Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har beställt en ny XC70 och beräknad leverans är nästa vecka. Någon som vet när bilen får sitt reg.nr? Får jag meddelande om det innan leverans eller blir det en överraskning när jag hämtar bilen? ?:-/
Om du har köpt dragkrok eller liknande så monteras det av ÅF och i sådana fall borde väl bilen kunna trilla in där redan denna veckan månne? Har en bekant som fick se sin bil inslagen i plast samt se reg.nr 1-2 veckor innan han kunde hämta hem den.
Schmoyoho skrev:Om du har köpt dragkrok eller liknande så monteras det av ÅF och i sådana fall borde väl bilen kunna trilla in där redan denna veckan månne? Har en bekant som fick se sin bil inslagen i plast samt se reg.nr 1-2 veckor innan han kunde hämta hem den.
Enligt säljaren kommer den till dem den 17/4 (på fredag), sedan ska de montera bl a dragkrok. Menar du att den redan borde ha fått ett reg.nr?
Bilen byggdes (enligt Min Volvo) förra tisdagen (7/4) och väntar nu på transport från Torslanda.
JanneP77 skrev:
Schmoyoho skrev:Om du har köpt dragkrok eller liknande så monteras det av ÅF och i sådana fall borde väl bilen kunna trilla in där redan denna veckan månne? Har en bekant som fick se sin bil inslagen i plast samt se reg.nr 1-2 veckor innan han kunde hämta hem den.
Enligt säljaren kommer den till dem den 17/4 (på fredag), sedan ska de montera bl a dragkrok. Menar du att den redan borde ha fått ett reg.nr?
Bilen byggdes (enligt Min Volvo) förra tisdagen (7/4) och väntar nu på transport från Torslanda.
Var inne hos en annan handlare i samma kedja och de kunde gå in på datorn och se reg.nr! Nice! Lite orolig för vad man skulle få... hade varit trist att få BMW som reg.nr eller något annat "tolkningsbart".
JanneP77 skrev:hade varit trist att få BMW som reg.nr eller något annat "tolkningsbart".
Allt som är "tolkningsbart" är borttaget ur registret, så då borde väl BMW också vara borta... :roll: Annat var det i England på -60. kanske -70-talet. Då kunde man "ta med sig" reg. numret från den gamla bilen när man bytte bil. Där uppstod en "marknad" för reg. papper (inklusive bil) med "lustiga" kombinationer. Den som lär varit dyrast att köpa var denna 50 5EXY. Den lär ha gått till någon fantast för några 100000£. Har för mig skylten satt på en Hillman på bilden i tidningen. Om det var den nya eller gamla "placeringen" kommer jag inte ihåg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hillman_Super_Minx

Mvh
Lennart
JanneP77 skrev:Enligt säljaren kommer den till dem den 17/4 (på fredag), sedan ska de montera bl a dragkrok. Menar du att den redan borde ha fått ett reg.nr?
Vet inte hur det går till när nytillverkade bilar registreras in men mest rimligt måste ju vara att reg.plåtarna monteras i fabrik istället för hos ÅF. Känns ju smartare att Volvo har en mängd plåtar som de monterar och registrerar in än att man ska skicka det till varje ÅF för varje bil. Så ja, din bil borde nog ha regplåtar.
Angående BMW som reg skylt så såg jag det häromdagen på en gammal Renault tror jag det var.

Sedan är jag säker på att de är återförsäljare som sätter dit reg skylten, tänk på att fabriken tillverkar bilar för många länder, skulle nog störa flödet att plötsligt montera några svenska reg skyltar och jag tror inte man skickar skyltar till fabriken i Belgien.

Fredrik
Har sett en Mercedes av nyare modell med BMW XXX som reg.nr. Kan ju inte vara så kul... Lär få en del kommentarer.
Vet att många ord är förbjudna men de har ju nyligen släppt på en del, bl a HAN och HON.
Det var vad jag menade med "tolkningsbara" reg.nr. I mina ögon är det bäst med ett reg.nr. som man inte kan bilda ord av och det fick jag nu! :)
chaffis75 skrev:Angående BMW som reg skylt så såg jag det häromdagen på en gammal Renault tror jag det var.

Sedan är jag säker på att de är återförsäljare som sätter dit reg skylten, tänk på att fabriken tillverkar bilar för många länder, skulle nog störa flödet att plötsligt montera några svenska reg skyltar och jag tror inte man skickar skyltar till fabriken i Belgien.

Fredrik
Reg.nr blir klart innan bilen lämnar Torslanda (i mitt fall) men vem som skruvar dit skyltarna vet jag inte. De kanske läggs i bilen på fabriken och monteras hos återförsäljaren..?

Näe inte .rar utan patch.exe

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]