Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
just därför kör man inte om saltbilen.....
och kör inte om i snö heller.......

felet som omköraren gör är att han vrider för mycket på ratten samtidigt som han bromsar, dvs bakvagnen tappar greppet
av w45
Lite onödigt att köra om när den mötande är så nära. Men det största problemet är att föraren i den omkörande inte kan köra, förlitar sig tydligen på allt elektroniskt krimskrams som dagens fordon utrustas med! Får uppenbarligen panik och börjar bromsa helt omotiverat, följden blir att bilen börjar sladda. I den situationen skall man naturligtvis fortsätta att vara aktiv och köra, inte ställa sig på bromsen. Men det kräver kunskap och träning, det bästa hade varit att inte påbörja omkörningen. Kan åter konstatera att det är alldeles för många trafikanter som inte borde ha körkort. Men det är knappast troligt att någon vågar ställa krav på att plocka bort en hel del trafikanter från vägarna. Det kan ju finnas risk för att man själv blir av med körkortet! En synpunkt till i sammanhanget är att den som verkligen kan och vill köra många gånger hindras av att elektroniken tar över, dagens bilar är själsdödande tråkiga sömframkallande plåtburkar. Tänk bara, snart kan vi läsa tidningen, borsta tänderna eller sminka oss när den självkörande bilen tar över det sista av tankeverksamhet från föraren. Med detta vill jag inte ha sagt att jag är en perfekt förare som aldrig gör fel, men jag vill ha möjligheten att tänka själv, jag kommer in i det längsta hålla liv i mina fordon från -70 och -80 talet! Livet är farligt, man kan ju dö.
Nej till regnsensor, bromsassistans, backkamera(bättre bakåtsikt däremot-ja), antisladd, antispinn, bromshjälp i backe, parkeringsassistans, filhållarassiastans, mm dravel som jag inte kommer på just nu. Även nej till vägsalt och fartkameror.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fiffigt att bromsa sig igenom moddsträngen....
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej men va faan!!

Bara för ett par dagar sedan pratade jag med tanten och sa att hon ska gasa ordentligt över moddsträngar mm så bilen är på hugget. Egentligen pratade vi om hur man kör med den tilltänkta XC70n.
Träning ger färdighet så är det bara.
Har själv kört in i en massa snö på vägen där vägen går från 2 till 1 körfält. Kör aldrig som en idiot igen. Det gick bra den gången ??:-/

Grabben i klippet kan bara stanna snarast och kasta av sig kalsongerna så han slipper sitta i skiten :twisted:
Användarvisningsbild
av milktrucker
w45 skrev:.
Nej till regnsensor, bromsassistans, backkamera(bättre bakåtsikt däremot-ja), antisladd, antispinn, bromshjälp i backe, parkeringsassistans, filhållarassiastans, mm dravel som jag inte kommer på just nu. Även nej till vägsalt och fartkameror.
De uppräknade grejorna behövs eftersom bilister inte kan tänka själva, lika lite köra bil.
Prova om 5-10 år att sätta en förare i en volvo 200-, 700- eller 900 med bakhjulsdrift, ingen kommer att reda ut att köra bilen i vinterväglag öht.
Den nya tekniken räddar faktiskt människors liv.
När det saltning så behövs den eftersom folk, bevisligen enligt filmen, kör utan eftertänksamhet. Dagens förare är så bortskämda med saltning att de inte skulle klara en svensk vinter utan olyckor.
Det negativa med saltningen är dock att folk förlitar sig blint på att det är som att köra å sommarväglag, utan att veta att de saltade vägarna fryser om det blir typ -7*C eller kallare. Och helt plötsligt blir olyckan mycket värre än om vägen varit osaltad, för då hade de flesta förarna förstått att man inte ska köra som på sommarväglag.

Det påstås att fartkameror räddar liv. Det omkommer lite drygt 300 personer årligen i trafiken, men jag tror att många av dessa är oskyddade trafikanter. Fartkamerorna sitter väl i princip alltid uppsatta utmed landsvägarna, eller iaf på ställen där det inte är 50 eller lägre i kombination med tättbebyggt område.
Det går inte skydda de oskyddade trafikanterna med kameror, det är alltid någon cyklist som gör en felmanöver, eller en bilist som missar gående på övergångsstället.
Det är väl främst omkröningar som är problemen på landsvägen, omkröningen sker av någon som inte vill hålla vägens hastighet för att framförvarande gör det pga laglydighet eller kamera.
Det skulle till och med kunna vara så att höjd hastighet i vissa lägen minskar omkörningarna, vilket i sig skulle kunna minska olyckorna.
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Idiotiskt att välja att köra om när det kommer mötande!!! Denna människa hade en väldans tur... Men jag förstår samtidigt varför denne ville köra om så fort som möjligt, vem vill egentligen ha sin bil förstörd? Men denna person är fortfarande en IDIOT. Borde tänka sig för både en och två gånger hädanefter.

milktrucker skrev:
w45 skrev:.
De uppräknade grejorna behövs eftersom bilister inte kan tänka själva, lika lite köra bil.
Prova om 5-10 år att sätta en förare i en volvo 200-, 700- eller 900 med bakhjulsdrift, ingen kommer att reda ut att köra bilen i vinterväglag öht.
Den nya tekniken räddar faktiskt människors liv.
När det saltning så behövs den eftersom folk, bevisligen enligt filmen, kör utan eftertänksamhet. Dagens förare är så bortskämda med saltning att de inte skulle klara en svensk vinter utan olyckor.
Det negativa med saltningen är dock att folk förlitar sig blint på att det är som att köra å sommarväglag, utan att veta att de saltade vägarna fryser om det blir typ -7*C eller kallare. Och helt plötsligt blir olyckan mycket värre än om vägen varit osaltad, för då hade de flesta förarna förstått att man inte ska köra som på sommarväglag.
Konstigt att folk i Norrlands inland klarar av att köra på vinterväglag utan salt där det kryllar av gamla Volvo's utan hjälpmedel(förutom ABS om det finns då). Men dessa vet ju oftast vad vinter är och att man måste använda hjärnan när man kör på vinterväglag. Att de sedan kan hantera sina bilar bättre än i övriga landet hjälper ju även en hel del...
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]