Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av trojlee
Vad ska man köpa? Jag har en 1/4 vinkelmutterdragare(IR) men vill ha en "vanlig" med. Ska man köpa en 3/8 eller 1/2?Några
rekomendationer på maskin....vill ha en kort maskin som ryms när man mekar...
/
M
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja kör med en vanlig mutterknack som följde med kompressorn. Fungerar fint med grov luftslang.

Köpte denna mutterdragare när ja skruvade trall. Skruvdrageren gick bra men orkar inte riktigt när man vill smyga det sista vid en takläggning... Mutterdragaren behövde knappt knacka för att orka dra i skruvarna. Kul med bra och rätt maskiner!
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... terdragare

Har bara blåa Bosch maskiner, batteri och med sladd. Känns riktigt robusta. Makita ger inte alls samma gedigna känsla.

Här finns Bosch billigt
http://www.werkzeugalarm.de

Köpte en sticksåg Bosch 160 med alla tillbehör och en Bosch LED lampa. 1600kr billigare mot vad Proffsmagasinet skulle ha för samma grejer.
av Lövet
Ska du byta däck eller dra loss mindre saker? Tycker ditt inlägg kan förtydligas en aning.

Själv använder jag denna för att byta däck
Bild
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1515

och denna för övriga grejer
Bild
http://www.bauhaus.se/aeg-bss-18c-0-sla ... cwodlnwApQ
(Den går att hitta för väsentligt mindre pengar vid olika reor som dyker upp imellanåt)
av *pettson*
Som alltid är det förvisso bra med så liten maskin som möjligt. Men samtidigt ska den uträtta något med.
600+ nm låter givetvis enormt, men min maskin en IR2235TQIMAX hanterar 1220nm vid lossning. Tar runt 170 liter och uppåt. och är några cm längre.
Men min erfarenhet är att plats inte är det största problemet. Det största är FANTASILÖSHET och okunskap
När man skruvar så måste ändå rätt verktyg kombineras. Dvs.. du köper en kraftig maskin som lossar allt. Den använder du SVARTA maskinförlängare i olika längder till. Privat har jag 5 olika längder på förlängare. Till det används bara SVARTA hylsor av varierande tjocklek och mm/ tum tal. Tjockväggiga hylsor när det sitter som sten. Tunnare väggar om dom är dragna lättare.
Allt för att maximera överföringen av slående moment. Till det har jag givetvis SVARTA leder.
Kombinerat uträttar jag långt mer med den lite större maskinen och tillbehören än jag någonsin kan med en kortare maskin som kanske passar direkt. Den har lägre moment från början. Blir ännu klenare om jag måste förlänga. Oftast går en maskin ner direkt, även min, men luftslangen gör det ändå så avigt och bökigt att det slutar med en klyftigare placering och ev. förlängare.

Pengar.. tja.inte gratis, men runt 3000kr inkl moms. Å andra.sidan tjänar den lätt i 10år eller mer utan knussel som hobbymaskin.
av trojlee
Har kikat lite på den. Fanns även en mindre ir såg jag. Vart har du köpt dina krafthylsor och förlängare?Att man har ett brett sortiment av hylsor är ju minst lika viktigt som e bra maskin. Upplever att man även behöver torx och insex som krafthylsor då det ofta sitter i hjulhusen....
/
M
av *pettson*
trojlee skrev:Har kikat lite på den. Fanns även en mindre ir såg jag. Vart har du köpt dina krafthylsor och förlängare?Att man har ett brett sortiment av hylsor är ju minst lika viktigt som e bra maskin. Upplever att man även behöver torx och insex som krafthylsor då det ofta sitter i hjulhusen....
/
M
Jag har använt biltema och swedol som huvudkällor på sådana saker. Så det är biltema som står för dom grova hylsorna till maskin och dom vanliga förlängarna.
Det är AMPRO som står för tunnare maskinhylsor och ovanligare förlängare och leder. Men sen står väl Facom för några saker och Hazet för några andra. Man får leta fram vad man söker för något. Sen får man köpa det där det finns bara.
av Mwi
Ett tips när det gäller torx och insex krafthylsor, köp en bitshylsa 1/2" fyrkant till 5/16" sexkant och köp 5/16" bits tror det blir mest verktyg för pengarna.
Ps. pettsson 1220 Nm är mer än 610 Nm men 112 mm är kortare än 193 mm och 1,3 kg är lättare än 2,1 kg :wink: så gå till en butik som har en CP7732 på lager och känn på den, den är helt otroligt smidig och man kan ju har flera maskiner.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]