även smörjfett men icke, och fick fan inte ut den så jag klyvde den i 2.

Måste jag broscha inner måttet på bussningen över dragstången, samt att broscha bulthålen på bussningen. så att bussningen går lättare i eller?

Det är denna jag ska försöka få på.
http://sdilab.se/tryckstangslager-821
av Uthil
Hejsan igen!

Jag var tvungen att brosha innermåttet på bussningen, och då gick den på hur lätt som helst, Fettade in stången och allt, ny damask samt ny kulhandske, Skruvade dit allt, justerade bromsen o så. Allt gick smärtfritt, men nu efter ett tag så har den börjat glappa igen, trots att det sitter en ny bussning och och bult. Blir fan inte klok på den här, Den glappar mer nu tycker jag än vad den gjorde förut med den gamla bussningen.

Jag gissar på att jag måste försöka få isär allting och renovera hela påskjutet, för jag tror inte besiktningen godkänner detta glapp?

Jag har som ovan beskrivit en rak stång och inte som nr 20 på bilden ovan har.
Min drag stång ser ut såhär.

Bild

Känns som hela dragstången är glapp, bultarna som sitter enligt bilden är lite lösa så man måste spänna fast dessa med stålvajer trots att det är fräscha gängor.

Något tips nån.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]