- lör 14 feb 2015, 22:58
Hej! Jag har fått ett hårdare, nästan smattrande motorljud som framträder med extra tydlighet vid gasen i botten och höga varv. Har sedan länge lite extra motor/avgas-vrål vid 2500 varv (ej på förhöjd tomgång, endast vid last).
Motorfästen är bytta direkt efter jag köpte bilen och är fortfarande fina.
Inga varningslampor.
Nu till den "allmänna" undringen:
Kan man blåsa tryckluft från ändröret och framåt utan att riskera trycka in skit i motorn? Om det är tätt genom ventilerna så borde det ju gå, men finns det någon position på vev- eller kamaxelvarvet som tätar alla insug eller avgasventiler samtidigt?
Udda fråga kanske, men jag har svårt att hitta läckage vid grenrör och katalysator, och jag är nästan hundra på att det är mitt problem.
Tack på förhand för hjälp och även idiotförklaringar om de avslutas med en :D
Motorfästen är bytta direkt efter jag köpte bilen och är fortfarande fina.
Inga varningslampor.
Nu till den "allmänna" undringen:
Kan man blåsa tryckluft från ändröret och framåt utan att riskera trycka in skit i motorn? Om det är tätt genom ventilerna så borde det ju gå, men finns det någon position på vev- eller kamaxelvarvet som tätar alla insug eller avgasventiler samtidigt?
Udda fråga kanske, men jag har svårt att hitta läckage vid grenrör och katalysator, och jag är nästan hundra på att det är mitt problem.
Tack på förhand för hjälp och även idiotförklaringar om de avslutas med en :D
Fingertoppskänsla