Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
http://www.autoblog.com/2015/01/29/safe ... to00000016
TL;DR: Audi A4 4WD, the Honda Odyssey, the Kia Sorento 2WD, Lexus RX 350 4WD, Mercedes-Benz GL-Class 4WD, Subaru Legacy 4WD, Toyota Highlander Hybrid 4WD, Toyota Sequoia 4WD, and Volvo XC90 4WD. Är de enda bilmodeller som hade -noll- dödsfall i USA förra året. De värsta bilarna hade omkring 130 dödsfall per 1 miljon bilar, snittet låg kring 30 och dessa hade alltså 0.

Riktigt grymt betyg för en 13 år gammal bil :-)-) Trist att inte S60 är med på listan men det torde ju bero på att den inte sålts i tillräckligt många ex för statistiken.
av para
Undersökningen visar också hur viktigt AWD är för säkerheten.

13 av 19 bilar på bästa-listan har AWD
18 av 19 bilar på sämsta-listan han INTE awd
Men det måste ju vara betydligt vanligare med AWD på större bilar, vilket gör att jag ställer mig frågande till om det verkligen stämmer att AWD skulle vara så säkerhetshöjande.
Tomas88 skrev:Men det måste ju vara betydligt vanligare med AWD på större bilar, vilket gör att jag ställer mig frågande till om det verkligen stämmer att AWD skulle vara så säkerhetshöjande.
Bild

Fiat Panda 4x4 Country Club

:-)-) :wink:
Korrelation är inte samma som kausalitet. Att bilmodellerna på listan är stora är betydligt mer sannolikt som förklaring än att de är fyrhjulsdrivna.
Säga vad man vill om "gamla" XC90, men jag tycker att den fortfarande "står sig bra".
Designen känns fortfarande OK och med nya drivlinor och Sensys så skulle jag kunna tänka mej att köpa
en ny....
crumpets skrev:De har helt klart lyckats hålla den hyfsat relevant genom åren men jag fattar inte varför de aldrig gav den ny ratt och växelspak...
Förresten, har den någonsin fått en "face lift"?
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]