Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Bilmärket Borgward återuppstår
Av: Håkan Abrahamson. Ny Teknik.

Publicerad 9 februari 2015 12:01
Det tyska bilmärket Borgward kommer på bilsalongen i Geneve signalera sin återkomst efter 50 år.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 882831.ece

Inte så mycket info om vad det handlar om. Mest om vad det var för 60 år sedan. Konkursboet gick först till lastbilstillverkaren Hanomag men fortsatte till Daimler-Benz (alltså Mercedes)
av Rådlös
128 läsare har sett det här inlägget. Undrar hur många som har varit i kontakt med en Borgward på ena eller andra sättet?
Minns ni dom här reklamfilmerna från åttiotalet? Där figurerar det en Borgward (men den är ju naturligtvis mycket äldre) som exempel på en gammal "hopplös" bil. Regisören och dom medverkande gör ganska bra jobb för att dölja just bilmärket, det är ju inte det som är budskapet utan signalen om att en gammal bil är hopplöst omodern. (Redan på åttiotalet!!!)

Det finns några filmer till att leta upp.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag vet exakt var en sådan står, i hyfsat bruksskick dessutom....men den får inte röras.
Användarvisningsbild
av SvenB
Borgward Isabella hade ju smeknamnet "Hon dansade en sommar". :D
Användarvisningsbild
av vetten
Borgward var väl inget dåligt märke en av Mercedes värsta konkurenter på sin tid, problemet med bilarna på den tiden var ju rostskyddet eller bristen på skydd.
Motorerna hade en hel del inovationer, däremot så hade dom ju också Lloyd och Hansa på sin lista som ju inte var några höjdare, ja om man bortser från Steves Lioyd som måste varit något alldeles extra :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
Efter konkursen såldes ( 1963) hela produktionsanlinjen för Isabella och P100 till Mexico och tillverkades där fram till -70-talet. Motorerna från Borgward var lite före sin tid och mycket slitstarka. B.la lämnades en garanti på motorn som gällde 10000 mil eller 10 år, vilket dock var betydligt längre än vad karossen höll. hur karosserna från Mexico var vet jag inte, men en jobbarkompis var var på vår fabrik i utanför Mexico City i omgångar under -80-talet berättade att bland alla VW 1300 fanns en och annan Isabella. Dock vet jag inte om den hette Isabella fortfarande.

Mvh
Lennart
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]