Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lime88
Hej allihopa. Jag har smugit runt på forumet ibland och verkar ha tappat bort mitt tidigare användarnamn så jag reggar mig på nytt.

Jag känner att jag behöver ta upp en sak som ingen verkar vilja prata om. Jag syftar på Volvos nya VEA motorer. Både fyrcylindriga bensin och diesel motorer på 2 liter som delar på många komponenter för att göra tillverkningen så enkel som möjligt.

Jag känner att jag är lite skeptisk till dessa nya "downsising motorer" och jag har inte läst många rader om någon form av kritik mot Volvos val att sluta göra 5 cylindriga motorer från den etablerade motorpressen.

Varför 2 liter och 4 cylindrar just? Det är på mode med downsising och färre cylindrar enligt Volvo och den svenska motorpressen.

Kan det bero på att många myndigheterna i många länder både i Europa och kanske Kina (?) har straffskattat bilar med motorer över 2 liter? (Såna regler har tidigare funnits i Tyskland och Italien väl? Rätta mig om jag har fel)

Och att det är billigare att tillverka motorer med 4 cylindrar i stället för 5 cylindrar. En kostnadseffektivisering helt enkelt.

Downsising är på modet säger Volvo. Kunderna blir mera miljömedvetna.

Ja men man skulle kunna ha utvecklat en 5 cylindrig motor på 2 liter i stället? Men som sagt, kostnadseffektivisering. En motor med 4 cylindrar är billigare att bygga än en med 5 cylindrar.

Volvos nya motorer kommer säkert funkar i stora delar av Europa där vi är framåt med miljötänket.

Men kommer det att funka i USA? Där Volvos 5 cylindriga motorer är lite av deras signum och många fortfarande vill att det ska stå 2.5 på bagage luckan och gärna har mer än 4 cylindrar under huven. Det kanske kommer att funka.

För att inte tala om Kina och andra stora marknader i Asien. En Kinesisk dataprogrammerare med hög lön vill visa upp att han har lyckats i livet. Vad gör han? Köper man en tysk bil med 6 cylindrar eller kanske en Volvo med 4 cylindrar?

För övrigt så kör vaktmästaren på hans jobb en Hyundai med 4 cylindrar.

Med det i åtanke så lär den kinesiska dataprogrammeraren med hög lön köpa en tysk bil med 6 cylindrar.

För att ta ett verkligt exempel. Volvo har just lanserat nya XC90 med endast 4 cylindriga motorer, som visserligen kan kombineras med turbo/kompressor/eldrift i en massa olika varianter. XC 90 är viktigt för det är deras första nya modell i Kinesisk ägo och med den nya VEA plattformen.

Kommer XC90 bli en liknande succé som den föra? Nej det tror jag inte. Den kommer inte nå upp till de förväntade försäljningsvolymerna och Volvo kommer att tappa fotfäste mot tyskarna som är dess viktigaste konkurrenter.

Jag tycker det är synd att Volvo lägger ned sin tradition av att tillverka 5 cylindriga motorer. Jag tror dom kommer tappa mark mot Tyskarna och om några år så kommer de ta upp tillverkningen av 5 cylindriga motorer (kom ihåg vart ni läste det först)

Det här inlägget är inte tänkt som en brandfackla. Jag ville bara dela med mig av mina tankar.

Ha en bra helg!
Användarvisningsbild
av P210
Jag är inte säker på att det behöver gå illa för Volvo och deras fyror, det är mer än cylinderantal som säljer bilar.
Jag tror att tjineshackern tycker att volvon är aningen mer exotisk än en Hyundai trots att de har radfyror bägge två..

Jag tror att fokus håller på att flyttas från motorstorlek och cylinderantal till andra områden. Jämför med datorer, ett tag var MHz och Ghz allt, när man inte kom längre och tillverkarna började snacka kärnor istället glömde folk snart snacket om processorhastighet.

Och jag har just nu min femcylindriga manuella V50 D5 (180hk/400Nm) på omlack och fick en V70 VEA D5 med 8stegautomat (180hk/420Nm) som hyrbil, hade jag inte vetat var som satt under huven hade jag gissat på en 3liters dieselsexa! Gångkultur och kraft är inte på något sätt sämre än i de gamla femmorna, tvärtom! Så den som fnyser åt cylinderantalet på pappret men ändå provkör kommer inte bli besviken!

