Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Igår kunde resan hem från jobbet slutat riktigt illa.
Hade kört ca 5 av de 6 milen hem från jobbet och vi låg 3 bilar på rad med mig först.
Drog ner farten lite till 80 knyck då vägen är rätt krokig där jag befann mig och sträckan har ett känt viltstråk just här också.
På en sekund händer allt:
En älg rusar upp ur diket, jag hinner trycka allt jag kan på bromsen och som tur va ingen snö eller modd på vägen så bromsarna biter kanonbra.
Ser älgen passera nästan som i ultrarapid framför bilen och jag passerar den men bara nån meter tillgodo, samtidigt kommer minibuss bakom mig farande jämsides med min bil och nära på kör in i älgen men klarar det med en hårsmån. Den bakomvarande svängde alltså ut när jag tvärbromsa, troligen för att förhindra att den körde in i baken på min bil.

Där fick jag allt nåt att fundera på under resten av hemfärden som fortsatte i sakta mak i ca 80 km/h på 90-vägen.
Bilen bakom orka inte hålla sig värst länge efter "händelsen" utan jag blev omåkt av minibussen efter nån km.
När jag kom till infarten hemmavid i en rondell såg jag att jag hade ambulansen efter mig, så den var det 3:e fordonet vid älgincidencen så hade det smällt då hade man väl fått åka ambulans fortare än kvickt.
Det kunde ha slutat riktigt illa dels med en älg i framrutan dels med en påkörning av en minibuss bakifrån samtidigt.
Änglavakt hade jag och läxan jag lärde mig är väl:
- farten kan rädda liv då bromssträckan blir kortare vid lägre fart - självklart men kanske inte nåt man tänker på till vardags (hade jag kört i 90 eller 100 på denna 90 väg när älgen kom hade jag förmodligen haft älgen i vindrutan)
- spana aktivt i dikeskanterna (för det kan som i mitt fall handla om en bråkdel av en sekund att reagera på, om det kommer en älg rusande över vägen)
- håll avstånd till framförvarande

Kör lugnt!
Spana aktivt åt sidorna framför bilen!
Håll avstånden!

Snip snapp snut så var den berättelsen ur verkligheten slut.

/Bo
Hade du kört i 100km/h hade du hunnit förbi innan älgen sprang ut! ;)
Men skämt o sido.. Skönt att du klarade dig, och att minibussen trots för dåligt avstånd inte drog in i baken på dig!
Skönt att det gick bra!

Vi har mycket viltolyckor med rådjur, älg och vildsvin. Jag spanar alltid åt sidorna, och är det inga andra trafikanter bakom så håller jag hastigheten nere om jag känner att det skulle kunna komma vilt ut på vägen.

På denna sida kan man hitta statistik på viltolyckor: http://www.viltolycka.se/statistik/vilt ... -viltslag/ och på första sidan kan man zooma in på en karta och se senaste kvartalet: http://www.viltolycka.se/
Förra kvartalet hade vi t o m inrapporterade olyckor med vildsvin i tätorten. Inte kul.

Hittills under 2015 toppar i Västerås-trakten olyckor med rådjur, följt av vildsvin, kronhjort, dovhjort och varg.
Senast redigerad av 3 Allinug, redigerad totalt 0 gång.
Joel 80 håller med dig. Brukar själv med sänka farten på den typen av vägar du nämner speciellt när det är mörkt och halt, just för djur och halkan.

Då brukar det du beskriver hända bakomvarande som ligger allt för nära.

Vidare om stads trafik.
Vi har haft glashala här i Stockholm i flera dagar nu.

Jag har varit så rädd flera gånger att bli påkörd av folk som kör som om det är sommar. Härom dagen våga jag inte köra motorvägen för det var blankis och många kom med full fart och väjde i sista stund för mig som låg längst till höger i ca 60 på 80 vägen och ändå var rädd att få sladd speciellt över bron i Masmo som var riktigt hall bara tur att dom som gjorde så hade något grep och inte körde in i mig. Tog av och tog små vägarna den resterande turen.

Igår kväll blank is kom körandes i Bromma trakten. Först ser jag en som kört rakt fram i en av rondellerna sedan Backen ner mot Hässelby torg.
Glas halat bråttom som bara den har många. Framförvarande bil full fart ner för backen vad händer, korsningen i nedförsbacken en annan bil kör lika dant ingen av dom hinner stanna vid korsningen utan krockar mitt framför oss.
Jag hade börjat börjat bromsa redan i bankrönet ner för att dra ner farten så bilen bakom oss inte skulle köra in i oss ändå var jag rädd att bli påkörd när vi stanna för krocken framför oss.

Samma rondeller bara tur att man inte blir påkörd.

Så ibland känner man det hjälper inte att man själv har bra däck tar det försiktigt utan man får hela tiden fundera och akta och kompensera så ingen sommarkörare som kör som om det är tort ute kör på en i dessa tider med hala vägar.
Skönt att du klarade dig.
Det är inte förrän man råkat på en älg, rådjur eller annat djur som springer ut framför som man förstår hur fort det går.
Så otroligt lite tid det finns att agera på och fatta beslut.
De tre första bilarna jag ägde så råkade jag på älg första dygnet jag ägde dom. Helt osannolikt men sant.
Under resten av ägandet såg jag inte en älg (ett par men inte på det sättet).
Folkabubbla i runt hundra med tanken i knät gör sig inte bra med en älg på 400kg.

Men jag fick en Homo sapiens sapiens av honkön runt 14år och 45kg på huven igår.
Dom är snabba de där rackarna när dom springer ut mellan bilarna för att hämta flyttkartonger av pappa.
Jag bromsade, hon halkade och pappan skrek. En hand på huven och ganska odramatiskt som tur var.
Andis skrev:Så ibland känner man det hjälper inte att man själv har bra däck tar det försiktigt utan man får hela tiden fundera och akta och kompensera så ingen sommarkörare som kör som om det är tort ute kör på en i dessa tider med hala vägar.

Ja, så är det ju. "Lita aldrig på någon i trafiken förutom dig själv". Det är ju gränsfall att rådjur och älgar utger mindre fara än andra trafikanter ibland...
TS hade ju en jäkla tur, och då tänker jag inte på älgen i första hand, utan rövslickaren bakom... Finns tamefan inget värre än rövslickare oavsett väglag, men det är ju ännu mer idiotiskt på vinterväglag.

sthlm: Klart du inte såg några fler älgar, du hade ju utrotat dom ;) :P
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]