Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag var och tittade på en förhållandevis ny Volvo som jag dock inte köpte. Dock köpte någon annan den eftersom ägarbyte skett.

Det intressanta är dock att nu har bilen rullat rätt många mil mindre och är även besiktad med den nya mätarställningen. När jag tittade på bilen så fanns det god dokumentation på både service och reparationer som gjorts. Och säljaren verkade helärlig och mörkade inte på något sätt att bilen gått långt. Priset var så att säga därefter. Hade ägt den rätt länge.

Men...nu när den nya ägare säljer den...hur gör dem med exempelvis serviceboken? Är det falska stämplar som gäller? I annonsne står det att servicebok finns. Det vore onekligen intressant om nån är lika intresserad av detta som jag men som bor i Stockholmstrakten (snarare norr om Sthlm än söder) och hade vägarna förbi för att se hur de gör........ =) För ringer man till de verkstäder (Volvo-verkstäder var det) så kommer ju dem vara väldigt frågande till mätarställningen...

PM mig om nån i Stockholmstrakten har lust med att åka på en provkörning för att undersöka hur de löst detta.......
Vad är det för modell? V70 -00 och tidigare modeller t ex lagrar ju mätarställningen i mätarhuset, antingen mekaniskt eller digitalt. Dom är det ju bara att skifta mätarhus på till ett som gått mindre.

Sen vet du ju inte om mätarhuset t ex gått sönder och dom böt till ett som gått mindre, och har dokumenterat bytet... Behöver inte alltid vara "fuffens" så fort mätarställningen på bes. pappren inte stämmer.
Well, bilen är en nyare S80. Och såldes för några veckor sedan. Och i nya annonsen med nya ägaren saluförs den med det inkorrekta milantalet. Som sagt. Hade varit intressant att veta om de skickar med en servicebok med fejkade stämplar eller vilken strategi man har nuförtiden. Nya ägarens namn klingar inte heller direkt ärlig bilförsäljare då det finns en del historik om man googlar både dennes namn och övriga som är skrivna på samma adress....
Jag vill minnas att det finns en tråd om just sådana här exempel. Lägg in uppgifterna där så blir det säkert någon som har koll. Och möjligheten finns ju också att en eventuell spekulant råkar läsa här först och "bli varnad".
Och om jag grubblar och gräver lite i mitt minne så hade väl någon försäljare också upptäckt att han var "bevakad" här på forumet. Det resulterade i den gången att han drog tillbaka sin annons från Blocket, tror jag att det var (?)
säker på att det är samma bil?

måste ändå fråga för det händer att folk skiftar skyltar till höger och vänster.
Såg idag en V70 modellår 01-04 med regplåt som börjar på X. Bara det att alla modellår 2006 börjar med X.
milktrucker skrev:säker på att det är samma bil?

måste ändå fråga för det händer att folk skiftar skyltar till höger och vänster.
Såg idag en V70 modellår 01-04 med regplåt som börjar på X. Bara det att alla modellår 2006 börjar med X.
Import
Severin skrev:
milktrucker skrev:säker på att det är samma bil?

Import
ja men det är väl så att alla importerade får en egen bokstav / siffra gemensamt?

och det är väl inte så troligt att ungdomar importerar sveriges vanligaste bil?
Severin skrev:Systersonen har en 855-96 som börjar på U dvs importerad -04 från Italien
hade också en 855, 96 års modell, importerad från tyskland, men den började med S
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]