Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tette
Flummig rubrik jag vet :roll:
Så här ligger det till: Bor i hyreshus, har parkering en bit från huset, säg 5-600m och ser inte parkeringen från min lgh. Nu är det någon som har börjat gå och rycka ut min motorvärmarsladd ur stolpen och häromdagen även ur bilen OCH stolpen. Tacksamt så har det inte varit såpass kallt, inte mer än -10*C de senaste dagarna men det sliter på bilen :evil:
Pratade med min "kvartersvärd" och fick en nyckel till min stolpe och har nu börjat låsa locket men lika förbannat så när jag kom idag och skulle på stan så har någon brutit upp locket och dragit ut sladden. Den satt kvar i bilen men inte så att det blev någon "connetction".
Vafan ska jag göra? Snart blir det väl -25*C och då vill jag verkligen inte kallstarta bilen varje morgon. Vem vet, snart har jag väl lite repor eller ett punkterat däck..
Blir väl och skaffa bensinvärmare snart om detta inte slutar *fattig*
Användarvisningsbild
av Micce1980
Eehhhmm? Va?

Kan det vara så att grannens uttag inte fungerar och bara tar ditt?

Kan även vara någon nisse som tycker det kostar för mycket i el och anser sig tar sitt samhällsansvar. Man kan ju spekulera hur långt som helst.

Hade börjat med att sätta upp en lapp i alla fall. Sluta dra ur sladden, har då åsikter på detta kontakta mig i 12A alt. på 07********

Eller om det sker så pass ofta hade jag satt mig i en annan bil med översikt över min. Till att börja med mellan typ 22-00 och sedan 05-07 eller så. Det är antagligen någonstans där det inträffar då de flesta sover annars, sedan filmat/spelat in ljud samtidigt som jag konfronterat psykopaten.

Alternativt kanske du känner en granne där du kan sätta upp en bärbar dator och webbkamera och filma från dennes fönster.

Min erfarenhet säger mig att det antagligen är någon som antingen är mycket konflikträdd eller extremt konfliktsökande. Muppar brukar vara något av det. Kanske känner du till någon som lägger sig i allt i kvarteret, där har du säkert din mupp.
av Rådlös
Det finns ju så kallade "Dashcam", en kamera som sitter inne i bilen, ofta diskret och som "ser" framåt. Jag vet inte, men kan tänka mig att det finns rörelsesensor för en sådan också?
Med en sådan kan du filma den som gör detta. Bra för dig men även för andra. Den som gör så här mer än en gång måste ju vara allvarligt rubbad och bör "tas om hand".
Det kommer väl att kosta lite mer batteri för dig, men ganska snart har du avslöjat personen och det upphör.
Nu finns det dessvärre någon bestämmelse om övervakningskameror, men frågan är hur det gäller bilar? Dom är väl vad jag vet inte förbjudna i bilar, eller?
Googla på Dashcam. Jag fick över 8 miljoner svar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade gjort som Micce skriver. Suttit i bilen både på kvällen och på morgonen. Dashcam PÅ.
Basebollträ och ett par löparskor. Sen ska idioten få löpa :twisted:
av NilsO
Om det är en parkering du t ex hyr av bostadsbolaget kan det vara lite illa sett bland andra hyresgäster om det ser ut som att värmaren alltid står på.

(För att inte tala om hur det kan vara om man hyr parkeringsplats av en bostadsrättsförening :) )
av Tette
NilsO skrev:Om det är en parkering du t ex hyr av bostadsbolaget kan det vara lite illa sett bland andra hyresgäster om det ser ut som att värmaren alltid står på.

(För att inte tala om hur det kan vara om man hyr parkeringsplats av en bostadsrättsförening :) )
Har endast i sladden när bilen står där och då det är sk timer och tempstyrning på stolpen så borde det inte se värre ut än de andra 60 bilarna på parkeringen som har samma sak..
Användarvisningsbild
av Perc
Din bil dör inte av några kallstarter. Seriöst.

Men givetvis ska sånt här inte få hända. Vad man kan göra åt det överlåter jag åt andra :)
Användarvisningsbild
av vetten
Men är det enbart din bil som får kontakten urdragen? Annars måste det ju vara fler som är förbannade om dom också får sina urkopplade.
av NilsO
Tette skrev:
NilsO skrev:Om det är en parkering du t ex hyr av bostadsbolaget kan det vara lite illa sett bland andra hyresgäster om det ser ut som att värmaren alltid står på.

Har endast i sladden när bilen står där och då det är sk timer och tempstyrning på stolpen så borde det inte se värre ut än de andra 60 bilarna på parkeringen som har samma sak..
Nej, isåfall kan det väl inte bero på det.

Jag skrev så för att jag själv hyrde en plats för några år sedan där vissa platser hade uttag för värmare och andra inte. Efter ett tag märkte jag att det fanns vissa stridigheter mellan de värmarförsedda och de värmarlösa bilägarna. Folk är såna.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]