Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den 16. april 2015 kunngjorde norske myndigheter at FM-nettet i Norge slukkes fra 2017. Slukkingen starter i januar 2017 og i løpet av året vil alle regioner være slukket. Enkelte lokalradioer vil fortsatt sende i FM-nettet i avgrensede områder.

Våre gode svenske naboer som stort sett ikke har DAB-radio i bilen og som heller ikke kjøper DAB-radio eller DAB-prep på nye biler kan risikere å oppleve sin Norges-ferie i 2017 uten å kunne høre på norsk radio. Husk å velge DAB-radio når du kjøper ny bil.

Les mer om FM-slukkingen i 2017 her: http://radio.no/2015/04/fm-slukker-region-for-region.
Det har fjantats runt om detta i Sverige i snart 20år - tycker en artikel på IDG är ganska bra om detta, och jag instämmer med dom. Lägg ner det hela, vitsen med fm-bandet är ju till stor del att alla ska kunna nås för samhällsviktig information. Och då är jag ändå inte en bakåtsträvare / konservativ 8)

http://www.idg.se/2.1085/1.621205/lat-d ... skapernan.
I Danmark är det redan landstäckande. De bästa kanalen finns på dab men dröjer till 2019 eller senare med att släcka fm.

Tycker det är bra att fm finnas - men kvaliten och möjligheten att modulera/packa ihop flera kanaler på dab gör att denna teknilogin kommer att ta över snart.

Än så länge använder jag telefonen och aux (4g i det mesta av Danmark ger alla möjligheter).

Lite besvärligt - men hey - det tar lika länge att låsa husdörren som det dröjar att sätta i aux i telefonen.
1989 gick jag El-Tele 3:dje och sista året och blev matad med information om DAB mottagarnas ypperlighet. för 1990 skulle all vanlig FM radio släckas, därför skulle jag kunna laga en sådan.
Idag är det 2015 och digitaltv marksänt är av skitkvalitet (för hårt komprimerad bild) och radiosläckningen är en myt tills den inträffar.
Men jag ser fram mot den dock.

Den dagen kommer jag inte betala någon form av tv licens mer. Jag kommer aldrig att skaffa en digitalradio, liksom jag inte har skaffat marksänd digitaltv (har parabol). Då när det är helt svart utan avsedd mottagare har jag äntligen inte utrustning eller möjlighet att ta emot och är därmed inte skyldig att betala.
wissel skrev:Håller med dig pettsson men det är väl INNEHAV av TV som är avgiftsbelagd,
även om den inte fungerar eller är trasig så in i bängen ?
Nej men innehav av utrustning som skulle kunna ta emot. Det var därför det sket sej för våra licensjägare med datorer.
En dator kan inte automatiskt helt utan mjukvara eller i vissa fall hårdvara användas till avkodning och därmed licensplikt.
Men när vi kommer dit så ligger allt på skattsedeln så ingen kommer undan..
Det är sant att dom inte kan beskatta datorer, därimot lyckades dom ju drabbla fram nått skit så det blev höjning på lagringsmedia för några år sedan, såsom hårddiskar, usb minnen, flash/minneskort. Kommer inte ihåg om cd/dvd/b-ray fick höjning också, har inte använt optisk media på säkert 10år nu... :roll:

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]