Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Enligt Volvo ska min V70 genomgå ett oljebyte efter 3000 mil eller 1 år. Föreskriven olja är longlifeolja 0W-30 ACEA A5/B5. Vid ogynnsamma förhållanden skall emellertid denna longlifeolja bytas tidigare. Eftersom jag kvalar in på fyra (4) av Volvos kriterier för ogynnsamma förhållanden, byter jag longlifeoljan efter 1000 mil. Dessutom kör jag regelbundet under förhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur (relativt hård motorvägskörning i Tyskland under längre tid), där Volvo föreskriver syntetisk olja enligt krav ACEA A3/B4, varför jag ämnar gå över till denna klassning. Min fråga: vilken viskositet av oljan enligt ACEA A3/B4 skall jag välja?

Ber om svar från folk som har fackkunskap i ämnet.

Ur Volvos handbok:
Vid körning under ogynnsamma förhållanden rekommenderas att byte av motorolja, olje- och luftfilter görs oftare än rekommendationerna i Service- & Garantiboken.
Till ogynnsamma körförhållanden räknas:
• Långvarig körning i dammig/sandig omgivning
• Långvarig körning med husvagn och/eller släpvagn
• Långvarig körning i berglandskap
• Långvarig körning i hög hastighet
• Långvarig tomgångs- och/eller lågfartskörning ( Stadskörning ).
• Körning vid låga temperaturer– under 0°C – med huvudsakligen korta körsträckor
(avser stadigvarande lufttemperatur).
Under körförhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur eller oljeförbrukning,
t.ex. vid bergskörning med mycket motorbromsning samt vid körning på motorväg
i hög fart, rekommenderas oljor som uppfyller de krav som ställs på bensinmotorer ACEA A3 och på
dieselmotorer: ACEA B4
Senast redigerad av 2 Yaniz, redigerad totalt 0 gång.
ACEA A3/B3/B4 oljor finns endast med vikositet 0W-40 samt 5W-40 vad jag vet.
Till volvos egna dieselmotorer på 2.4L ska du endast använda ACEA A5/B5 0W-30 pga av spelet mellan kolvringar.
blir något med kompen oc förbrukar olja om den får för hög viskositet.
Till bensinmotorerna funkar A3/B3/B4 lika bra.
bor du i norra sverige bör du välja 0W-40, annars 5W-40. Skillnaden är att 0W är har lägre viskositet när det är -30*c.
5W är ner till -25*c
Tack så mycket för svar. Jag bor under längre perioder i Tyskland och anledningen till min fråga är att min tyska mekaniker säger att 0W-30 är helt uppåt väggarna och inte skall användas vad fabrikanten än påstår. Han säger att 0W-30 oljan rekommenderas av miljö- och bränslebesparingsskäl och inte med hänsyn till motorns välmående. 5W-40 är bättre olja om man ska se till motorns bästa enligt honom. Speciellt gäller detta för bl a tyska förhållanden med kombinationen hård motorvägskörning, krypkörning vid köbildning på motorväg (1 timma eller mer på 1:ans och 2.ans växel är vanligt förekommande) samt trög stadstrafik med många start och stopp.

Motorn är en 2.5T. Körs vanligtvis i hastigheter runt 160-180 km/h på autobahn och det är inte ovanligt med daglig krypkörning i kö på 1:ans och 2:ans växel. Dessutom mycket stadskörning med mycket start och stopp. Oljeförbrukningen är ca: 1 liter på 400 mil.
Perra83 skrev:Använd oljan som Volvo rekommenderar. Brukar stå i instruktionsboken vad som är lämpligt i olika förhållanden.
Volvo rekommenderar 0W-30 A5/B5 men vad jag från flera oberoende källor hört är att denna olja föreskrivs av miljö- och bränslebesparingsskäl och är inte optimal för motorn. Exempelvis anses 5W-40 A3/B4 vara ett bättre val om man ser till motorns bästa.

milktrucker anser i denna tråd också att 5W-40 A3/B3/B4 funkar lika bra till bensinmotorerna.

Emotser tacksamt synpunkter om detta från folk som har fackkunskap i ämnet.
A5/B5 uppfyller samma spec. som A3/B3/B4, men har tillägg för utökat bytesintervall(3000 mil) samt lågfriktion för bränslebesparing.
i övrigt är passar 0W-30 i precis samma temperaturintervall som 0W-40

Du kan fortfarande använda 0W-30, den är inte olämplig.

Volvo förespråkar dock själva i sin instruktionsbok att använda olja av klass ACEA A3 till körning under ogynnsamma förhållanden, samt även till 2.5 R med 300 hk.
av Yaniz
milktrucker skrev:A5/B5 uppfyller samma spec. som A3/B3/B4, men har tillägg för utökat bytesintervall(3000 mil) samt lågfriktion för bränslebesparing.
i övrigt är passar 0W-30 i precis samma temperaturintervall som 0W-40

Du kan fortfarande använda 0W-30, den är inte olämplig.

Volvo förespråkar dock själva i sin instruktionsbok att använda olja av klass ACEA A3 till körning under ogynnsamma förhållanden, samt även till 2.5 R med 300 hk.
Milktrucker, tack så mycket för svar. Mot bakgrund av det faktum att jag upplever nuvarande oljeförbrukning som något för hög (ca: 1 liter på 400 mil), hade jag tänkt att prova och byta från nuvarande longlifeolja 0W-30 A5/B5 till exv 0W-40 eller 5W-40 A3/B4 d v s övergå från s k longlife olja till "vanlig icke-longlife" olja, då jag i vilket fall byter olja efter 1000 mil oavsett oljetyp eller tidsperiod (skulle aldrig falla mig in att köra 3000 mil med samma olja).

Eller tänker jag fel? Har du förslag på bästa alternativa oljor?

Sedan har jag sett oljor med benämningar HC Synthese och Synth Technology som säljs som fullsyntetoljor, men i min värld så är dessa oljor mer av semisyntettyp (halvsyntet) och skall inte användas.

Emotser tacksamt svar och synpunkter.
Jag har försökt läsa in mig lite, men min uppfattning är nog att motorer byggda för A5/B5 (sk. lågfriktionsmotorer) inte skall köras med A3/B3 oljor. I instruktionsboken till min XC60 nämner man inget om någon alternativ olja utan påpekar tydligt att det är A5/B5 som gäller, med tätare byten under ogynnsamma förhållanden.

Men din instruktionsbok anger den ju faktiskt A3 som ett alternativ, så då kan det väl i ditt fall inte va fel antar jag, eller? Isåfall en 5w-40 helsyntet skulle nog jag förespråka.
ACEA A3/B3/B4 är just en s.k long-life olja som klarar förlängda intervaller, ca 2000 mil, precis som A5/B5 som är mer av extremtypen med upp till 3000 mil.
ACEA A1 är ett minimikrav för volvos 5:or och är en vanlig basic-olja.

Om man, som jag, gör oljebytena själv kan man fritt välja vilket märke på oljan man vill ha, det är dock av mindre betydelse så länge de byts regelbundet och inte är recycled, dvs renad och återanvänd olja.
Har man dessutom fördelen att bo i tyskland borde det gå att hitta dyrare märken till bra pris, tänker främst på castrol och mobil.
Annars funkar andra märken så som Q8 som jag själv använder flitigt, just pga att flera av deras produkter uppfyller volvos egna siffermärkningar på oljor.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]