Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Nej. Inte så länge de lyser vitt och inte blått.
generellt sätt jo, nästan allt är olagligt när det gäller belysning på bilar. LED-ramper likaså.
Finns beskrivningar i ECE om färgtemp, effekt och ljusstyrka för alla lampor.
milktrucker skrev:generellt sätt jo, nästan allt är olagligt när det gäller belysning på bilar. LED-ramper likaså.
Finns beskrivningar i ECE om färgtemp, effekt och ljusstyrka för alla lampor.
Så då släpper tillverkarna iväg olagliga bilar ifrån fabrik? Med tanke på att dagens bilar har LED i stortsätt överallt.
Det handlar om att bilen är heltypsgodkänd eller ej.

Har du en bil som är heltypsgodkänd så får du generellt inte ändra någonting.

Nya bilar med LED är godkända på det viset från början, inga eftermarknadsprylar.
av Lövet
Även om det svaret är rätt i teorin kommer man aldrig få problem med vare sig besiktning eller polis så länge ljustemperaturen är korrekt. Dvs inte för blå.
Jag har besiktigat min bil 2ggr med led i parkeringsljuset, skyltbelysningen bak & i dimljuset. Blankt papper båda gångerna. Så, så himla olagligt kan det inte vara!
Användarvisningsbild
av joel80
Det finns inga anvisningar till besiktningspersonal att slå ner på skyltbelysningen för att den har fel färg eller är led. Endast om den lyser med vitt ljus bakåt.
(Och såklart om den är skadad eller saknas.)

Har direktkontakt med kompis som jobbar på besiktning under skrivandet av det här.. Han kollade deras system "as we speak" och det finns inget i de anvisningar för vad som ska ge nedslag som säger att dom ska sätta 2:a eller så på färgad skyltbelysning.
av *pettson*
En besiktningsman har i sin plikt att kontrollera VITT ljus bakåt, ser han stick av blått ljus, alltså fel färgtemp på det vita, är han förpliktigad till att göra nedslag och säga att det är fel färg. Det finns gott om yngre som fått nedslag på detta i motala. Även i Mjölby och tranås.
Men sålänge färgtempen inte sticker mot blått så är det ok.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]