Och downsising är på modet som sagt, och alla stannar inte vid 4cyl och två liter, tex nya Peugeot 308 har trecylindriga 1,2l besinturbos och om det till slut bara är feta tyska bilar kvar med stora motorer kommer de snart också krympa i storlek..
av Rådlös
Det är tänkvärda saker du nämner. Men en paradox! Det var den tidigare och samtidigt tyskfödde Volvochefen Stefan Jacoby (före Volvo, chef på VW) som tog beslutet om downsising. Han drabbades av ohälsa häromåret. Om det inte hade inträffat hade han kanske suttit kvar ännu och kört vidare på downsising?
Användarvisningsbild
av vetten
Det är ju igentligen bara en fråga om utveckling, i början av 1900-talet behövde man jättestora motorer för att krama ur 30hk massor av liter, nu kramar man ur mer hk och vridmoment ur en fyra på två liter än på en 4,7-liters V8 från 90-talet. Det är inte antalet cylindrar som styr utan vad man kan plocka ut i kraft med hjälp av diverse turbos och andra saker.
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Jag hoppas det går bra för Volvos satsning på mer sofistikerade motorer. Det är lite som dags för att inse hur viktigt det är att jobba för minimerad förbrukning genom att utnyttja all tillgänglig motorteknologi (bättre material, bättre tillverkningstoleranser, bättre bränslestyrning, bättre tändsystem....) för att få ut effekt och effektivitet ur motorerna, snarare än att spinna på imponatorfaktorer som många cylindrar etc etc. Jag hoppas verkligen att ingenjörskonsten till slut vinner över fåfängan och "statusjakten" när det gäller fordonsutvecklingen.

Det som är lite konstigt, är att man inte styr hårdare över biltillverkare... Om man hade incitament som styrde produktionen mot "downsizing" även vad gällde fordonsvikt och onödig prestandajakt (0-100 på 6 sek, är det nödvändigt?) så skulle mycket vara vunnet när det gäller bränsleekonomi. Men det går ju inte att vänta på att bilindustrin ska ta initiativet på den fronten... man måste ju ge kunderna vad de vill ha, bevars.
Användarvisningsbild
av crumpets
Lime88 skrev: 1. Varför 2 liter och 4 cylindrar just? Det är på mode med downsising och färre cylindrar enligt Volvo och den svenska motorpressen.

1a. Kan det bero på att många myndigheterna i många länder både i Europa och kanske Kina (?) har straffskattat bilar med motorer över 2 liter? (Såna regler har tidigare funnits i Tyskland och Italien väl? Rätta mig om jag har fel)

1b. Och att det är billigare att tillverka motorer med 4 cylindrar i stället för 5 cylindrar. En kostnadseffektivisering helt enkelt.

1c. Downsising är på modet säger Volvo. Kunderna blir mera miljömedvetna.

1d. Ja men man skulle kunna ha utvecklat en 5 cylindrig motor på 2 liter i stället? Men som sagt, kostnadseffektivisering. En motor med 4 cylindrar är billigare att bygga än en med 5 cylindrar.

2a. Volvos nya motorer kommer säkert funkar i stora delar av Europa där vi är framåt med miljötänket.

2b. Men kommer det att funka i USA? Där Volvos 5 cylindriga motorer är lite av deras signum och många fortfarande vill att det ska stå 2.5 på bagage luckan och gärna har mer än 4 cylindrar under huven. Det kanske kommer att funka.

2c. För att inte tala om Kina och andra stora marknader i Asien. En Kinesisk dataprogrammerare med hög lön vill visa upp att han har lyckats i livet. Vad gör han? Köper man en tysk bil med 6 cylindrar eller kanske en Volvo med 4 cylindrar?

3. Kommer XC90 bli en liknande succé som den föra? Nej det tror jag inte. Den kommer inte nå upp till de förväntade försäljningsvolymerna och Volvo kommer att tappa fotfäste mot tyskarna som är dess viktigaste konkurrenter.

Jag tycker det är synd att Volvo lägger ned sin tradition av att tillverka 5 cylindriga motorer. Jag tror dom kommer tappa mark mot Tyskarna och om några år så kommer de ta upp tillverkningen av 5 cylindriga motorer (kom ihåg vart ni läste det först)
Kul tankar, det var så mycket på en gång att jag delade upp det. 1a-d handlar om varför man valt 2l 4cyl.
2a-c handlar om vem som vill köpa dessa.
3 är hur den står sig mot konkurrensen.

Jag är aktiv inom drivlineutveckling på både tunga och lätta sidan och har svaret rakt av på några av dina frågor.

