Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Hej,
Har fått låna felkodsläsaren iCarsoft i610. Bilen min har gått in i Limp mode två gången senaste veckorna och jag tänkte kika efter felkoder för att försöka hitta problemet.

Felkodsläsaren kopplas ihop med min iPad via Wifi. Jag har hittills bara testat två olika appar där den ena inte kopplades ihop alls och medan den andra kopplades ihop men hittade inga felkoder alls.

Är det så att felkoderna lagras och att man kan se dem med denna läsare? Eller måste den sitta i när felet väl uppstår för att den ska se det?
Är det okej att alltid låta läsaren sitta kvar i bilen när man kör/inte kör?

Är det någon som har erfarenhet av denna felkodsläsare så kom gärna med feedback och förslag om allt som rör den, t.ex. om olika applikationer som varit bra/dåliga.

Bilen det gäller är en Volvo C30 2.0D från 08.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 envariabel, redigerad totalt 0 gånger.
av hamre
Vore bra att få veta vilken bil det handlar om samt årsmodell.

Generellt kan man säga att om bilen är nyare så sparas felkoder. Dock kan inte alla läsare läsa alla felkoder.
av envariabel
hamre skrev:Vore bra att få veta vilken bil det handlar om samt årsmodell.

Generellt kan man säga att om bilen är nyare så sparas felkoder. Dock kan inte alla läsare läsa alla felkoder.
Givetvis, glömde det helt. Det gäller en volvo C30 från 08.
Tack för svar!
av hamre
envariabel skrev:
hamre skrev:Vore bra att få veta vilken bil det handlar om samt årsmodell.

Givetvis, glömde det helt. Det gäller en volvo C30 från 08.
Tack för svar!
Då ska den spara felkoder i minnet. Inte använt just den läsaren men just motorkoder brukar vara svårlästa av sådana läsare.

Bästa vore ju om någon nära dig hade vida och kunde kolla.
av rid54
OBD-II standarden är väl obligatorisk inom EU sedan länge för koder som har med avgasrening (de flesta motorkoder) att göra. Bilprovningen kan ju läsa ut sådana ur alla bilar. Sedan har ju Volvo och andra tillverkare byggt egna kodsystem (jag avstår från att spekulera om varför....) för "allt annat" och dessa specialkoder (märkesspecifika) kan inte en standardläsare komma åt eller förstå.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]