- ons 18 feb 2015, 16:38
#950170
beroende på vilken växelväljare bilen har och vilken typ av låda så får man kolla olika saker på olika sätt.
på bilar med manuell växlingsmöjlighet:
För den 6 stegade från 2006, till R och D5: lägg i manuellt läge och välj växel 2, 3, 4, 5 samt 6 och tryck plattan i mattan. lock up ska ha gått in, utan att varvtalet skenar iväg oproportionerligt till bilens fartökning, även kallat slirar.
För den 5-stegade välj växel 3, 4 samt 5 och gör som ovan.
För hederliga spakstället där man kan dra spaken längre bak för att låsa 4, 3, 2 osv, lägg väljaren i läge 3 eller 4 och gör som ovan.
på samtliga lådor måste varvtalet vara över 2000 när detta provas, annars kan man inte förutsätta att lock up ska gå i
i övrigt kör ryckigt och låt lådan växla upp o ner så mycket som möjligt, inget dunkande eller stötigt ska kännas.
Viktigt att provköra när det är kall och körs länge länge länge så att växellådsoljan blir riktigt varm, för det är först då de flesta problemen framkommer på autolådor.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez