- sön 01 feb 2015, 19:39
#945131
Jag läste häromdagen i någon tidning som jag just nu har glömt, att det kunde vara förbjudet att åka omkring med snö på biltaket. Orsaken var att det kunde blåsa av och träffa andra bilar och där ställa till elände. Så brottet i sig rubriceras som "Dåligt surrad/säkrad taklast". På sätt och vis kan man hålla med om det, men det känns ändå lite på gränsen till "långdraget hårklyveri".
Någon polis uttalade sig och sa att det finns inga angivna mått, centimetetrar snödjup eller liknande, utan man få göra en bedömning från fall till fall.
Däremot har jag ett par gånger sett på nära håll när lastbilar har kört och det blåser upp ett stort isflak som gör några "frivolter" i luften och faller sedan ner. Hittills har jag inte blivit träffad. Det har i dom fallen varit lastbilar med kapell. Regn eller smältvatten har frusit till och när lastbilen kör iväg börjar kapellet fladdra av vinden och eventuellt lyfta på isflaken som "fastnar" i fartvinden och flyger upp.
En eller ett par kvadratmeter isflak känns mer skrämmande än snörök, tycker jag.
Någon polis uttalade sig och sa att det finns inga angivna mått, centimetetrar snödjup eller liknande, utan man få göra en bedömning från fall till fall.
Däremot har jag ett par gånger sett på nära håll när lastbilar har kört och det blåser upp ett stort isflak som gör några "frivolter" i luften och faller sedan ner. Hittills har jag inte blivit träffad. Det har i dom fallen varit lastbilar med kapell. Regn eller smältvatten har frusit till och när lastbilen kör iväg börjar kapellet fladdra av vinden och eventuellt lyfta på isflaken som "fastnar" i fartvinden och flyger upp.
En eller ett par kvadratmeter isflak känns mer skrämmande än snörök, tycker jag.