- fre 30 jan 2015, 19:59
#944533
Hej allihopa. Jag har smugit runt på forumet ibland och verkar ha tappat bort mitt tidigare användarnamn så jag reggar mig på nytt.
Jag känner att jag behöver ta upp en sak som ingen verkar vilja prata om. Jag syftar på Volvos nya VEA motorer. Både fyrcylindriga bensin och diesel motorer på 2 liter som delar på många komponenter för att göra tillverkningen så enkel som möjligt.
Jag känner att jag är lite skeptisk till dessa nya "downsising motorer" och jag har inte läst många rader om någon form av kritik mot Volvos val att sluta göra 5 cylindriga motorer från den etablerade motorpressen.
Varför 2 liter och 4 cylindrar just? Det är på mode med downsising och färre cylindrar enligt Volvo och den svenska motorpressen.
Kan det bero på att många myndigheterna i många länder både i Europa och kanske Kina (?) har straffskattat bilar med motorer över 2 liter? (Såna regler har tidigare funnits i Tyskland och Italien väl? Rätta mig om jag har fel)
Och att det är billigare att tillverka motorer med 4 cylindrar i stället för 5 cylindrar. En kostnadseffektivisering helt enkelt.
Downsising är på modet säger Volvo. Kunderna blir mera miljömedvetna.
Ja men man skulle kunna ha utvecklat en 5 cylindrig motor på 2 liter i stället? Men som sagt, kostnadseffektivisering. En motor med 4 cylindrar är billigare att bygga än en med 5 cylindrar.
Volvos nya motorer kommer säkert funkar i stora delar av Europa där vi är framåt med miljötänket.
Men kommer det att funka i USA? Där Volvos 5 cylindriga motorer är lite av deras signum och många fortfarande vill att det ska stå 2.5 på bagage luckan och gärna har mer än 4 cylindrar under huven. Det kanske kommer att funka.
För att inte tala om Kina och andra stora marknader i Asien. En Kinesisk dataprogrammerare med hög lön vill visa upp att han har lyckats i livet. Vad gör han? Köper man en tysk bil med 6 cylindrar eller kanske en Volvo med 4 cylindrar?
För övrigt så kör vaktmästaren på hans jobb en Hyundai med 4 cylindrar.
Med det i åtanke så lär den kinesiska dataprogrammeraren med hög lön köpa en tysk bil med 6 cylindrar.
För att ta ett verkligt exempel. Volvo har just lanserat nya XC90 med endast 4 cylindriga motorer, som visserligen kan kombineras med turbo/kompressor/eldrift i en massa olika varianter. XC 90 är viktigt för det är deras första nya modell i Kinesisk ägo och med den nya VEA plattformen.
Kommer XC90 bli en liknande succé som den föra? Nej det tror jag inte. Den kommer inte nå upp till de förväntade försäljningsvolymerna och Volvo kommer att tappa fotfäste mot tyskarna som är dess viktigaste konkurrenter.
Jag tycker det är synd att Volvo lägger ned sin tradition av att tillverka 5 cylindriga motorer. Jag tror dom kommer tappa mark mot Tyskarna och om några år så kommer de ta upp tillverkningen av 5 cylindriga motorer (kom ihåg vart ni läste det först)
Det här inlägget är inte tänkt som en brandfackla. Jag ville bara dela med mig av mina tankar.
Ha en bra helg!
Jag känner att jag behöver ta upp en sak som ingen verkar vilja prata om. Jag syftar på Volvos nya VEA motorer. Både fyrcylindriga bensin och diesel motorer på 2 liter som delar på många komponenter för att göra tillverkningen så enkel som möjligt.
Jag känner att jag är lite skeptisk till dessa nya "downsising motorer" och jag har inte läst många rader om någon form av kritik mot Volvos val att sluta göra 5 cylindriga motorer från den etablerade motorpressen.
Varför 2 liter och 4 cylindrar just? Det är på mode med downsising och färre cylindrar enligt Volvo och den svenska motorpressen.
Kan det bero på att många myndigheterna i många länder både i Europa och kanske Kina (?) har straffskattat bilar med motorer över 2 liter? (Såna regler har tidigare funnits i Tyskland och Italien väl? Rätta mig om jag har fel)
Och att det är billigare att tillverka motorer med 4 cylindrar i stället för 5 cylindrar. En kostnadseffektivisering helt enkelt.
Downsising är på modet säger Volvo. Kunderna blir mera miljömedvetna.
Ja men man skulle kunna ha utvecklat en 5 cylindrig motor på 2 liter i stället? Men som sagt, kostnadseffektivisering. En motor med 4 cylindrar är billigare att bygga än en med 5 cylindrar.
Volvos nya motorer kommer säkert funkar i stora delar av Europa där vi är framåt med miljötänket.
Men kommer det att funka i USA? Där Volvos 5 cylindriga motorer är lite av deras signum och många fortfarande vill att det ska stå 2.5 på bagage luckan och gärna har mer än 4 cylindrar under huven. Det kanske kommer att funka.
För att inte tala om Kina och andra stora marknader i Asien. En Kinesisk dataprogrammerare med hög lön vill visa upp att han har lyckats i livet. Vad gör han? Köper man en tysk bil med 6 cylindrar eller kanske en Volvo med 4 cylindrar?
För övrigt så kör vaktmästaren på hans jobb en Hyundai med 4 cylindrar.
Med det i åtanke så lär den kinesiska dataprogrammeraren med hög lön köpa en tysk bil med 6 cylindrar.
För att ta ett verkligt exempel. Volvo har just lanserat nya XC90 med endast 4 cylindriga motorer, som visserligen kan kombineras med turbo/kompressor/eldrift i en massa olika varianter. XC 90 är viktigt för det är deras första nya modell i Kinesisk ägo och med den nya VEA plattformen.
Kommer XC90 bli en liknande succé som den föra? Nej det tror jag inte. Den kommer inte nå upp till de förväntade försäljningsvolymerna och Volvo kommer att tappa fotfäste mot tyskarna som är dess viktigaste konkurrenter.
Jag tycker det är synd att Volvo lägger ned sin tradition av att tillverka 5 cylindriga motorer. Jag tror dom kommer tappa mark mot Tyskarna och om några år så kommer de ta upp tillverkningen av 5 cylindriga motorer (kom ihåg vart ni läste det först)
Det här inlägget är inte tänkt som en brandfackla. Jag ville bara dela med mig av mina tankar.
Ha en bra helg!