Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#963827
Precis som överskriften säger så vill jag på förekommen anledning, dels i forumet, och dels hemikring informera lite grand kring lambdasonder.
Som med alla andra delar så är det till att förbanna inköpsstället när man bör förbanna sej själv för att man gav sej på något där man har noll koll.
Om man förbarmar sej över att inhämta någon form av info så brukar det gå lättare och bli billigare. Nu står en bil här med 12000kr i verkstadskostnader för att bilägaren köpt en *billig* lambdasond och krängt dit. Bilen gick inte som den skulle mera, och en verkstad har bytt halva bilen för att få den att gå. Han nämnde givetvis inte att han bytt sond, för den kunde väl inte vara problemet. Den är ju ny.. Felet är inte att den är *billig* Felet är att DET ÄR FEL TYP AV SOND.
För han liksom många andra har den djupa insikten att *heter det samma är det samma. *

Först: Alla lambdasonder är INTE LIKA. Dom ser inte likadana ut, är inte likadana i konstruktionen och fungerar inte heller likadant. Det enda som dom har gemensamt.. det är namnet.

Vi har ett antal olika typer av lambdasonder, jag tar endast upp dom relevanta äldre med full förvärmning (4kablars). Det finns utöver dom jag nämner finns det ytterligare en herrans massa olika sonder som är mer eller mindre vanliga, entråds, tvåtråds, tretråds. Men det som skiljer dessa är att man har en signalkabel endast på den med en. En signalkabel och en förvärmningsplus på den med två. En signalkabel med två förvärmningskablar(plus och minus) på den med tre. Dom med fyra har en signalkabel, en förvärmningsplus, en förvärmningsminus och en signalminus. Sen tillkommer 5 tråds och 6 tråds bredbandssonder, plus att varje bilfabrikat kan ha egna färger, men dom skiter vi i nu.

Deras exakta signalstyrka varierar med vilken sort vi pratar om, deras signalfrekvens likaså. Och... det finns många sorter.
Bonus på det: INGEN sort kan egentligen rakt av ersätta en annan. Även om du köper en universal av rätt sort, kan det gå åt skogen. För värmeelementets effekt varierar nämligen beroende på var sonden sitter.
Så beroende på om din nya sond blir varm eller inte så kommer den att mäta rätt, eller inte. Om den har ett värmeelement som är rejält kan man råka ut för att den helt enkelt bränns upp om den förutom interna värmen sitter på en plats som blir rejält het. Så det är aldrig *bara att fixa en sond*. Så säger bara den som inte har en susning om vad som behöver stämma. Vet du inte vad som ska monteras, köp en original. Köper du fel, en enda gång och det kräver en felsökning, så har du sparat in pengarna direkt vid orginaldisken.
Lita inte heller på att allt och alla andra ska veta vad som är bäst för din bil. DU KÖPER, det är DITT ansvar att köpa rätt del. Därmed kan vi sluta banna Autoexperten, Mekonomen, Biltema, Meca, med flera. Hur du än vrider på det så finns det så enormt mycket info därute att det är DITT FEL att du köper fel sond.
Det finns alla möjligheter att kontrollera vad du ska ha.
Enklast: Ta bort delen och läs på den. Där är dom flesta för slappa, dom orkar inte gå ut och titta, inte när man kan fråga på internet eller helt enkelt låta någon annan ta ansvaret. Delar heter för det mesta något. Går det inte att läsa så notera färgerna, vilken bil du har, vilken årsmodell du har. Googla fram vilka som säljer delar i världen. Notera deras sorter och färger och nummer, du ser snart vart det lutar. Orkar du inte, så ring då till orginaldisken och be att få orginalnumret på delen så du enkelt kan beställa den sen om du misslyckats se.

Sök sen på ORGINALNUMMER. Ska du köpa något på bildelsbasen så gör även det på ORGINALNUMMER. Har du sökt och köpt på orginalnummer men det inte passar, så har någon: A: Levererat fel, B: Gett dej fel orginalnummer. Klen tröst, men lättare att reda ut i slutändan. För ibland blir det fel även där.

Vanligast är att snabbgruppera dom, även om det nu inte är helt korrekt sätt.
System Bosch med 0-1v i signalstyrka. Med följande färger: VIT, VIT, GRÅ, SVART (Exempel 170hk och turbomodeller på 850-> Bosch insprutning)
System Denso med 0-5v i signalstyrka. Med följande färger: SVART, SVART, GRÅ, VIT (Exempel 70 serien 99-> sugmotor med elektroniska spjället, Denso insprutning)
System Titan med 0-5v i signalstyrka. Med följande färger: SVART, RÖD, VIT, GUL ( Exempel 850, 140hk modeller, Fenix insprutning )

Åter igen: INGEN AV DESSA ERSÄTTER DEN ANDRA.
DU MÅSTE! Köpa en sond som är av samma sort, som är avsedd att just monteras på just ditt fordon för att den ska jobba på rätt sätt vid rätt tid, stämmer inte signalstyrkan, eller tiden, eller signalfrekvensen så är det kört. Det spelar ingen roll om kontakten passar och att den går att skruva dit.

