Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Den var inte att leka med. Får titta lite mer när jag kommer hem.
En vis man skrev en gång, Endast en man som är galen nog att tro han kan styra världen, kan göra det
Det stämmer lite i detta projekt också. Man måste nog vara lite galen för att "ge sig på" något sådant här. :lol: :lol:
Jag är lite nyfiken på tänd.följden, och hur ser fördelaren ut. Brytare???

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
Titta på bildgalleriet så finns det beskrivningar.
Tändföljden blir 1 – 9 – 5 – 13 – 3 – 11 – 7 – 15 – 4 – 12 – 8 – 16 – 2 – 10 – 6 – 14
Användarvisningsbild
av lennarte
Kloge skrev:Tändföljden blir 1 – 9 – 5 – 13 – 3 – 11 – 7 – 15 – 4 – 12 – 8 – 16 – 2 – 10 – 6 – 14
Jösses, och det ska man komma ihåg när man monterar tänd.kablarna... :-O)
1-5-3-6-2-4, (B30) och 1-4-2-6-3-5 (Ford Zephyr, komipsen bil på -60-talet) det är vad minnet sträcker sig till numera, annars kunde jag en gång Mercornas 8-or. Jobbade en del med det på -80-talet. US 8-orna har jag däremot aldrig lärt mig, det är ju inte samma som Mercedes och inte samma på Ford och Chevrolet. Sökte lit på nätet, :P
1-5-4-8-6-3-7-2 Mercedes
1-3-7-2-6-5-4-8 Ford
1-8-4-3-6-5-7-2 GM
1-8-14-3-6-11-2-15-10-7-4-13-12-5-16 Cadillac 1930 års V16 motor. Kanske ska leta lite efter ännu större... Nu gled vi ifrån ämnet lite, därför bifogar jag en bild på flyghistoriens största kolvmotor. Lycoming XR7755, 36 cylindrar,127 liter, 5000hk, dubbeltändning 72 tändstift, 72 tändkablar. Brytarlöst??
Massor av onödigt vetande... :-)-)

Mvh
Lennart
Bilagor
lycoming_xr-7755_02.jpg
lycoming_xr-7755_02.jpg (44.28 KiB) Visad 6913 gånger
Användarvisningsbild
av P210
Imponerande!

Hans största problem verkar vara att folk inte tycker att han gör en ny motor utan sätter ihop fyra…
Imponerande projekt i alla fall!
Bygga en motor eller sätta ihop fyra?
Ibland blir jag irriterad! Det är för att många av de personer jag träffar pratar i okunskap om att jag ”sätter ihop fyra motorer”. Enligt min åsikt ”bygger jag EN motor av delar från fyra..” Att genomföra det här projektet, med allt vad det innebär för att tekniskt få ihop det är långt mer djävligt och komplicerat än att ”sätta ihop” fyra motorer…som sagt… Det är inte bara att ”sätta ihop fyra motorer”… Det här är ett betydligt större projekt än så. Jag grönnar på något 24 timmar om dygnet, 7dagar i veckan… ”Sätta ihop fyra motorer… Bahhh!”
Bild

Jag sällar mig till betraktarnas åsikter, det är fyra ihopkopplade motorer, inom tractor pulling är detta vardagsmat, om de driver varsin hydraulpump eller sitter på rad med vevarna ihopkopplade med knutar eller gummidämpare varierar. Men en motor med separata vevaxlar som driver en femte axel via varsin kedja är i mina ögon inte en motor oavsett hur väl han förpackar den och låter dem dela funktioner som tänd/kyl/oljesystem?

Men återigen - ett imponerande projekt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar hur en rak 16 skulle se ut på en MC, Här är en rak 12a på MC.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Var går då gränsen mellan en eller flera motorer? Wartsila Sulzer RTA96-C kan man variera mellan 4-6-8-10-12 eller 14 cylindrar i ett block som skruvas ihop (2 halvor om 4 eller 6 cylindrar) Bilden visar monteingen av vevaxeln i en 10-cyl. version. om man räknar vevslängarna så ser man kopplingen på vevaxeln efter 4 vevslängar (man ser inte delningen i blocket, men det är skruvat ihop där). Wartsila Sulzer säger att detta är en motor. 95000 hk vid 102 varv, cyl.diam. 950 mm slaglängd 2500mm. Monterad i Emma Maersk containerfartyg.
engine_4.jpg
engine_4.jpg (51.13 KiB) Visad 6837 gånger

Med vänlig hälsning
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
lennarte skrev:Var går då gränsen mellan en eller flera motorer? ..Wartsila Sulzer RTA96-C kan man variera mellan 4-6-8-10-12 eller 14 cylindrar i ett block som skruvas ihop..man ser inte delningen i blocket, men det är skruvat ihop där...
Definitionen på en eller flera motorer kan man ju diskutera, men just fartygsdieselns direkta koppling av vevaxeln kan jag tycka sätter skillnaden, att ha fyra separata vevar som driver en femte axel via kejor känns inte lika integrerat, inte heller fyra separata block som är "ihoplappade". Buick hade väl rakåttor i början på 50-talet - Buick Straight-8, två av dessa kanske varit ett enklare projekt?

Eller hade han tagit 16 lösa foder om borrat fast i ett nytt block och haft lika delning mellan dessa samt fått till ursprungsidén med gummiskivor mellan vevaxlarna hade jag bättre köpt hans argument om att det är en motor, men låt oss inte klanka ned på detta fantastiska projekt - hoppas vi en dag får se en länk till denna motor i full gång eller kan få denna förevisad på någon bilutställning i framtiden.

Angående dessa gigantiska fartygsdieslar har jag läst om dem i Ny Teknik med stor fascination, och de kan visst ha en verkningsgrad upp mot 50%!
http://www.wartsila.com/sv/hallbar-utve ... efficiency

Utförlig artikel om dessa "långsamtgående" dieselmotorer för den som vill fördjupa sig i ämnet:
http://www.ta-driftteknik.se/pdf%20file ... otorer.pdf
Lite bilder;
http://www.hamnen.se/artiklar/vaerldens ... motor.html
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/v ... eborg.html
av Rådlös
Imponerande motorer allihop i tråden. Kolla särskilt de fartygsmotorn här över. Man ser ett par människor på bilden. Man ser också att det är stegar på väggen för att klättra ner i "oljetråget".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att det är svårt och jävligt att få ihop 4motorer att jobba som 1 råder det nog ingen tvivel om, men jag håller nog med lite om att det inte riktigt är EN motor, utan 4 sammankopplade motorer.

Den där båtmotorn var ju rätt häftig, 95k hk vid 102varv :lol: Det jag är nyfiken på dock.... Hur i h-e startar man en sån? :lol:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]