- sön 15 feb 2015, 19:14
Enligt Volvo ska min V70 genomgå ett oljebyte efter 3000 mil eller 1 år. Föreskriven olja är longlifeolja 0W-30 ACEA A5/B5. Vid ogynnsamma förhållanden skall emellertid denna longlifeolja bytas tidigare. Eftersom jag kvalar in på fyra (4) av Volvos kriterier för ogynnsamma förhållanden, byter jag longlifeoljan efter 1000 mil. Dessutom kör jag regelbundet under förhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur (relativt hård motorvägskörning i Tyskland under längre tid), där Volvo föreskriver syntetisk olja enligt krav ACEA A3/B4, varför jag ämnar gå över till denna klassning. Min fråga: vilken viskositet av oljan enligt ACEA A3/B4 skall jag välja?
Ber om svar från folk som har fackkunskap i ämnet.
Ur Volvos handbok:
Vid körning under ogynnsamma förhållanden rekommenderas att byte av motorolja, olje- och luftfilter görs oftare än rekommendationerna i Service- & Garantiboken.
Till ogynnsamma körförhållanden räknas:
• Långvarig körning i dammig/sandig omgivning
• Långvarig körning med husvagn och/eller släpvagn
• Långvarig körning i berglandskap
• Långvarig körning i hög hastighet
• Långvarig tomgångs- och/eller lågfartskörning ( Stadskörning ).
• Körning vid låga temperaturer– under 0°C – med huvudsakligen korta körsträckor
(avser stadigvarande lufttemperatur).
Under körförhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur eller oljeförbrukning,
t.ex. vid bergskörning med mycket motorbromsning samt vid körning på motorväg
i hög fart, rekommenderas oljor som uppfyller de krav som ställs på bensinmotorer ACEA A3 och på
dieselmotorer: ACEA B4
Ber om svar från folk som har fackkunskap i ämnet.
Ur Volvos handbok:
Vid körning under ogynnsamma förhållanden rekommenderas att byte av motorolja, olje- och luftfilter görs oftare än rekommendationerna i Service- & Garantiboken.
Till ogynnsamma körförhållanden räknas:
• Långvarig körning i dammig/sandig omgivning
• Långvarig körning med husvagn och/eller släpvagn
• Långvarig körning i berglandskap
• Långvarig körning i hög hastighet
• Långvarig tomgångs- och/eller lågfartskörning ( Stadskörning ).
• Körning vid låga temperaturer– under 0°C – med huvudsakligen korta körsträckor
(avser stadigvarande lufttemperatur).
Under körförhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur eller oljeförbrukning,
t.ex. vid bergskörning med mycket motorbromsning samt vid körning på motorväg
i hög fart, rekommenderas oljor som uppfyller de krav som ställs på bensinmotorer ACEA A3 och på
dieselmotorer: ACEA B4
Senast redigerad av 2 Yaniz, redigerad totalt 0 gång.
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.