Men det finns även universalsonder som fungerar, jag tar inte upp det här eftersom det är en halv vetenskap i sej, men ge er inte på detta om ni inte har totalt full kontroll på dessa sonder och skarvningen. Det enda du gör utan nödvändig kunskap, är att skaffa dej mer problem.

Så ska vi i framtiden slippa ha en massa besvikna frågor om lambdasonder, som blir meterlånga trådar där det i slutändan kommer fram att man sett chansen att köpa en sond för 399kr istället för 1700? Eller frågor där man undrar över hur färgerna ska skarvas?
Orginaltypen av sonder finns att köpa bland annat i England för drygt halva svenska priserna inkl moms. Så man behöver inte chansa om man inte vill.
Användarvisningsbild
av Allinug
#964245
Vad finns det för möjligheter om det inte går att få tag på rätt lambdasond, enligt originalnummer? T ex för att sonden utgått och sällan dyker upp på någon skrot.
av *pettson*
#964329
Allinug skrev:Vad finns det för möjligheter om det inte går att få tag på rätt lambdasond, enligt originalnummer? T ex för att sonden utgått och sällan dyker upp på någon skrot.
Då har man möjligheten att i alla fall ta reda på orginalnumret på orginalsonden. Därefter tar man och försöker få tag i fakta om själva sonden. Det du vill veta är ju vilken typ av sond vi pratar om, samt hur mycket effekt förvärmningselementet är på. När det är klart så kan man isåfall välja en universalsond av samma typ som orginalet, samt med en effekt som är så nära orginalet som möjligt. Det kan hända att det är en sond som ska skarvas in. Skarvdon om det inte medföljer ett riktigt, går ofta att köpa via en återförsäljare för Bosch. Dom har ett ypperligt kontaktdon som använder mekanisk överföring. Tro det eller ej, en sockerbit är ett bättre kontaktdon för det här ändamålet än ett skarvrör och definitivt bättre än lödning.
Kikar man lite så har dom flesta sonder, liksom det mesta, inte utgått i resten av världen. Det är här det utgår när det inte omsätts på hyllan. Det är lite som Toyota när jag sökte kol till starmotor på en Avensis. Det har *tyvärr* utgått.. Dom kostade 150kr. Nästa man inte kunde uppbringa var hela kolhållaren som också har ett orginalnummer. Den kostade 600kr.. Det man KUNDE uppbringa var en startmotor för 6400kr.
Men slog man på orginalnumret så fanns kolen fortfarande i litauen. Så jag skickade efter därifrån. 163 kronor med porto och 5 dagars leverans... i en orginalförpackning.
Användarvisningsbild
av sthlm
#964345
*pettson* skrev:kontaktdon som använder mekanisk överföring. Tro det eller ej, en sockerbit är ett bättre kontaktdon för det här ändamålet än ett skarvrör och definitivt bättre än lödning.
På vilket sätt är en rak crimphylsa eller lödning med en överträdd krympslang med klister bättre än en sockerbit?
Skillnaderna bör bli otroligt små om än mätbara om det är bra gjort.
av *pettson*
#964411
sthlm skrev:
*pettson* skrev:kontaktdon som använder mekanisk överföring. Tro det eller ej, en sockerbit är ett bättre kontaktdon för det här ändamålet än ett skarvrör och definitivt bättre än lödning.
På vilket sätt är en rak crimphylsa eller lödning med en överträdd krympslang med klister bättre än en sockerbit?
Skillnaderna bör bli otroligt små om än mätbara om det är bra gjort.
Först.. den *perfekta skarven* som bosch tagit fram, är en öppen skarv där man konar in kardelerna mot varandra. Den är inte lufttät. Den är däremot vattenavstötande.
Anslutningstypen som sockerbit har, är så nära man kommer.
Vid anvisningar som finns om skarvning av sonder så framgår det att lödning utgår då det tekniskt sett förorenar signalkabeln.
Den brukar inte vara en vanlig kabel med ren koppartråd. Det brukar vara en legerad tråd som är temperaturstabil.
Kontaktpressning anses inte heller vara bra då alla kardeler pressas samman stumt, nåt som inte är önskvärt. Signal leds utanpå varje kardel likvärdigt med vanlig el. Skillnaden är att vid signalöverföringen på en lamda vill man just nyttja varje kardel hela vägen till kontakten. Använder man en sockerbit så är även det en slags kontaktpressning, men där kan man lägga dom två ändarna mot varandra direkt och dra åt. Förskruvningen genererar inte lika stort tryck på kardelerna, något som tydligen ska vara en fördel. Tidiga texter talar om att syremolekyler vandrar under höljet för att utgöra referens, man fick då inte skada höljet eller använda t.ex kontaktfett i anslutningen, något som måste antingen vara en påhittad myt av bosch eller så var sonder annorlunda konstruerade i början. Alla sonder idag tar referenssyret precis vid kabelanslutningen på själva sensorkroppen, så det kan inte vara problemet vid skarvning.
Kanske är det overkill, men då kan man fråga sej varför Bosch lade ned så stor forskning på skarvdonet när man liksom många andra kunde skickat med 4 skarvrör?
Här är en bild på ett kit. http://www.skruvat.se/Lambdasond-P19288.aspx

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]