Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Har märkt att mina halvljus börjar skifta i färg. Inte mycket, men man ser att den ena har börjat få en färg åt lila, den andra mer åt gul. Dessa är drygt 4 år/14400 mil gamla.
Är det tid för byte? Eller hur gör ni? Byter när de mattas av eller endast när de slocknar?
Användarvisningsbild
av milktrucker
fjohan82 skrev:Hej!

Har märkt att mina halvljus börjar skifta i färg. Inte mycket, men man ser att den ena har börjat få en färg åt lila, den andra mer åt gul. Dessa är drygt 4 år/14400 mil gamla.
Är det tid för byte? Eller hur gör ni? Byter när de mattas av eller endast när de slocknar?
De är "slut" redan nu, köp nya.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja byt för tusan!

Mina är 5500mil gamla. Byter i slutet på sommaren för att ha bra ljus till nästa höst/vinter. Då är dom kanske 1000mil äldre än nu.
av GeBo
j-vligt dyrt med xenon jfrt med halogen, verkar det som.
Hoppas att det är mer ekonomi i LED....
Användarvisningsbild
av P210
Bytte mina nyss då ena slocknade innan jul efter 11000mil, tvekade på om det var värt att köpa ett par dyrare Osram Nightbreaker, men ångrar inte att jag nöjde mig med nya original - var avsevärd skillnad.
Kan rekommendera https://www.lichtex.de om du vill ha billigaste priset utan att råka ut för kopior.
Användarvisningsbild
av milktrucker
GeBo skrev:j-vligt dyrt med xenon jfrt med halogen, verkar det som.
dyrt i inköp, billigt i längden. så vad är skillnaden mot att gå o köpa halogenlampor för 200:- som håller några hundra timmar mot att lägga 600:- för något som håller minst 10x längre?

LED i all ära, men det blir inte roligt att byta när de lägger av. Antagligen blir det strålkastarbyte på många modeller och räkna med 10.000-20.000 kr per strålkastare
av GeBo
jag räknar med att mina LED ska lysa 20 000 timmar.
jag kör 1000 mil/år vilket tar ca 250 timmar. Då håller de ca 80 år. Vem vet hur världen ser ut då :wink:
Användarvisningsbild
av TommyP86
milktrucker skrev:
GeBo skrev:j-vligt dyrt med xenon jfrt med halogen, verkar det som.
dyrt i inköp, billigt i längden. så vad är skillnaden mot att gå o köpa halogenlampor för 200:- som håller några hundra timmar mot att lägga 600:- för något som håller minst 10x längre?

LED i all ära, men det blir inte roligt att byta när de lägger av. Antagligen blir det strålkastarbyte på många modeller och räkna med 10.000-20.000 kr per strålkastare
När den tiden kommer lär flertalet företag erbjuda byte av led istället för byte av lykta. Det är knte speciellt komplicerat så sett.
av rid54
Hmmm. Hur fort går en bil i genomsnitt under sin livstid? Om man säger 50 km/h bara för att skapa ett räkneexempel, så har den varit i drift 10.000 timmar om den håller i 50.000 mil. Slår man ut det på 20 år (kör inte medelsvensken typ 2500 mil per år?) så blir det 500 timmar/år och då hamnar man på att byta halogenstrålkastarlampor en gång om året. Rent ekonomiskt är det lite av en småsak just detta med lamptyperna. Det som verkligen kan kännas onödigt är väl om ballasten går eller om det krävs verkstadsbesök för att fixa en ny lampa...
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]