Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I Sverige gör Volvo succé hos våra konstaplar.
Nu gör Volvo gemensam sak med prestandaföretaget Polestar och levererar trimmade polisbilar till Australiens federala poliskår.
– Hoppas inte de inte sätter även denna i en vägg, säger australiensare.

http://www.aftonbladet.se/motorista/article20236949.ab
Svenska polisen har en hel del v70 T6 awd, eller en hel del kanske man inte skall säga, men några tiotal iaf.
Det är trafikpoliserna som får T6 eftersom de vanligen kör på motorvägen. Kan tänka mig att det finns ett flertal kring linköping och norrköping...
Övriga patruller fick från 140 hk i 2.4 motorn, men vanligen 2.5T eller D5
milktrucker skrev:Det är trafikpoliserna som får T6 eftersom de vanligen kör på motorvägen. Kan tänka mig att det finns ett flertal kring linköping och norrköping...
Någon polisbil av A/B-typ* har aldrig funnits med 2.4 140 (eller 170)? Åtminstone inte på denna sidan av 2000-talet..
Möjligen som civilt fordon (ej utryckningsreg.) för inre personal och civilanställda.

*=
A-bil: Målad polisbil
B-bil: Civilt fordon, utryckningsfordon
C-bil: Civilt fordon, ej ryck. Har inget extra utöver polisradio
D-bil: Bl a spanbilar. Ej reg. på polisen.
E-bil: Specialfordon
Linqid skrev:
milktrucker skrev:Det är trafikpoliserna som får T6 eftersom de vanligen kör på motorvägen. Kan tänka mig att det finns ett flertal kring linköping och norrköping...
Någon polisbil av A/B-typ* har aldrig funnits med 2.4 140 (eller 170)? Åtminstone inte på denna sidan av 2000-talet..
Möjligen som civilt fordon (ej utryckningsreg.) för inre personal och civilanställda.

*=
A-bil: Målad polisbil
B-bil: Civilt fordon, utryckningsfordon
C-bil: Civilt fordon, ej ryck. Har inget extra utöver polisradio
D-bil: Bl a spanbilar. Ej reg. på polisen.
E-bil: Specialfordon
jodå, B5244SG, dvs metangasmotorn på 140 hk/192 Nm.
Men den hade problem och fick många driftsstopp så den valdes bort ganska omgående. Valet skedde pga att det skulle bli fler miljöbilar.
milktrucker skrev:jodå, B5244SG, dvs metangasmotorn på 140 hk/192 Nm.
Men den hade problem och fick många driftsstopp så den valdes bort ganska omgående. Valet skedde pga att det skulle bli fler miljöbilar.
Var någonstans rullade dessa? Jag har så otroligt svårt att tro på att man skulle ha stoppat ner en 140 hk med automatlåda i en ryckbil.
Då får man ju hoppas att farbror polisen får utbildning med dessa bilar i att köra fort vilket de ofta saknat utbildning i så att det inte går som när de t ex jagar folk rakt genom korsningar. :D

Men snart är det vår igen och vi kan vi börja jaga varandra istället ... LOL. :lol:

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]