Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På jobbet är det ett flertal som byggt om sina cyklar till elcyklar genom att tex byta ut ett hjul till ett med eldrift. Jag har inte varit så intresserad av att göra detta, eftersom jag cyklar för att få motion.

Men nu har jag hört om flera varianter där man tagit en gammal bil och försett den med eldrift, så att det nästan blir som en plug-in-hybrid.
Tex denna som har elmotorer inbyggda i hjulen (in-wheel motor). Jag vet en bättre artikel, men hittar inte den just nu, men denna sida har en reklamfilm som visar idén: http://www.proteanelectric.com/en/

Tänk vad bra om det vore så lätt att få eldrift på en gammal bil, i princip bara att sätta på elhjulen. :)
Jag kan komma på flera situationer där V70:n drar uppemot 4 liter/milen momentant, tex kökörning och start vid rödljus. Tänk om man kunde kapa dessa bensinslukande toppar genom att då aktivera elmotorerna i hjulen och rulla genom bilköerna och få ett bra acc vid rödljusen. :D

Det vore väl toppen!
Lucif3r skrev:Jag är ju mer intresserad av att få elmotorn att jobba tillsammans med den riktiga motorn, så den t ex håller uppe varvet/hastigheten medans man växlar.
- Dubbeltrampar du eller? jag växlar på mindre än en sekund, och jag en fot till som kan hålla varv på motorn om jag behöver! :wink:

SAAB hade ju en ide innan de gick i graven där de skulle bygga bakaxlar med batteri/elmotorer som skulle säljas till bilmärken som enkelt ville bygga hybrider av befintliga framhjulsdrivna plattformar utan att behöva konstruera om allt för mycket, kanske kunde bli en eftermarknadsgrej!

Peugeot/Bosch jobbar på en billig microhybridlösning som inte ens behöver batterier - med en tryckluftdriven motor vars tank pumpas upp vid inbromsningar och hjälper sedan till vid krypkörningar/stadstrafik.

Tyvärr tror jag inte att eldrift i någon större skala i varje bil är ett alternativ, batterier har usel livslängd och all världens batterifabriker skulle behöva tiodubbla sin miljöfarliga produktion av batterier för att klara all världens fordon, och ett retursystem för alla utjänta batterier skulle bli ohållbart..
P210 skrev:- Dubbeltrampar du eller? jag växlar på mindre än en sekund, och jag en fot till som kan hålla varv på motorn om jag behöver! :wink:

1sec hinner du tappa mycket på. Finns ju en anledning till att både ferrari och porche(och nån mer..) har hjälp-elmotor i sina värstingmodeller, och dom växlar ändå bra mycket snabbare än din 1sec(0.2s tror jag någon utav dom låg på).
Allinug skrev: Men nu har jag hört om flera varianter där man tagit en gammal bil och försett den med eldrift, så att det nästan blir som en plug-in-hybrid. Tex denna som har elmotorer inbyggda i hjulen (in-wheel motor
!
Det hade varit något för 745-an. Man kan ju ha en elmotor med genomgående axel och ersätta kardanstången mellan växellådan och stödlagret. Det är ju nästan bättre än att köra på etanol.
P210 skrev:
Lucif3r skrev:Jag är ju mer intresserad av att få elmotorn att jobba tillsammans med den riktiga motorn, så den t ex håller uppe varvet/hastigheten medans man växlar.
- Dubbeltrampar du eller? jag växlar på mindre än en sekund, och jag en fot till som kan hålla varv på motorn om jag behöver! :wink:
Varför denna brådska?? Man hinner nog köra slut på bensinen/dieseln ändå. Och vad gör det om man kommer några sekunder senare till jobbet. Om det bara är dom sekunderna man är ute efter kan man ju strunta i att ta på och av säkerhetsbältet.
Sett säkerhetsmässigt i trafiken går det nog "jämt ut". Är det problem att växla fort nog, köp automat. Det går inte fortare, men man kommer fram lugnare.

Mvh
Lennart
Allinug skrev:På jobbet är det ett flertal som byggt om sina cyklar till elcyklar genom att tex byta ut ett hjul till ett med eldrift. Jag har inte varit så intresserad av att göra detta, eftersom jag cyklar för att få motion.
Det är inte tillåtet att göra så. Man måste ha funktionen med att elmotorn slutar driva när man inte trampar. Det räknas som moped annars och då krävs det EU-godkännande, registrering, hjälm och försäkring. Annars är det ju en smidig lösning.
Jag har en elcykel, fick i 60års present, och jag använder elmotorn "bara" som hjälp när det behövs. Trampar man på ordentligt så varar strömmen längre (behöver inte "köra" på högsta elläget) och man får sin motion ändå.

Mvh
Lennart
När man bygger om sin cykel så behöver den ju inte registreringsbesiktigas sedan - så om man gör det korrekt eller inte är upp till en själv, men de ombyggnadskit jag sett är konstruerade så att en kadensmätare måste finnas, så om du inte trampar, driver inte elmotorn.

Sedan finns det Kinakit att köpa med allt från för hög effekt - 1000w, lagen säger 250w, strömbrytare/gasreglage för enbart eldrift och ingen max hastighet där motorn slutar driva ( 25km/h)
Jag tror att de gjort så att cyklarna är lagliga. Något annat har jag inte hört. :D
Jag har testat elcykel och det verkar trevligt, man får som en extra knuff i ryggen när eldriften går in. Om jag hade 2 mil till jobbet så skulle jag definitivt ha nytta av en elcykel.
P210 skrev:Sedan finns det Kinakit att köpa med allt från för hög effekt - 1000w, lagen säger 250w, strömbrytare/gasreglage för enbart eldrift och ingen max hastighet där motorn slutar driva
Det var nog närmast detta jag tänkte på. En 250W motor räcker för att komma över 30km om det inte är spärrat, men strömmen räcker ju inte så länge förstås. Och kommer du över 30km ska den registreras som EU-moped. "Hjälper man till" och trampar så att motorn precis bara "hjälper till" så kommer man ganska lätt över 30km ändå. Men så fort det "lutar" åt fel håll eller blåser så sjunker hastigheten direkt. Frugan cyklade i förra veckan när det blåste 16 - 18 ms då var batteriet väldigt trött när hon kom hem (c:a 12km)

Mvh
Lennart
Batteritekniken utvecklas ju så batterierna blir nog inget problem på sikt. Jag skulle inte ha något emot att ha en ren el-bil, men då skulle jag köpa den ny och inte bygga om en befintlig gammal bil. Då skulle jag nog också investera i solpaneler på taket. Hade man en bil som drevs av el så skulle återbetalningstiden för den anläggningen minska rejält. Om man bara har solpanelerna för hushållströmmen så är ju återbetalningstiden jättelång.

Att bygga om gamla bilar så de också blir el-drivna kallas t ex för "plug-in hybrid retro-fit" och det verkar finnas många olika lösningar och tekniker.

I detta klipp nämner man bla att stadskörning är något som är speciellt tacksamt, eftersom man kan få ner bensinförbrukningen rejält. När man sedan kommer upp i högre hastigheter på motorväg, så stängs systemet i detta klipp ner:

Detta verkar vara från ett projekt i Malaysia. Här har man återladdning av energi vid bromsning. Man kan tänka sig att man har en hel del nytta av att bilen också är bensindriven. Rörelseenergin kan tas tillvara snabbt och behovet av stora batterier för att lagra energi minskar.

Här visar de ett antal delar som ingår och det verkar inte vara alltför komplicerat. Man får också se hur bränsleförbrukningen påverkas:
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]