Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har idag köpt en ny batteriladdare (Ztek zafir 100) hos Clas Ohlsson. Behövdes min gamla är nästan 30 år gammal :mrgreen: Man kan göra en hel del med den - som te x recond av batterier, analyserar om batteriet kan ta emot laddning, underhållsladda m m. Kapacitet från 14-150Ah

Den klarar att ladda (vad som menas med "öppna" vet jag ej men så står det i bruksanvisningen) öppna, MF, AGM, GEL och Calcium batterier, laddström max 7A. Den klarar 14.4/14.7/15.7V. Det här är lite info för den som funderar på att köpa ny laddare. Har inte använt den än tyvärr men ska eventuellt ladda batteriet ikväll. Här är bilder på den:
Bild
Bild
av Rådlös
Säkert bra! Du fick med en kabelsats med ringkabelskor. Där sätter du den röda på batteriets pluspolsko och den svarta kopplar du till någon jordskruv i karossen i närheten. Inte till batteriet! Kabelsatsen med klämmorna används när man skall ladda ett löst batteri, båtbatteriet, trädgårdstraktorn etc. etc. Eller för all del, äldre bilar som inte har någon avancerad elektronik.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Rådlös skrev:Säkert bra! Du fick med en kabelsats med ringkabelskor. Där sätter du den röda på batteriets pluspolsko och den svarta kopplar du till någon jordskruv i karossen i närheten. Inte till batteriet! Kabelsatsen med klämmorna används när man skall ladda ett löst batteri, båtbatteriet, trädgårdstraktorn etc. etc. Eller för all del, äldre bilar som inte har någon avancerad elektronik.
Ja den var dyr! Hade presentkort från jobbet :mrgreen: Ska man ha den kabelsatsen liggandes i motorutrymmet och använda snabbkopplingen på laddaren vid behov då lr?
Användarvisningsbild
av Severin
Rådlös skrev:Säkert bra! Du fick med en kabelsats med ringkabelskor. Där sätter du den röda på batteriets pluspolsko och den svarta kopplar du till någon jordskruv i karossen i närheten. Inte till batteriet! Kabelsatsen med klämmorna används när man skall ladda ett löst batteri, båtbatteriet, trädgårdstraktorn etc. etc. Eller för all del, äldre bilar som inte har någon avancerad elektronik.
Gäller det alla årsmodeller?
av Rådlös
Om du menar att koppla minus till karossen? Jag vet inte säkert, men om jag var i ett tveksamt läge så skulle jag utgå från om det är någon styrdator eller inte. Alltså t.ex LH 2.2 eller dom andra systemen Renix Regina (heter det så?) Om bilen har katalysator och Lambdasond så har den någon sorts styrdator också.
Detta kanske är att "skjuta över målet", men det är ju lika enkelt att koppla i karossen om man använder klämmorna, som att koppla på minuspolen.
I min V70 -08 har jag i alla fall installerat så med minus direkt på en jordskruv.
av Rådlös
"Ja den var dyr! Hade presentkort från jobbet :mrgreen: Ska man ha den kabelsatsen liggandes i motorutrymmet och använda snabbkopplingen på laddaren vid behov då lr?"

Man har kabelsatsen fast monterad i motorrummet så det är bara att plugga i när man vill ladda.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Rådlös skrev:"Ja den var dyr! Hade presentkort från jobbet :mrgreen: Ska man ha den kabelsatsen liggandes i motorutrymmet och använda snabbkopplingen på laddaren vid behov då lr?"

Man har kabelsatsen fast monterad i motorrummet så det är bara att plugga i när man vill ladda.
Ok. men man kopplar minus till jord och plus till plus på batteriet. Klämmorna kan man ha till lösa batterier istället är det så ni menar?
He he är lite trög just nu, har käkat lite god mat och tatt lite rötjut därför kommunicerar mina hjärnceller lite sämre än vanligt :-O)
av ChristerN
Tror jag lag läste någonstans i bruxen och här på forumet att det är viktigt att man kopplar plus till ett ställe som gör att avkännaren till batteristatus känner av att det tillförs ström till batteriet. Annars kommer det hela i otakt sas.
På min 08:a sitter det en liten röd klämma över ett bleck på väg in till pluspolen på vilken jag kopplar mina klämmor till laddaren. På senare årsmodeller är det, har jag för mig, lite mer komplicerat så alla borde nog ta en titt i sin instruktionsbok innan man kopplar. (friskt kopplat hälften brunnet)
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]