Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det där var en rätt haffsigt skriven artikel även om den är sann i sak vad gäller att ändra mätaren. Många bilmodeller håller koll på mätarställningen på fler ställen än det som styr instrumentet. Detta kan en verkstad se. Dessutom loggas mätarställning vid servicar och garantiärenden. Begär man utdrag därifrån innan köp avslöjas en skruvning rätt enkelt.

Dessutom finns det en kontroll som är effektivare än alla andra. "Är denna bil betydligt billigare än alla andra på marknaden?" I så fall finns det en anledning. Alltid.
Håller med "Lövet"

Att man inte skulle kunna avslöja en bil med 3000 på mätaren som i verkligheten gått 13000 mil är ju ganska osannolikt
en seriös och noggrann köpare avslöjar det ganska enkelt
Känns som en ganska oseriös artikel ändå lite som en utfyllnads artikel "här är listan på vilka som tjänar mest i din kommun"

Snacket om att fabrikanterna skruvar mätarna är ju lite löjligt , på dom flesta nya bilar kan man ställa tillbaka mätaren 1 gång efter vissa tester och det är villkorat tex innan 150 km
Nu var det inte artikelns kvalitet (som ni av någon anledning hängt upp er på) som jag ville uppmärksamma, utan att det inte minst på Blocket regelbundet förekommer bilar med manipulerade mätare (senast i en tråd idag), och som blir sålda. Men visst, anser ni detta vara ett försumbart fenomen, så kan ju "Lövet" i egenskap av moderator plocka bort tråden. Det är ju allmänt känt att bilköpare aldrig bli blåsta. Fråga ARN.
Finns ingen anledning att plocka bort tråden. Den bryter inte mot några regler.

Det jag vill poängtera är att man kan minimera problemet med ganska små medel. På Volvo är nog detta ganska ovanligt men på tyska prestigemärken är det i princip standard att man måste kolla upp bilen noggrant för där är fusket ganska utbrett, framförallt på importerade bilar. Det är värt att poängtera att det är importören som fuskar vanligen, inte den tyska/italienska säljaren.
Lövet skrev:Finns ingen anledning att plocka bort tråden. Den bryter inte mot några regler.

Det jag vill poängtera är att man kan minimera problemet med ganska små medel. På Volvo är nog detta ganska ovanligt men på tyska prestigemärken är det i princip standard att man måste kolla upp bilen noggrant för där är fusket ganska utbrett, framförallt på importerade bilar. Det är värt att poängtera att det är importören som fuskar vanligen, inte den tyska/italienska säljaren.
och hur ska gemene man/kvinna gå tillväga för att avslöja en manipulerad mätare en lördag förmiddag ?.
gubbstrutt skrev:
och hur ska gemene man/kvinna gå tillväga för att avslöja en manipulerad mätare en lördag förmiddag ?.

Det är väl så att i alla affärer och kanske speciellt bilaffärer med i första hand importerade bilar( eller där det inte känns helt OK) är det farligt att ha bråttom och kanske inte helt bra att göra upp och slutföra affären en lördag förmiddag
Och precis som "Lövet " skrev så är en koll med besiktnings , service papper ge en hint om man skall gå vidare med tex Carfax eller liknande :D
Köper man en bil för en rejäl summa pengar så bör man ha förstånd nog att ta god tid på sig, och verkligen kolla upp alla smådetaljer. Alla kan råka ut för bedrägerier, men man kan rätt enkelt minska risken dramatiskt genom att bara sätta sig in lite i det man ska betala pengar för.
Det är ju dock lite skillnad om det är en risig gammal 740 för 3000kr, då tror jag inte många bryr sig i om mätaren är skruvad eller ej.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]