Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag håller på att hjälpa en bekant med sin audi.

Och jag tänkte kolla om alla abs givare är hela. Jag har läst mig till att de går att mäta med ohm. Men hur gör man det?

Men ohm mätaren har olika tal 20x200x2000 mmm Vad ska den stå på? när jag tex ställer den på 200 så visar den ju ett värde ändå om jag inte ens har kopplat emot kablarna.

Vore tacksam om någon förklarar hur man gör detta.
Senast redigerad av 2 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gång.
av Jonas_latt
Lucif3r skrev:Först tar du reda på vad dom SKA ha för värde, sen ställer du mätaren på ett värde som det värdet ryms i, sen mäter du.
sen då? ska jag hålla både röd och svart mot de två stiften. Eller ska den jordas eller liknande? Ska jag snurra på däcket?
Ska givaren va urkopplad ur kontakten och bara mätas på kablarna till givaren??

Audi har ju tyvärr fyra kablar till abs givaren. så vet inte vilka som ska mätas
av NilsO
För att komplicera ytterligare finns det flera typer av ABS-givare. Det finns induktiva givare, kanske vanligast på äldre bilar, som man ganska enkelt kan kontrollera med multimeter. Men på nyare bilar finns åtminstone ett par andra sorter. De har det gemensamt att de innehåller ett hallelement, men skiljer sig annars och är klurigare att testa.

Min poäng är liknande Lucif3rs, det är inte säkert att en allmän beskrivning av hur man mäter resistansen hos ABS-givare som du hittar på nätet ger något på den aktuella bilen.
av rid54
Resistansmätning (ohm) måste ske på en elektriskt frikopplad komponent. För en givare av typen ABS-givare är det enklast att koppla loss den från resten av systemet och mäta på de två anslutningarna. Om givaren är av annan typ än s.k. induktiv (som nämns ovan) måste man först läsa på hur den ska mätas.

Vid resistansmätning ska instrumentet ange storleken på det elektriska motstådet i mätobjektet. Slår man ihop mätpinnarna ska det visas noll eller nära noll (resistansen i mätkablarna och mätpinnarna ska vara låg). Om ingenting är inkopplat får man ett värde med några siffror, men det kan man bortse ifrån, det är lite svårt för ett instrument att sätta en siffra på närmast oändlig resistans (i luften mellan mätpinnarna....) så det chansar lite.

Mätområdena väljs efter det värde man BORDE få, om man vet det. Om värdet ska vara 20.000 ohm så är det inte så bra att mäta på skalan för 200 ohm (eller liknande) för då kommer instrumentet bara att visa nåt högt värde som troligen inte är särskilt intressant. Man får helt enkelt prova vilket mätområde som ger ett vettigt värde och i de flesta fall kommer mätinstrument med någon form av "lathund" eller enkel instruktion för hur man mäter olika allmänt förekommande saker.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Utan resistans eller kontakt("pinnarna i luften") visar dom flesta mätare "1 . ", dom mer avancerade kan visa "inf"(infinite).
Om värdet överstiger skalan visas också oftasts "1 . " på dom billigare, och på dom mer avancerade finns en symbol eller förkortning av "out of range".
av rid54
Lucif3r skrev:Utan resistans eller kontakt("pinnarna i luften") visar dom flesta mätare "1 . ", dom mer avancerade kan visa "inf"(infinite).
Om värdet överstiger skalan visas också oftasts "1 . " på dom billigare, och på dom mer avancerade finns en symbol eller förkortning av "out of range".
Ah... De digitala har blivit lite vuxna sedan jag använde en sist, tydligen :D . Föredrar analoga instrument (bakåtsträvare).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Analoga har sina fördelar, främst att dom är mycket snabbare än en digital och lämpar sig därför väldigt bra till puls-mätning. Även om digitala är väldigt snabba så hinner ögat inte med uppdateringarna på displayen på samma sätt som en nål som "studsar".

Digitala har ju dock andra fördelar, dels är dom billigaste bra mycket billigare än den billigaste analoga, sen eftersom dom är digitala så kan dom göra så mycket mer, t ex medelvärde, max/min, jämnförelser mellan värden, temperatur(det kan ju i teorin en analog också så klart), ja, massa sånna onödiga grejor för den normale brukaren :)

Dom riktigt exlusiva mätarna finns ju med både digital och analog display, det bästa av 2 världar :). Men då pratar vi priser också...
av mikebike
Standardmetoden när man skall kontrollmäta något, nästan vad som helst, är att jämföra med en komponent som man vet är riktig. Höger och vänster kanal på en stereo, höger och vänster framhjul på en bil o.s.v.
För det mesta skall komponenten vara bortkopplad från resten av kretsen/bilen.

Sedan är det inte säkert att ABS-signalen är "rätt" bara för att givaren har rätt resistans, en skadad tand kan ge en felaktig signal ändå.
Jag var med om att konstruera ett instrument för att kontrollera ABS-sensorer en gång för länge sedan. Sensorerna var induktiva och på hjulen satt tandhjul, som på V70N m.fl.
Signalen från den typen av givare är en sinus med konstant V/Hz. När hjulen snurrar fortare ökar alltså både amplitud och frekvens. Vårt instrument mätte spänning och frekvens och beräknade kvoten. Det användes främst i bilfabriken för produktionskontroll.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]