1a Varför 2 liter 4 cylindrar? För att simuleringar har visat att detta är det mest effektiva sättet att driva bilar för att dra lite soppa i syntetiska körcykler med de prestandakrav som tillverkarna satt som minimum. Dessa är ofta baserade på ett antal olika 0-100 accelerationstider utifrån vilka man segmenterar sina produkter. Smärtgränsen brukar gå omkring 10s för icke rena superekomotorer och efter det kan du sätta upp ett antal olika prestandanivåer.
1b är helt irrelevant. En tvåliters femma kommer alltid ha större släpförluster högre vikt och längre oljekanaler än en tvåliters fyra. Det har inget med tillverkningskostnad att göra. 1a driver ALLT. ALLT, ALLT och ALLT. Effektivitet är numero uno i den här världen just nu. Euro6 har precis trätt i kraft och Euro7 spås av branschen innehålla rena co2-gränser vilket i princip wipar ut alla icke 4-cylindriga motorer från marknaden då de inte kan erbjuda samma effektivitet.
1c volvo säger inte detta. BRANSCHEN säger detta. Hela VAG, BMW, Mercedes, Volvo, m.fl. håller alla på att gå över till 2-litersfyror, och dessutom med varierande effekt från omkring 100hk till 300hk. Det finns generellt sett ett rent ekonomialternativ runt 1,6 liter men allt annat drivs av tvålitersfyror i princip, eller är påväg att ersättas av en tvålitersfyra. BMW ska rebranda 328i till 330i vilket innebär att du endast kan få en enda motor i hela 3-serien som inte är 4cylindrig snart. En efter en hugger man bort sexorna. M3 tappar två cylindrar, M5 tappar två cylindrar, osv. Hela branschen är på en het cylinderjakt.

2a japp. I EU inga problem.

2b-c du har helt rätt. Primitiva cheap oil-marknader som USA, Ryssland och delvis Kina(handlar mer om att många är nyrika där, tror ej soppan är nåt som hindrar en volvoköpare där generellt sett), sydamerika, mellanöstern, delar av afrika, fnyser såklart åt fyror. Varför inte bara välja en modern åtta? Svaret är att det inte finns nån anledning. Kostar bensinen 2-3kr litern och man inte tror på växthuseffekten är dessa motorer bara ett dåligt skämt.

3 XC90 har aldrig sålt på prestanda. Den har sålts på att vara en svensk robust pjäs som ser lite maffig ut utan att gå så fort(Ryssland) eller som en ren säkerhetspansarvagn(USA). V8:an var mer där som en kul pryl, ingen skaffade den för att den gick fort, för det gjorde den aldrig. Fotbollsmorsorna som bara vill frakta barn så säkert som möjligt efterfrågar ingen specifik motortyp.

I och med Eu7 tror jag tyvärr din spådom om nya femmor kommer gå om intet. Det lär bli 2 och 3-cylindriga motorer för vanliga bilar och 4-cylindriga för prestandamonstren som idag kör 6or eller 8or.
Användarvisningsbild
av Kite
Känns som att det är rätt många som har åsikter om 4 vs 5 cylindriga motorer så att det inte diskuterats tidigare kan du väl inte missat? Utvecklingen går framåt och om man kan åstadkomma likvärdig eller bättre prestanda med en mindre motor på färre cylindrar så varför hålla kvar vid det gamla och föråldrade?

Känns som att det finns lika många tyckare som individer här på forumet som siar över både det ena och andra... som om volvo inte själva hade försökt utvärdera vad som kommer sälja framöver på den ena eller andra marknaden. Det är alltid svårt att förutsäga trender och efterfrågan framöver och ibland blir det fel men Volvo har ju lyckats ok hittills så varför skulle de gjort sin hemläxa sämre avseende motorutbudet framöver denna gången?

(Håller även med föregående, en nuvarande xc90 med V8 känns verkligen inte sportig.)
av llesrof
Nu vet jag inte vad trådskaparen arbetar med, men en kvalificerad gissning är att de personer på Volvo som arbetar med dessa ting har bättre koll på vad marknaden vill ha och inte vill ha, än ett gäng volvoförare på internet.
Användarvisningsbild
av ThomasT
crumpets skrev:I och med Eu7 tror jag tyvärr din spådom om nya femmor kommer gå om intet. Det lär bli 2 och 3-cylindriga motorer för vanliga bilar och 4-cylindriga för prestandamonstren som idag kör 6or eller 8or.
Jag antar(och hoppas) att tillverkarna av superbilar kommer "fuska" till sig acceptabla co2 utsläppsnivåer under testcykeln med hjälp av hybridteknik. Ta tex Porsche 918... 8cyl, 4.6L, 875hk och ändå certifierad med en förbrukning på 0.3L/mil - 70gco2/km... en nivå som egentligen inte är det minsta representativ för verkligheten.

.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]