Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag läste häromdagen i någon tidning som jag just nu har glömt, att det kunde vara förbjudet att åka omkring med snö på biltaket. Orsaken var att det kunde blåsa av och träffa andra bilar och där ställa till elände. Så brottet i sig rubriceras som "Dåligt surrad/säkrad taklast". På sätt och vis kan man hålla med om det, men det känns ändå lite på gränsen till "långdraget hårklyveri".
Någon polis uttalade sig och sa att det finns inga angivna mått, centimetetrar snödjup eller liknande, utan man få göra en bedömning från fall till fall.

Däremot har jag ett par gånger sett på nära håll när lastbilar har kört och det blåser upp ett stort isflak som gör några "frivolter" i luften och faller sedan ner. Hittills har jag inte blivit träffad. Det har i dom fallen varit lastbilar med kapell. Regn eller smältvatten har frusit till och när lastbilen kör iväg börjar kapellet fladdra av vinden och eventuellt lyfta på isflaken som "fastnar" i fartvinden och flyger upp.
En eller ett par kvadratmeter isflak känns mer skrämmande än snörök, tycker jag.
Användarvisningsbild
av Perra83
Precis det är en bedömning från fall till fall. Lite lössnö gör absolut inget men det är ju isen... sen vill inte jag att det glider omkring och repar lacken.

Både igår och idag har jag varit till tvätthallen och spolat av all snö från bilen. Borstar endast av vindrutan och sidorutorna fram innan jag åker iväg. Jag avskyr när det ligger is och snö som knakar och hindrar vindrutetorkarna att torka ordentligt. Bilen larmar även när sensorer i rutan, fronten, där bak och under backspeglarna är snöiga. Farthållaren ballar ur när radarn i grillen är täckt.
av Nicco
Det är inte bara när snön flyger av och träffar andra som det är farligt.
Har sett vid flera tillfällen när folk bromsar in vid korsning/övergångsställe och snön glider ner från taket över framrutan. Det ser ut att bli ganska panikartat då när vindrutetorkarna inte orkar flytta på snömassan och man inte ser framåt alls...
av llesrof
Att låta isflak flyga av kapellet är inte heller okej.
Användarvisningsbild
av Kite
Det är inte enbart bilar som kan bli träffade av snö som glider av utan även oskyddade gångtrafikanter barn osv så borsta av snön, det tar inte lång tid.
Användarvisningsbild
av SvenB
Finns det överhuvudtaget någon anledning att inte borsta av bilen?
av Droopy
jag tillhör den skaran som aldrig borstar av taket, kan erkänna att jag knappt borstar av bilen överhuvudtaget. Bilen ställs ofta in i värmen dp jag kommer till jobbet, snöiga dagar och är avtinad då jag åker igen.
av Andis
Själv brukar jag borsta av all snö även bilen som mest står med för att inte kondens ska bildas under snön på insidan. Har fått för mig att lacken tar skada av att snö ligger på bilen längre tider.

Tips

Swedol säljer mycket mjuka tvättbortsar på långt skaft att använda ihop med trädgårdslangen.

Den brukar jag använda till att borsta av bilen med. Tycker dom små borstarna brukar ha så hård borst att jag är rädd att repa lacken.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag brukar borsta av taket numera;

För några år sedan var det en vacker vårdag och jag körde med min 965:a, tänkte det vore kanon att öppna takluckan (plåt), den hade ju knappen bredvid ratten så tittar inte upp. Får helt plötsligt 10cm blötsnö i knät...
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]