w45 skrev:.
Nej till regnsensor, bromsassistans, backkamera(bättre bakåtsikt däremot-ja), antisladd, antispinn, bromshjälp i backe, parkeringsassistans, filhållarassiastans, mm dravel som jag inte kommer på just nu. Även nej till vägsalt och fartkameror.
De uppräknade grejorna behövs eftersom bilister inte kan tänka själva, lika lite köra bil.
Prova om 5-10 år att sätta en förare i en volvo 200-, 700- eller 900 med bakhjulsdrift, ingen kommer att reda ut att köra bilen i vinterväglag öht.
Den nya tekniken räddar faktiskt människors liv.
När det saltning så behövs den eftersom folk, bevisligen enligt filmen, kör utan eftertänksamhet. Dagens förare är så bortskämda med saltning att de inte skulle klara en svensk vinter utan olyckor.
Det negativa med saltningen är dock att folk förlitar sig blint på att det är som att köra å sommarväglag, utan att veta att de saltade vägarna fryser om det blir typ -7*C eller kallare. Och helt plötsligt blir olyckan mycket värre än om vägen varit osaltad, för då hade de flesta förarna förstått att man inte ska köra som på sommarväglag.
Det påstås att fartkameror räddar liv. Det omkommer lite drygt 300 personer årligen i trafiken, men jag tror att många av dessa är oskyddade trafikanter. Fartkamerorna sitter väl i princip alltid uppsatta utmed landsvägarna, eller iaf på ställen där det inte är 50 eller lägre i kombination med tättbebyggt område.
Det går inte skydda de oskyddade trafikanterna med kameror, det är alltid någon cyklist som gör en felmanöver, eller en bilist som missar gående på övergångsstället.
Det är väl främst omkröningar som är problemen på landsvägen, omkröningen sker av någon som inte vill hålla vägens hastighet för att framförvarande gör det pga laglydighet eller kamera.
Det skulle till och med kunna vara så att höjd hastighet i vissa lägen minskar omkörningarna, vilket i sig skulle kunna minska olyckorna.