Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NayaBeach
Bygger ett nytt garage i befintlig lada/gårdsbyggnad.
Vill ha billig värme för lång tid framöver, så jag tänkte installera en typ Vikingkamin eller Husqvarna eftersom jag har fri tillgång till obegränsat med ved.
Men jag funderar på installationen av skorsten. Det kommer att kosta en bra slant. Murad eller rör? Alternativ?
Eller finns det andra billiga bra värmelösningar? Sett dieselvärmare men jag fattar inte, ska man ha den INNE i lokalen? Vart går avgaserna? In i lokalen?
Känns inte helt hälsosamt.

Verkstaden blir med plats för två bilar, ena platsen är runt >8 meter bred och fri höjd i tak. Längd ungefär samma. Andra platsen blir 5 meter bred och 4 meter i tak. Separeras med tjock presenning eller liknande. Inte löst det ännu. Såklart helisolerat. Så rätt stor yta att värma upp. Därför elvärme går bort.
Om du kommer att ha en stor vägg vänd åt bra och soligt läge: solluftfångare.
Kan byggas av material som man redan har och kan ge ett bra värmetillskott.
av LarsBd
Från boverkets byggregler http://media.archileaks.se/files/80/BBR ... dskydd.pdf
5:462 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan anordning som kan orsaka brand eller explosion. Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som inne håller eldstäder och dylikt.
Servicestationer, bilverkstäder och likvärdiga lokaler där explosiva gasblandningar inte förekommer, och som är avskilda från andra lokaler så att brandspridning förhindras i 30 minuter, får värmas med varmluft om pannan placeras i ett pannrum utan förbindelse med lokalen eller om pannan placeras i lokalen och förbränningsluft tillförs direkt från det fria genom tät kanal.
Återluft ska i förekommande fall tas från minst 2 meters höjd över golvet.
(BFS 1998:38).
Enligt obekräftade uppgifter kan dock en biluppställningsplats få ha vedpanna som värmekälla.
generellt sett känns en luftvärmepump av enklare modell lättinstallerad och prisvärd. finns från tp 5-6000:- och den täcker upp hela behovet av värme i ett garage.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle nog också gå på luftvärmepump.. Möjligen med egenbyggd solluftfångare på södervägg som fint tillskott. :)
av *pettson*
Luftvärmepump. Har det själv, men köp en med underhållsvärme.
Har en Panasonic som fungerar utmärkt, står på hela vintern med 10grader i grundvärme. Slår man på 18 grader när man vill jobba.
Kostar mer än dom 5-6000, kostar ca 15.000kr. Men å andra sidan, bra värden långt ner i utetemp. Bra utbud med reservdelar. Låga kostnader för reservdelar OM nu olyckan är framme.
Kostnaden för att hålla min verkstad uppvärmd ligger på ca 200kr/månad vinterhalvåret utslaget på fulltemp och underhåll, ingenting när det är sommar, om jag inte som ibland, vill dra på lite kyla i verkstan.
Storleken jag värmer är drygt 120kvadrat.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]